Új repülők és szabályok fokozzák az izgalmakat a Red Bull Air Race 2018-as versenysorozatában
A megújult szabályoknak köszönhetően minden eddiginél eseménydúsabbnak ígérkezik a Red Bull Air Race 2018-as versenysorozata Master és Challenger kategóriában egyaránt. Ráadásul – először a 2014-ben indult Challenger Cup történetében – a világbajnokság utánpótlás kategóriájában új repülőgépek is versenybe szállnak: az Extra 330LX-et a még gyorsabb és erőteljesebb Edge 540 V2 váltja majd a következő szezonban.
2014-ben hozták létre a Red Bull Air Race második versenykategóriáját, a Challenger Cup-ot, azzal a céllal, hogy a pilótáknak segítsen meglévő repülőtudásukat az Air Race versenykörülményei között olyan szintre fejleszteni, amellyel lehetőségük nyílik továbblépni a Master Class mezőnybe. Az Extra 330LX versenyrepülő kiváló gépként szolgált számukra az elmúlt négy szezonban, a pilóták most mégis izgatottan várják, hogy váltsanak, és az Edge 540 V2-vel vágjanak neki az új világbajnokságnak.
„Ez a gép elképesztően gyors. Ahogy kipróbáltam, azonnal otthonosan éreztem magam benne, és a teljesítményének köszönhetően még a pálya is sokkal egyszerűbbnek tűnt” – mondta el a Challenger Class magyar színekben versenyző pilótája, Genevey Dániel. „Ám ettől a verseny nem válik könnyebbé: az új gép kitolja a határainkat az utánpótlás mezőnyben, ami a nagyközönség számára még izgalmasabb versenyt, a pilóták számára pedig még nagyobb küzdelmet jelent majd.”
Ahhoz, hogy minél könnyebben átálljanak az Edge modellek használatára, az utánpótlás mezőny pilótái nemrég egy edzőtáborban gyakorolhattak az új gépekkel.
Hogy mi a különbség az Extra és az Edge gépek között? A legnyilvánvalóbb, hogy az Extra 330LX egy kétüléses gép, míg a Zivko Aeronautics Edge 540-nek mindössze egy ülése van: a pilótáé. Szintén a különbségek között említhetjük az emelkedési rátát (percenként 1100 méter az Edge és 960 méter az Extra esetében), a forgási rátát (az Edge gépeknél másodpercenként 420 fok, az Extránál 400) valamint a végsebességet (425,97 km/óra - 230 csomó az Edge javára és 405 km/óra - 219 csomó az Extra esetében).
A szabályok értelmében a Red Bull Air Race által biztosított minden új Challenger Cup gép szabványosított és a motorra vonatkozó szigorú szabályoknak tesz eleget. Mindez egyenlő feltételeket biztosít az utánpótlás mezőny pilótáinak, így sportszerű, de mégis szoros versenyekre számíthat a közönség 2018-ban.
Változást hoz a következő szezonra az új G-erő szabályozás is. A biztonság érdekében a Master Class pilótáit a versenypályákon nem terhelheti több, mint 10G erőhatás. Az új, erőteljesebb gépekkel ugyanezt a határt kell betartaniuk a Challenger Class pilótáinak is.
A Master Class számára korábban automatikusan kizárást (DNF – Did Not Finish) eredményező 0,6 másodpercnél tovább tartó 10G erőhatár túllépés 2018-ban két másodperces büntetést von maga után, így a pilóta folytathatja a versenyt. A 12G elérése azonban továbbra is azonnali kizárással jár. A Challenger Class mezőnyében 10G túllépésért két másodperces büntetés jár, a 11G-s erőhatár elérése pedig kizárást eredményez.
Csakúgy, mint eddig, az utánpótlás mezőny pilótái ugyanazokon a helyszíneken repülnek majd, mint a Master Class versenyzői, de 2018-tól nem mindannyian versenyezhetnek az összes állomáson. Az új szabályok értelmében a Challenger Class pilóták a világbajnokság első hét futamából legalább négy fordulóban repülnek. Ezt követően, ahogy 2017-ben is, a pilóták legjobb négy eredménye adódik össze, és közülük a legjobban teljesítő hat versenyző repülhet az utolsó futamon. A döntőn megszerzett pontok hozzáadódnak a meglévő legjobb négy eredményhez, az így kialakult rangsorban a legtöbb ponttal rendelkező pilóta nyeri el a Challenger Cup bajnoki címét.
A lengyel Luke Czepiela, a 2017-es Challenger Cup harmadik helyezettje izgatottan készül a 2018-as szezonra. „Alig várom, hogy az Edge modellel versenyezzek, imádom ezt a repülőgépet” – árulta el Czepiela. „Sokkal többre képes, mint az Extra, és bízom benne, hogy így egy minden eddiginél izgalmasabb szezonnak nézünk elébe!”