A Coldplay nemet mond a streaming-re
A CNET forrása szerint a Coldplay, akik már eddig is arról voltak ismeretesek, hogy nagy gonddal vigyázták szerzői jogaikat, nemrégiben bejelentették: a továbbiakban nem engedélyezik a zenéik streamingelését az olyan oldalak számára, mint a Spotify és a Rdio. A CNET-nek az EMI-től továbbá arról is beszámoltak, hogy a Coldplay kiadója a céggel közölte „kissé zavarban van az együttes döntése miatt”.
Ez mindenképpen árulkodó jele annak, hogy még a négy legnagyobb kiadó vállalat szerint is értékelendő potenciál található a streamingben. Egyre inkább állandósul, sőt gyarapszik az érdeklődés, mely a zeneszámok birtoklása helyett, inkább a zene hallgatásra irányul.
Ennek apropóján a The Next Web megkérdezte a Spotify-t, mi a véleményük mégis a Coldplay döntéséről, illetve az azt megelőző Tom Waits esetről, melynek végeredményeként szintén egyes trekkek streaming-tiltólistára kerültek.
A Spotify szerint a támogatottságuk épp elég erős a zeneipar részéről, noha természetesen tiszteletben tartják az egyes előadók kéréseit, ha azok bármilyen okból úgy döntenek, hogy mégsem szeretnék, hogy zenéjük a Spotify-on hallgatható legyen. Ennek ellenére a Spotify továbbra is reméli, hogy ezek a zenészek is, később mások jó példáját látva módosítanak elhatározásukon, így adva továbbra is komoly értékeket a szórakoztató iparnak. A Spotify kiemelte: már több millió embert győztek meg arról, hogy ismét fizessenek a zenéért, így tényleges, anyagi hasznot is képesek hajtani bármely zenész számára.
Ehhez képest a Coldplay azt állítja, más okuk van a szigorításra. Szeretnék ugyanis, hogy új albumuk, az október 24-én megjelent ”Mylo Xyloto” számai inkább egészében kerüljenek hallgatásra, mint darabonként. Nem vagyok benne bizonyos, hogy Chris Martinék indoklása valódi okként helytáll, egyszerűen azért, mert a Spotify-on bármikor bárki készíthet teljes lejátszási listát az album valamennyi trekkéből, sorrendben. Onnantól pedig, hogy megvásárolja a kedves fogyasztó a korongot, bármely módon rögtön szíve joga olyan rendben vagy rendetlenségben hallgatni annak egyes darabjait, ahogy csak szeretné.
Az idők persze nyilvánvalóan változnak, így lehetséges, hogy Tom Waits és a Coldplay is csak belefáradt a streaminggel járó valamely olyan problémába, ami nekünk eszünkbe sem jut. A döntéssel ellentétes vonulatot képvisel ugyani, hogy a zenészek és a kiadók jelentős profitot termelnek pillanatnyilag abból, hogy license-hez kötik a zenehallgatást. Az anyagi bevételek azonban tudjuk, hogy nem mindig játszanak elsődleges szerepet, ha művészetről van szó, így csoda is volna, ha mindenkit sikerülne egy csapásra meggyőzni a streaming előnyeiről.
A Coldplay-nek talán már nem célja a nagyközönséget kiszolgálni, új rajongókat gyűjteni és úgy általában kielégíteni a mainstream igényt? Igyekeznek inkább hardcore fanjaikkal törődni, s a Facebook berkeiben és nyílt írásokon keresztül kapcsolatot tartani azokkal, akikkel a zene köti össze az együttest.
Ellenpéldaként: emlékszünk még a Metallicára és a Napsterre?