The Last of Us
A Naughty Dog fejlesztő csapatát már évekkel ezelőtt befogadtam a szívembe, így nem volt kérdéses, hogy várom-e legújabb túlélő-kalandjátékukat, a The Last of Us-t és azt kell hogy mondjam, megérte várni. Hogy miért is? A történet Joel-ről a rengeteg katasztrófát és drámát átvészelt férfiről, és Ellie-ről szól, aki már az apokalipszis után született. Az apokalipszis szó az esetben annyit takar, hogy egy ismeretlen gombafertőzés söpör végig a Földön ezzel megtizedelve az emberiséget.
A fertőzés az embereket vérszomjas szörnnyé változtatja hasonlóan mint a Legenda vagyok c. filmben. Ellie és Joel számos tragédiát, kínt elviselve és véres küzdelmek árán próbálnak eljutni a Firefly-ok biztonságosnak vélt táborába. A sztori nagyjából ennyi, de még rengeteg fordulatot és számos meglepetést tartalmaz.
A történet már önmagában lenyűgöző, de most beszélnék kicsit magáról a játékról.
Mielőtt belefolynék az irányításba és a harcokba, meg kell említenem két lenyűgöző dolgot. Az egyik nem más mint a grafika. A játék grafikája egyszerűen lenyűgöző és remekül használja ki, nem egyszer fordult elő, hogy álltam percekig és csak bámultam a gyönyörű tájat. A fantasztikus látványban közre játszik még az évszakok váltakozása. A másik dolog, pedig a zene. Én kevés játéknál figyelek fel a zenére, nem is nagyon szokott érdekelni, de itt valami rendkívülien jól eltalálták. Na de akkor beszéljünk a játékmenetről.
A történet folyamán lesz alkalmunk egyaránt emberekkel és egyaránt fertőzöttekkel megküzdeni. Az emberek okosabbak szervezettebbek, de viszont sebezhetőek, míg a zombik erősek, de pár másodperc alatt ha elbújsz azt is képesek elfelejteni, hogy az előbb lőtted szét a lábát, magyarul nem túl okosak. A fertőzöttekből háromféle létezik. Illetve ezek nem különbözőek, hanem attól függően alakulnak, hogy milyen régóta kapták el a betegséget. A leggyengébbek a legkésőbb fertőzöttek, esetünkben a Runnerek. Ezek sebezhetőségi szinten egy emberrel azonos helyen állnak. Ezeket a legkönnyebb megölni, mivel még csak fegyvert sem tudnak használni. A következő páciens a Clicker aki nevét a klikkelő hangja miatt kapta. Őket már nehezebb megölni ugyanis strapabíróbbak és ha közelünkbe jönnek az azonnali halált jelent. Az utolsó és egyben a legerősebb a Bloater. Ők már nagyon régóta megfertőződtek, nagyon nehéz végezni velük és ők még mérgező bombákat is dobálnak ránk.
Védekező eszközeinkben nem lesz hiány, lesz itt íj, shotgun, vadász puska stb. A probléma inkább a lőszerhiányból fog adódni. Töltényeket emberektől illetve fertőzöttektől szerezhetünk és találhatunk a világban elszórva. Ez ösztönözni fog minket, hogy minden egyes sarokba, fiókba, szobába benézzünk, mert ha elhanyagoljuk lőszerkészletünket kisebb esélyünk lesz a következő ütközetnél a túlélésre. A kisebb összecsapásoknál jobban tesszük ha fegyver használat nélkül intézzük el ellenfeleinket, így nagyobb esélyünk lesz a nagyobb csatáknál. Emiatt fontos szerepet fog játszani a lopakodás.
Lőszer mellett találhatunk alkatrészeket amelyek a fegyverek fejlesztésében lesznek hasznunkra, pl.: nagyobb tár, gyorsabb újra töltés, gyorsabb lövés. Találhatunk még ezen kívül nyersanyagokat és itt jön a képbe a craftolás. A talált cuccokból összerakhatunk molotov koktélt, füstbombát, medic kit-et stb. Ezek a dolgok remekül jönnek az esetek nagy részében. Például ha egy szűk folyosón kell harcolnunk egyszerűen odadobunk egy molotovot és aki keresztül akar jönni meggyullad majd pár másodperc múlva meghal. A gyűjthető dolgoknak itt még nincs vége, ugyanis rengeteg elszórt levelet, diktafont, naplót találhatunk amik elolvasása kisebb sztorikkal egészíti ki a történetet.
A Naughty Dog büszke lehet magára, mert jól összerakta ezt az egészet, a dialógusok egyszerűen annyira emberiek és jók, hogy nagyon. DE azért felsorolnék egy-két negatívumot. Időnként ellaposodik a játék, monotonná válik a lopakodás és a zombi gyilkolás, emiatt nem ajánlanám olyanoknak akik egy Uncharted-re számítanak, mert ez egyáltalán nem egy akció játék. Felmerültek bennem az élethűséggel kapcsolatban is gondok, mégpedig miközben be van kapcsolva a zseblámpánk, néha elcsúszik benne az elem és, hogy ezt orvosoljuk meg kell rázni a kontrollerünket, hogy visszaugorjon.
Szóval arra gondoltam, hogy ha ilyenre tudtak gondolni, akkor például azt miért nem tudták megcsinálni, hogyha én egy shotgunnal állok megtöltve és az utolsó ellenfél láthatta, hogy lemészároltam az egész kolóniát magyarul nem szarral gurigázom, akkor miért szalad nekem szemtől szembe egy bottal a kezében? Nem tudom melyik játéknál volt ez megcsinálva,hogy az utolsó néhány ember mindig kegyelemért könyörgött. A másik dolog pedig az, hogy nem akarom elhinni, hogy megölök egy embert akinél pisztoly van és nincs nála egy darab töltény se. Ezek a dolgok lehet, hogy nem tűntek volna fel a zseblámpás incidens miatt, de tényleg nem tudtam eldönteni sok helyen, hogy mennyire akar élethű lenni a játék.
Összességében másba nem tudok belekötni, ezektől az apró hibáktól eltekintve a The Last of Us kiváló alkotás.