Star Trek: Armada
Ez a játék pontosan illeszkedik a Star Trek univerzumába. Csillagidö: 535550.0-t irunk. Valamivel a Deep Space Nine kalandjai után a Dominiummal folytatott háboru lezárásával kezdödik a játék. A Föderácio legyözte az alakváltokat, de mégsem tarthat nyugodtan gyözelmi ünnepet, mivel megjelenik a szinen a Borg.
A készitök nagyon kitettek magukért a játékban és a videokban egyaránt. Az intro például simán elmenne egy filmbeli bejátszásnak is. Nagyon hatásos, ahogy egy Romulán Warbird leengedi álcázoberendezését. Worf belépöje is hatásos, amint keresztülrepül egy Romulán hajon és közben elpusztitja azt. Viszont van néhány dolog, amin nagyon meglepödtem. Pl: Osztodással szaporodo csillaghajo, olyan torpedo, amely két borg hajot megbénit és egy harmadikra is visszapattan, amit azonnal megsemmisit. Ráadásul ne is akármilyen hajot. Egy teljesen sértetlen Borg kockát. A másik amin meglepödtem, az az, hogy a Borgot Locutus képviseli. (Ö Picard kapitány asszimilált énje.) Ezzel ellentétben a Föderáciot Picard kapitány képviseli. Hogy a csudában lehetnek mind a ketten ott, mikor ök elméletileg egy és ugyanaz.
A készitök egész jol kitalálták a cselekményt és annak alakulása is remek. Mig más játékokban kiválasztunk egy fajt/csoportot és a történet asszerint alakul, hogy miként választottunk, itt nem. Itt egy adott történet van és azt vizsgáljuk meg minden oldalrol. Elöször végig kell vinnünk a Föderácios cselekményvonalat, majd a történet a Klingonok oldalán folytatodik, aztán jön a Romulán birodalom és a Borg kollektiva. Minden fajnál 4-4 könnyebb, nehezebb küldetés van és csak ezután jön a végkifejlet, az utolso 4 küldetés. Ezu azért jo, mert igy végigkövethetjük azokat a meghatározo eseményeket, amelyek megelözik a Borg inváziot és amelyek esetlegesen eröeltolodásokat idéznek elö az Alpha-kvadránsban.
A történet egy jövöböl ideérkezö hajo a USS Prominitions megjelenésével kezdödik. A kapitánya elmondja, hogy mennyire fontos, hogy a számára multbéli Föderácio megelözze az inváziot. Martok, a Klingon Birodalom ujdonsült kancellárja és Worf sem pihenhetnek, mivel egy nagyravágyo Klingon ugy dönt, hogy jobb, ha a Birodalmat ö kormányozza, igy energiáikat a belsö problémákra kell forditaniuk. A Romulánok sem tétlenkednek. Titkosrendörségül a Tal'Shiar uj energiaforrást szimatolt ki. Agyafurtságuk és álnok jellemük mindenre elszánt ellenféllé teszi öket, bármilyen háborurol legyen szo. Mindeközben a Borg lassan de biztosan szivárog be az Alpha-kvadránsba.
Az Armada
ürbéli játékterén nincsenek bolygok és kereskedöhajok, mit az Imperium
Galacticában. Akkor mégis mivel töltötték meg a nagy fekete pályákat? Vannak
Dilithiumbolygok, amelyeket ha kitermelünk összemennek, vannak féregjukak,
amelyekkel pillanatok alatt tehetünk meg hatalmas távolságokat, vannak fekete
lyukak melyek beszippantják a müködésképtelen hajokat. A Star Trek világa
elképzelhetetlen csillagködök nélkül, melyek olykor a pajzsainkat regenerálják,
de a szenzorainkat hatástalanitják, vannak olyanok is, amelyek radioaktiv
sugárzásuk miatt halálosak.
Kicsit megnehezitik a navigálást ezek a sokféle
szinben pompázo képzödmények, de többnyire keresztül lehet rajtuk menni. Viszont
nem árt a csillagködök környékére tachion detektorokat tenni, hogy ha esetleg
Romulán "barátaink" álcázott hajoi megbujnának észrevehessük öket. Igazábol
gondot az aszteroida gyürük okoznak. Különösen azok amelyek mozognak. Azoktol
jobb ovakodni és tartani a tisztes távot!
Legjobb tudomásom szerint a Föderácio, a Kingonok, a Romulánok és a Borgok sem használnak pénzt. Akkor hát ingyenes az épitkezés? Sajnos nem. Több dolog is kell egy hajo vagy egy épület legyártásához. Elöször is Dilithium, amit Dilithium-holdakbol tudunk bányászbázisok és Dilithium gyüjtök segitségével elöteremteni. Ez a legfontosabb. Minél több holdat sikerül megszereznünk, annál nagyobb a flottánk és annál gyorsabban épitkezhetünk. Szintén fontos még a Tisztek kiképzése is, melyeket a föbázisokban kell elhelyeznünk további parancsig. Velük mindössze annyit kell csinálnunk, hogy a föbázisban létrehozunk számukra lakásokat és ezután már jönnek is. Ezenkivül még figyelnünk kell embereink számára, de ök maguktol jönnek sajnos sebességükön gyorsitani nem tudunk. Ha vannak minden rendben, ha elfogynak kávészünet. A föbázisban tudunk gyártani Dilithium gyüjtöket és épitöhajokat. Az épitöhajok segitségével bányákat, 2 különbözö hajogyárat, szintén 2 különbözö kutatoközpontot, radarokat és védelmi bázisokat hozhatunk létre, megfelelö számu nyersanyag és ember ellenében. Ja és ne feledkezzünk meg a különleges fegyverröl sem, ami minden fajnál más és más. Pl: Klingonok: Egy nagyon hatásos kamikaze hajo. Borg: Képes saját féregjáratot létrehozni ugy hogy csak az egyik végpontja fix. Föderácio: Egy adott körzetben képes megszüntetni mindenfajta elektromos ellátást, ezzel flottákat tehet mozgásképtelenné, akár fél percig is. Sajnos egyszerre csak 8 hajot tudunk irányitani, de ha több hajot viszünk arra is van megoldás. A CTRL gombot lenyomva és egy tetszöleges számot hozzáadva egy gomb lenyomásával azonnal elérhetö az egész flottánk és ha támadáskor 2-3 ilyen kijelölt nyolcast viszünk magunkkal, akkor már nem is rossz az arány. (Pl: 3x8 az már 24 csillaghajo! És még elég könnyen irányithato.)
A kezelöfelület elég könnyen elsajátithato. Adott egy gyorsmenü, ahol a hajo különleges fegyverei és a transzporter találhato, aztán van a hajo müszerfala, a minitérkép és egy moziablak ami mindig 3D-ben mutatja az aktuális hireket. (Olyan mint a CNN) Ráadásul ha erre a kis ablakra egyszer rákattintunk, akkor odaugrik a helyszinre a kép, igy azonnal cselekedhetünk, ha viszont 2x kattintunk, nemcsak hogy odaugrik, hanem teljes képernyöre vált a moziablak és akkor a harc már tényleg olyan mintha a TV-t néznénk. (Csak kicsit pixeles a Borg). Érdekesség, hogy az ALT és az egérkurzor egyidejü nyomvatartásával kedvünk szerint mozgathatjuk ezeket az ablakokat. Ide kapcsoldik a Borg egyik igen jol eltalált fegyvere, a naniták, melyek parazitamod belemásznak gépünkbe és gondosan elhelyezett menüink hirtelen elkezdenek röpködni a szemünk elött minden irányba kb. 1 percig.
A játék összhatásában nagyon beleillik a Star Trek univerzumába. Még azon sem csodálkoznák, ha a mozivásznon látnám viszont a játék történetét. Amit nagyon nehezen vett be a gyomrom az az, hogy a Borgot szerinem tulságosan legyengitették a filmhez képest, de ez mondjuk érthetö, hiszen az is egy választhato faj. A fajok egyébként elég egyenlöre sikerültek, itt tényleg a stratégia számit nem pedig a választott faj. A szuperfegyverek pedig tökéletesen illenek a játékhoz és nem tul brutálisak, ezért nem tolodik el az erö egyensuly. Egyébként a játékban szerepelneka Gamma-kvadráns urai a Dominium és flottájuk a Jem'Hadar, de ök lebdába sem rugnak a többiek mellett, éppen ezért nem is választhato faj még multiban sem.
A játéknak van
egy multiplayer része is. Szerencsére itt sokkal több a beállitási lehetöség,
mint a grafikai résznél, ahol tulajdonképpen csak a felbontáson változtathatunk.
Javaslom a grafikát legalább 800x600-asra tegyük, mivel 640x480-os a szövegek
olvashatatlanok. A multi résznél elöször is ki kell választanunk, hogy
Interneten, Hálozaton (TCP/IP vagy IPX/SPX) esetleg Skirmish-t játszunk
Computerek ellen. Ha sikerült választanunk bejön a beállitások rész, ahol
gondosan kiválaszthatjuk, hogy milyen körülmények között szeretnénk indulni.
Kiválasztjuk a megfelelö fajt, beállitjuk mennyi legyen a kezdeti Dilithium, a
Crew (Emberek) és az ugynevezett Officers (Tisztek) létszámát is
kiválaszthatjuk. Ha mindent maximumra állitunk (Dilithium:10000, Crew:99999,
Officers:999), akkor egyedül a Dilithiumra lesz gondunk az egész játék folyamán.
Ha szövetkeni akarunk arra kétféle lehetöségünk van Alliance/Team. Csapatoknál
legalább 2, maximum 8 lehet, amennyiben viszont a szövetséget választuk ott
mindössze 3 lehetséges. A kettö között a különbség, hogy a csapatot elöre kell
beállitani és felbonthatatlan, mig a szövetséget a játék közben a Comm
(Kommunikátor) menüben tudjuk megkötni, illetve felbontani. Egyébként a Comm
menüben lehet a haveroknak átpasszolni Dilithiumot meg mindent amire éppen nincs
szügséged. Bár ilyen még nem fordult elö. (A Dilithiumbol sosem lehet elég!) Be
lehet még állitani a technologiai szinvonalat (Mennyire lehessen kifejlödni) és
még sok mindent, de ezek közül a legérdekesebb az, amikor ugy indulsz, hogy mind
a négy faj épitöhajoját megkapod. Ezt csak profiknak ajánlom, mivel igy
egyszerre negy csapatot kell irányitanod, tehát négyszer annyi Dilithiumra van
szügséged. Ezt pedig nem könnyü megszerezni. A pályák elég jo taktikázási
lehetöséget nyujtanak, bár többnél azt lehet észrevenni, hogy olyan mintha a
Borg készitette volna öket (szimetrikus, geometriailag elrendezett), máskor
pedig mindössze néhány csillagköd az ami komolyabban akadályozná pályánk. Ettöl
függetlenül remekü el lehet rajta szorakozni mind Computer, mind pedig haverok
ellen.
A játék multi része végeredményben nagyon jora sikerült. Sok
beállitási lehetöség, remek pályák jo mesterséges inteligencia, egyszoval
tényleg nagyon jo kis játék mindenkinek ajánlom, föleg a Star Trek rajongoknak,
de aki nem ismeri ezt a világot, csak szeret valos idelyü stratégiát játszani az
is nagyon jol elszorakozhat a játékkal és a Star Trek világábol is kap egy kis
ismertetöt.