A Zynga harcba küldi legújabb virtuális városát
Itt az idő, hogy megismerkedjünk a Zynga vadonatúj játékával, a Cityville-lel, mely a gyártó szándéka szerint fel fogja venni a versenyt a Facebook népszerű alkalmazásaival. Kicsit olyan, mintha a SimCity találkozna a FarmVille-lel, mégis akadnak versenyképes ötletek a dologban.
Noha a CityVille még nem egészen harcra kész – a Zynga elmondása alapján már csak heteket kell várnunk – mégis megérkezett belőle egy 45 perces kis demo, ami éppen elegendő ahhoz, hogy megtudjuk, mire számíthatnak a felhasználók. És ami emellett egészen új, hogy német, olasz, spanyol és francia fordítással érkezik a CityVille, mint egy igazi globális célú kezdeményezés.
A Zynga betörése a műfajba egyáltalán nem meglepő: a Digital Chocolate’s Millionaire City-nek már 12,6 millió rendszeres (havi szinten aktív) felhasználója van, így ezzel az egyik toplistás játék a Facebookon. Piacképes versenytársa bárkinek beleértve a Playfish My Empire-jét, a Crowdstar Hello City-ét vagy a Playdom Social City-ét többek között. Ráadásul annak ellenére, hogy csak a legkeményebb verseny hónapjainak lecsengése után kerül forgalomba, mégis számíthat a némi sikerre, hiszen ha más nem, a Zynga mindenképpen képes lesz rá, hogy eddigi nagysikerű játékainak felhasználóit ebbe az irányba csábítsa.
Ez eddig jól hangzik. Sőt azt is leszögezhetjük, hogy azok is találnak majd maguknak egy-két érdekes dolgot, akik alapvetően nem kedvelték sem a FarmVille-t sem pedig a FrontierVille-t. Vagyis jobban szeretnék, ha kicsit több agyalás és stratégia kerülne a játékokba. Ehhez az aspektushoz közelít némiképpen a CityVille, noha nem éppen egy Civilization vagy SimCity. Összességében nagy valószínűséggel a Zynga eddigi legfineszesebb játéka.
Ha valaki valaha is játszott a SimCityvel vagy a fentemlítettek bármelyikével, akkor a CityVille valószínűleg kellőképpen intuitívnek fog hatni. Mindenek előtt bevezetésként egy sor bemutatkozó misszión kell ugyanis keresztülverekedni magunkat, mint például pár egyszerű útépítés, az első házak felhúzása és néhány alapvető szolgáltatás kiépítése. Ahogy viszont a népesség növekszik, nemcsak egyre több emberke kezd el szaladgálni az utcákon, de egyre mutatósabb épületek felhúzására ad lehetőséget a játék, melyek majd nagyban hozzásegítenek, hogy valódi virtuális metropolisszá fejlődjön a kisváros.
Az intézkedéseket azonban nem kezdhetjük el csakúgy önkényesen. Pontosabban lehetni lehetséges a dolog, de ha jobban belegondolunk, más módon sokkal fürgébb növekedés érhető el. Ennek oka, hogy minden épület vagy dekoratív elem befolyásolja az azt környező terület értékét. Emellett az alapvető infrastruktúra sem maradhat ki a termelési láncból.
Ami pedig a külsőt illeti, ez a Zynga eddigi legpofásabb terméke. Minden épület 3D-s, így kedvünkre forgathatjuk őket aszerint, hogy hova akarjuk elhelyezni (Mellesleg ez a Zynga első 3D-s próbálkozása is egyben).
Ahogy a cég hangoztatja ez az eddigi „legszociálisabb” játékuk mind közül. Azonban, mint minden Zynga játéknál, ez a bizonyos szociális elem még mindig nem azt jelenti, hogy bármely barátunkkal/ellenségünkkel játszhatnánk valós időben. Ehelyett akad néhány adalék, mely lehetővé tesz bizonyos fokú együttműködést és interakciót. A legnagyobb ezek közül, hogy immár gálánsan engedélyezhető, hogy barátunk a mi városunk területén üzletet nyisson. Viszont ha már egyszer szabadkezet adtunk, onnantól nincs módunkban határt szabni a terjeszkedésben. Noha az nem lehetséges, hogy az idegen biznisz túl mély gyökeret verjen, mégis elég szépen elműködik akkor is, ha az a bizonyos barátunk többet be sem jelentkezik. Mégis többet profitálunk azonban, ha együttműködünk, hiszen az is megoldható, hogy a játék szállítási lehetőségeit kihasználva (ez utóbbi hajókat és vonatokat tartalmaz) árucserét működtessünk egymás között.
Egyéb érdekes dolog még: a FarmVille-ben és más népszerű Zynga játékokban büntetést kapunk, ha nem elég rendszeresen jelentkezünk be (pl.: a FarmVille-ben elkezdenek kipusztulni a növényeink). A CityVille azonban nem operál semmi ilyen büntetéssel automatikusan, helyette viszont természetesen lassabban fog növekedni a város (de legalább nem válik romhalmazzá…). Ez végre nem hangzik olyan zaklatóan stresszesen, bár hosszútávon valószínűleg kisebb lelkesítő erővel hat.
Emellett általános tapasztalat, hogy egy bizonyos magas szinten – amikor már a legtöbb épületcsodához hozzáférünk – a játék kezdi elveszteni a varázsát. Ehhez képest a Zynga tartogat még pár adut a kabátujjban. Ezek közül a legnagyobb a különböző küldetések rendszere, hiszen a játék első percétől fogva teljesítendő feladatokat oszt. Ezek az egészen alap dolgoktól (nyiss kávézót) a kimondottan érdekes ötletekig variálódnak (az egyik mese például egy archeológiai ásatásról szól, mely természetesen a város alaprajzának gyökeres megváltoztatását követeli).
És végül egy teljesen nevetséges dolog a végére: a Zynga elmondása szerint a CityVille-ben lehetséges lesz gyökerestül mozgatni a fákat. Értendő: minden növény átültethető, ahelyett, hogy meg kéne őket gyilkolni, tehát egy sokkal környezetbarátságosabb élmény a CityVille, mint mondjuk a FrontierVille, ahol csak felapríthatjuk szegény fákat…