Feltámadnak a 70-es évek - New Yorkban bemutatkozott a Bakelit
Szinte napra pontosan egy hónappal a sorozat HBO-s premierje előtt debütált New Yorkban a Bakelit egy gálavetítés keretei között, ahol az a ritka helyzet állt elő, hogy a vörös szőnyegen a készítők sorai között még a főszereplőknél is nagyobb sztárokat találunk: Mick Jagger és Martin Scorsese, valamint az író Terence Winter is tiszteletét tette a premieren, és utóbbitól azt is megtudhattuk, miért kellett közel 10 évet várnunk a Bakelitre.
„Legalább két ikonnal szeretek együtt dolgozni a munkáim során" - viccelődött a New York-i Ziegfeld Theatre vörös szőnyeges bevonulása során P. J. Byrne, aki a sorozatban a sztori középpontjában álló fiktív lemezcég, az American Century egyik ügyvédjét alakítja majd. Az utalás természetesen a széria executive producereire, Mick Jaggerre és Martin Scorsesére vonatkozott. „Rengeteget tanultunk a nagy Scorsesétől, Micktől és Terence Wintertől, aki ha még nem is számít ikonnak a tévé világában, hamarosan biztosan annak fog. A '70-es évek New Jersey-je húzós hely volt egy kissrác számára, ám most, felnőtt fejjel újraélni ezt az időszakot fantasztikus érzés. És még barkót is növeszthettem" - tette hozzá a színész.
A Bakelit első részét - mely közel kétórányi észvesztésre hívja a nézőket a szex, a drogok és a rock 'n' roll bermuda-háromszögében - Scorsese rendezte, csak úgy mint annak idején a Gengszterkorzó nyitányát is, azonban nem ez az egyetlen szál, amellyel a két sorozat kötődik egymáshoz. A mindkét szériát showrunnerként és íróként is jegyző Terence Winter elárulta, hogy a Bakelit már közel egy évtizede tervben volt. „2007-ben hívott fel ezzel az ötlettel először Martin, aki csak annyit mondott, hogy egy zenei projekten dolgozik Mick Jaggerrel, és hogy szeretnék-e beszállni? Csak annyit tudtam kinyögni, hogy uhh, persze."
A korai tervek szerint nem is sorozat lett volna a Bakelit, hanem egy közel háromórás, epikus film, amely a könnyűzene 40 éves periódusát ölelte volna fel, ám az időzítés nem volt éppenséggel a legmegfelelőbb. 2008 körül már kezdett sínen lenni a projekt, amikor is a gazdasági válság keresztbe tett nekik, és egy nagyszabású zenés mozi a lemezkiadás fejlődéséről és viszontagságairól már nem tűnt olyan jó ötletnek. Ekkor került képbe viszont a Gengszterkorzó, amelynek éppen a nagy gazdasági világválság előzményei, kirobbanása és utóhatásai adták meg a társadalmi díszletet. „Úgy gondoltuk, hogy ha már úgyis fejlesztés alatt áll a Boardwalk Empire, inkább azt kellene átgyúrnunk sorozattá, és mint kiderült, ez remekül működött is" - mondta el Winter.
A legendás maffiózókat felvonultató sorozat 2014-es fináléjával azonban végre Winter és Scorsese is szabaddá vált, így immár minden figyelmüket a Bakelitnek szentelhették, amelynek végül szintén változtattak a formátumán, és inkább a kis képernyőn, az HBO égisze alatt hozták tető alá a projektet. A történet az American Century nevű lemezkiadó körül bonyolódik, amelynek főnöke, Richie Finestra (Bobby Cannavale) szinte a semmiből hozta létre anno a céget, ám a jelenlegi drog- ás alkoholproblémái miatt a vállalat csillaga egyre inkább leáldozóban van, hiába próbálnak annak munkatársai (Ray Romano, Juno Temple, Max Casella, P. J. Byrne) minden tőlük telhetőt megtenni, hogy megpróbáljanak lábra állni. A sztori a korszak összes mocskos jogi, könyvelési és tárgyalási technikájába betekintést ad, ami csak előfordult a zeneiparban, az előadók átverésétől és kizsákmányolásától kezdve a könyvelés manipulálásáig bezárólag.
Richie feleségének, Devonnak (Olivia Wilde) és a feltörekvő Jaime Vine-nak (Juno Temple) szerepében erős női karaktereket is kapott a sorozat, noha a Led Zeppelin-éráról írott könyvekben sokszor vagy grupikként vagy elhódítandó trófeaként ábrázolták inkább a nőket. „Én úgy érzem, hogy a nők rendkívül céltudatosak, bátrak és rettenthetetlenek - mesélte Temple, aki az asszisztensi pozícióból feljebb lépni kívánó lányt alakít a lemezkiadónál. - Terry [Winter - a szerk.] biztos kézzel vezeti végig a női karakterek történetívét is, akik legalább olyan fontos részei lesznek a sztorinak, mint a férfiak. Végig megvan az egyensúly."
Persze Winternek a kisujjában van a szakma, hiszen minden idők egyik legjobbnak tartott sorozatában, a Maffiózókban is vezető-forgatókönyvíró volt már, és Emmy-t is kapott, A Wall Street farkasának szkriptjéért pedig Oscarra is jelölték. „Mindig őszinte vagyok, ha történetmesélésről van szó. Nem szeretem az egyik vagy a másik oldal megvilágításába helyezni a dolgokat, vagy bármit elmismásolni. Én csupán a közönség elé tárom a tényeket, és hagyom, hogy ők döntsék el, hogy mit gondolnak jónak vagy éppen rossznak. Nem foglalok állást. A valóságot mutatom meg, ahogy a dolgok akkoriban történtek, onnantól pedig mindenkinek a maga tisztje eldönteni, hogy mi a véleménye arról."
A Bakelit február 15-től hétfőnként lesz látható az HBO-n és az HBO GO-n.