World of Warcraft
Minden idok egyik legnépszerubb számítógépes játéka, ami csak online
játszható. A Warcraft-sorozat negyedik folytatásának vélt rész, mely
tulajdonképpen csak a tartalom miatt nevezheto annak. Az eddigi
Warcraft-játékok stílusukat tekintve stratégiai játékok voltak, míg a
WoW egy teljesen új stílus, MMOPRG-játék (Massively Multiplayer
Online Roll Player Game - kizárólag interneten játszható tömeges
szerepjáték). Igaz, a World of Warcraftban található imitt-amott a
stratégiai játékok néhány karakterisztikus eleme, valójában azonban ez
online szerepjáték. Az MMO-játékok hátránya, hogy elofizetéses játék,
a játékszervertol függoen meghatározott havi díjat kell fizetni a
játszási jogért. A másik hátrány, hogy megkövetelik a szélessávú
internetes elérést (ez a WoW-ra nem vonatkozik, modemes csatlakozással
is problémamentesen lehet játszani), valamint az eredeti, boltban
vásárolt dobozos kiszerelésu játékprogramot.
A World of Warcraft fejlesztoje és kiadója, a Blizzard cég, maradt a
Warcraft sorozatbeli régi receptnél: akciókkal teletuzdelt, szinte
végtelen lehetoségeket rejto játékot készítettek, mely technológiailag
elmarad egy kissé a konkurencia mögött, de ezt pótolja az érdekfeszíto,
folyamatos játék. A WoW helyszíne egy Azeroth nevezetu ország, melyben
a közelmúltban nagy háború zajlott (a Warcraft III. témája), de a béke
nem tartott sokáig, összetuzött a Jó és a Rossz klán.
Mivel a WoW klasszikus szerepjáték, a játék elején el kell határoznunk, mely klán tagját szeretnénk alakítani: a jót képviselo Szövetség vagy a rosszat megtestesíto Horda valamely tagjaként kapcsolódunk be az online-játékba. A Szövetséget az emberek (Humans), a törpék (Dwarfes), a gnómok (Gnomes) és az elfek (Night elves) alkotják, míg a Horda tagjai a trollok (Trolls), orkok (Orcs), taurenek (Tauren) és az élohalottak (Undeads). A fajok kiválasztása nem annyira fontos, annál inkább meghatározó a kasztok helyes megválasztása. Kilenc kaszt között választhatunk (Warrior, Rogue, Hunter, Mage, Warlok, Priest, Druid, Paladin és Shaman) melyek kihatnak az általunk vezetett szereplo sorsára, meghatározó szerepére a csapatban a játék folyamán. Harcos (Warrior) mindegyik faj tagja lehet, míg Paladin csak az emberek és törpék lehetnek, de ugyanúgy Shaman csak az orkok, trollok és taurenek közül kerülhet ki. A szereplok fajától és nemétol függoen változtathatjuk a bor és haj színét, a haj hosszát, az arckinézést, a szarvak és az agyarak hosszát, az öltözékét, míg az élohalottaknál a test bomlásának a fokát is meghatározhatjuk. Hosünk kinézése egyedi (ritkán történhet meg, hogy a sok száz szereplo között megleljük annak hasonmását), a játék folyamán nem változtatható, csak a fegyverén és a védopajzsán eszközölhetünk meghatározott idoben és helyeken változásokat.
A játék kezdetén szereplonk képessége alapfokú, karakterisztikus harcstílusa a kiválasztott kaszttól függ. A játék folyamán feladatokat (quests) kapunk, melyek megoldásával erosítjük hosünk egóját (körülbelül 3000 különbözo feladat létezik), gyujtjük a pontokat. Ezek a faladatok zónákon keresztül vezetik a játékosokat, és ahogy mélyebbre hatolunk a zóna területére, mind nehezebb a kapott feladatok megoldása. Legtöbbször különbözo kinézésu szörnyekkel találkozunk, ezeket kell megsemmisíteni, akár egyénileg vagy a klánbéli csapattársak segítségével. Meghatározott mennyiségu pont elérése után hosünk tanítókkal találkozik, melyek újabb cselekre, harci fogásokra tanítják meg, természetesen nem ingyen, megfelelo fizetség ellenében. Az alapveto tudás mellett, melyet a szereplo a játék elején kap és a harcokban alkalmazza, hosünknek elsodleges és másodlagos foglalkozásokat is kiválaszthatunk. Az elsodleges foglalkozások hozzásegítik a meghatározott tárgyak megszerzéséhez, kidolgozásához, vagy az elkészített tárgy eladásához, és a kapott pénzzel kifizetheti a tanítókat. Az elsodleges foglalkozásokból csak kettot sajátíthat el a szereplonk, ezért válasszunk egy olyat, mely a nyersanyag megszerzését biztosítja, és egy olyant, melynek elsajátításával a megszerzett nyersanyagot hasznosítani tudja. Ha például hosünk fegyverkovácsnak tanul, ajánlatos amellett a bányászat tudományát is elsajátítania, hogy legyen mibol fegyvert készíteni. A másodlagos foglalkozások a mindennapi életet könnyítik meg, a túlélést biztosítják. Ide tartozik az ételkészítés, sebgyógyítás és horgászás tudománya. Ha nem tetszik a foglalkozás, változtatni lehet, de abban az esetben veszítjük az addig szerzett tapasztalatokat, kezdo lesz hosünk az új munkakezdésnél. Mivel hosünk hosszú útra indul, a tarisznyáját meg kell tömni sok fontos aprósággal. Az élelem mellett, nem szabad kifelejteni a gyógyíreket, ellenmérgeket, kisebb szerszámokat, gyógyfüveket. Ha netán kifogyna a harcok folyamán a tarisznya tartalma, a szükséges cikkeket meg lehet vásárolni, vagy még jobb azokat a útközben gyujtögetni, és belolük a kello szereket elkészíteni.
A játék grafikája meglepoen jól sikerült, pedig a program grafikai motorja nem számít újdonságnak. A vizuális megjelenítés a legapróbb részletekig ki lett dolgozva, játék alatt sokszok csak a tájak szépségeit nézegetjük, melyek úgy festenek, mintha egy rajzfilm részei lennének, elfelejthetjük, hogy a szörnyetegek megsemmisítése a feladatunk.
A játék zenei aláfestése kellemes a fülnek, a csaták hangzavarai viszont egy kissé laposak, nem eléggé kidolgozottak.
A World of Warcraft játék nem igényel eros gépet, 1.5 GHz-es processzor, 512 MB rendszermemória, középkategóriás, 64 MB-os videomemóriás grafikai kártya elegendo a játék futtatásához, az internetkapcsolat történhet modemen keresztül, de ajánlatos valamely széles sávú internetkapcsolat.
Mivel a WoW klasszikus szerepjáték, a játék elején el kell határoznunk, mely klán tagját szeretnénk alakítani: a jót képviselo Szövetség vagy a rosszat megtestesíto Horda valamely tagjaként kapcsolódunk be az online-játékba. A Szövetséget az emberek (Humans), a törpék (Dwarfes), a gnómok (Gnomes) és az elfek (Night elves) alkotják, míg a Horda tagjai a trollok (Trolls), orkok (Orcs), taurenek (Tauren) és az élohalottak (Undeads). A fajok kiválasztása nem annyira fontos, annál inkább meghatározó a kasztok helyes megválasztása. Kilenc kaszt között választhatunk (Warrior, Rogue, Hunter, Mage, Warlok, Priest, Druid, Paladin és Shaman) melyek kihatnak az általunk vezetett szereplo sorsára, meghatározó szerepére a csapatban a játék folyamán. Harcos (Warrior) mindegyik faj tagja lehet, míg Paladin csak az emberek és törpék lehetnek, de ugyanúgy Shaman csak az orkok, trollok és taurenek közül kerülhet ki. A szereplok fajától és nemétol függoen változtathatjuk a bor és haj színét, a haj hosszát, az arckinézést, a szarvak és az agyarak hosszát, az öltözékét, míg az élohalottaknál a test bomlásának a fokát is meghatározhatjuk. Hosünk kinézése egyedi (ritkán történhet meg, hogy a sok száz szereplo között megleljük annak hasonmását), a játék folyamán nem változtatható, csak a fegyverén és a védopajzsán eszközölhetünk meghatározott idoben és helyeken változásokat.
A játék kezdetén szereplonk képessége alapfokú, karakterisztikus harcstílusa a kiválasztott kaszttól függ. A játék folyamán feladatokat (quests) kapunk, melyek megoldásával erosítjük hosünk egóját (körülbelül 3000 különbözo feladat létezik), gyujtjük a pontokat. Ezek a faladatok zónákon keresztül vezetik a játékosokat, és ahogy mélyebbre hatolunk a zóna területére, mind nehezebb a kapott feladatok megoldása. Legtöbbször különbözo kinézésu szörnyekkel találkozunk, ezeket kell megsemmisíteni, akár egyénileg vagy a klánbéli csapattársak segítségével. Meghatározott mennyiségu pont elérése után hosünk tanítókkal találkozik, melyek újabb cselekre, harci fogásokra tanítják meg, természetesen nem ingyen, megfelelo fizetség ellenében. Az alapveto tudás mellett, melyet a szereplo a játék elején kap és a harcokban alkalmazza, hosünknek elsodleges és másodlagos foglalkozásokat is kiválaszthatunk. Az elsodleges foglalkozások hozzásegítik a meghatározott tárgyak megszerzéséhez, kidolgozásához, vagy az elkészített tárgy eladásához, és a kapott pénzzel kifizetheti a tanítókat. Az elsodleges foglalkozásokból csak kettot sajátíthat el a szereplonk, ezért válasszunk egy olyat, mely a nyersanyag megszerzését biztosítja, és egy olyant, melynek elsajátításával a megszerzett nyersanyagot hasznosítani tudja. Ha például hosünk fegyverkovácsnak tanul, ajánlatos amellett a bányászat tudományát is elsajátítania, hogy legyen mibol fegyvert készíteni. A másodlagos foglalkozások a mindennapi életet könnyítik meg, a túlélést biztosítják. Ide tartozik az ételkészítés, sebgyógyítás és horgászás tudománya. Ha nem tetszik a foglalkozás, változtatni lehet, de abban az esetben veszítjük az addig szerzett tapasztalatokat, kezdo lesz hosünk az új munkakezdésnél. Mivel hosünk hosszú útra indul, a tarisznyáját meg kell tömni sok fontos aprósággal. Az élelem mellett, nem szabad kifelejteni a gyógyíreket, ellenmérgeket, kisebb szerszámokat, gyógyfüveket. Ha netán kifogyna a harcok folyamán a tarisznya tartalma, a szükséges cikkeket meg lehet vásárolni, vagy még jobb azokat a útközben gyujtögetni, és belolük a kello szereket elkészíteni.
A játék grafikája meglepoen jól sikerült, pedig a program grafikai motorja nem számít újdonságnak. A vizuális megjelenítés a legapróbb részletekig ki lett dolgozva, játék alatt sokszok csak a tájak szépségeit nézegetjük, melyek úgy festenek, mintha egy rajzfilm részei lennének, elfelejthetjük, hogy a szörnyetegek megsemmisítése a feladatunk.
A játék zenei aláfestése kellemes a fülnek, a csaták hangzavarai viszont egy kissé laposak, nem eléggé kidolgozottak.
A World of Warcraft játék nem igényel eros gépet, 1.5 GHz-es processzor, 512 MB rendszermemória, középkategóriás, 64 MB-os videomemóriás grafikai kártya elegendo a játék futtatásához, az internetkapcsolat történhet modemen keresztül, de ajánlatos valamely széles sávú internetkapcsolat.