The Sims 3 – Újabb szelet a kertvárosi életből

Ki ne hallott volna már a Sims sorozatról? A méltán híres „élet-szimulátor” játék trilógiát az Electronic Arts 2000. február 14-én indította útjára. Ezt követően az eladási mutatók az egekbe szöktek és több millió példány talált gazdára belőle. Az első rész megjelenése után folyamatosan jöttek a kiegészítők (szám szerint 7 db), hogy még gazdagabbá tehessük szeretett játékunk élményvilágát.

Aztán 2004. szeptember 17-én megjelent az új rész, a The Sims 2. Már az első héten több mint egymillió példányt kapkodtak el belőle. A második részhez nem kevesebb, mint 8 kiegészítő lemez, illetve 10 „Cuccok” csomag látott napvilágot. Magát a Sims 3-at az EA 2009. június 6-án adta ki hazánkban, és azóta is töretlen a sikere. A grafikai fejlődés mellett hatalmas változásokon ment keresztül az egész játék is.

Indítás után kiválaszthatjuk, hogy melyik városban szeretnénk létrehozni simünket. Alapból csak Sunset Valley-ba tudunk költözni, de tölthetünk le a Sims 3 honlapjáról még egy ingyenes Riverview nevű várost is. Belépve a völgybe lehetőségünk nyílik előre elkészített családok élete felett átvenni az irányítást, illetve saját simeket hozhatunk létre. Látszik, hogy a fejlesztők egy teljesen új motorral dolgoztak a Sims 3 elkészítésénél. Ha belépünk egyszer a városunkba, simünkkel bejárhatjuk az egész térképet anélkül, hogy hosszú perceket kellene várnunk, míg átmegyünk például otthonunkból a bevásárlóközpontba.

Karakterünket tudjuk véletlenszerűen generáltatni, illetve mi magunk tetőtől talpig beállíthatjuk, hogyan is nézzen ki: a variációk száma szinte végtelen. A lehetőségek tárháza hatalmas, ruhákból választanunk kell utcai, elegáns, alvó, és sportos viseletet, valamint fürdőruhát. Később természetesen tudjuk még bővíteni a ruhatárunkat. A fejlesztők törekedtek arra, hogy egy teljesen új karakterkészítővel lepjék meg a játékost. Egyrészt mindent még aprólékosabban be tudunk állítani, az áll mélységtől a szemsarok magasságáig, másrészt élethűebbek az elődökhöz képest az emberek, a mozgások. Hat korosztály közül választhatunk, így akár kisgyerek vagy nagypapa simünk is lehet a családban.

Karaktereink belső tulajdonságait sokkal aprólékosabban meg tudjuk határozni, mint a korábbi Sims-ekben. Kiválasztunk egy előre megadott listából (80db, kategorizálva) öt jellemvonást, majd a játék ezek alapján automatikusan generálja karakterünk életének álmait, szám szerint ötöt. A kombinációk száma végtelen. Ha elérünk egy életcélt, akkor +30000 pontot kapunk az úgynevezett „életre szóló boldogságunkhoz”. Kisebb vágyak megvalósításáért kevesebb pont jár, viszont ezeket a játék folyamatosan mutatja nekünk, és mi választhatjuk ki, hogy melyikeket igyekszünk elérni. Ilyen lehet például egy új tárgy vásárlása legalább 500$-ért, vagy új barátok szerzése, buli rendezése stb. Az imént említett boldogság pontokból vásárolhatunk „Életre szóló jutalmakat”, így olyan tulajdonságokkal tudjuk felruházni karaktereinket, amelyek nagyban megkönnyítik az életü(n)ket. Csak, hogy párat említsünk: gyorstakarító (kétszeres sebességgel takarítunk), olcsó vacsora (A vendéglői rendeléseket a ház fizeti - borravalóval, és adóval együtt!), alig éhes (A tested olyan páratlan egyensúlyi állapotba kerül, hogy szinte soha többé nem érzel éhséget, szomjúságot.)… stb., tehát megéri gyűjtögetni a pontokat.

A munkáknál is találkozunk újdonsággal. Ahhoz, hogy simünk feljebb juthasson a ranglétrán, nem feltétlen kell képzettségét fejleszteni, sokkal inkább függ attól, hogyan végzi a dolgát. Amikor munkában vagyunk, lehetőségünk nyílik arra, hogy kiválasszuk, mennyire odaadóan végezzük el napi feladatunkat. Ha lazán dolgozunk, akkor várhatjuk a sült galambot a szánkba, nem fog jönni úgysem. Viszont ha keményen dolgozunk, munkatársakkal beszélgetünk, vagy netalántán önállóan csinálunk valamit, akkor hamarosan meg is lesz annak az eredménye. A szükségletek panelból eltűnt két csík: a kényelem és a környezet. Ez nem jelenti azt természetesen, hogy könnyebb a dolgunk, mert a tárgyaknál ugyanúgy megmaradtak ezek. A „Hangulatmérőn” már látjuk, ha valami pozitív vagy negatív hangulatbefolyásoló van a környezetünkben. Ez lehet például egy dekoratív szoba, vagy egy bűzlő tányér, vagy ha keményen dolgozunk, akkor feszült lehet egy idő után simünk, amire gyógyír a szórakozás.

Az építéssel, és a tárgyakkal kapcsolatban sok változtatás nem történt, legfeljebb az újdonság, hogy 45 fokos szögben is elhelyezhetjük utóbbiakat. A kezelőfelületet hamar meg lehet szokni, semmi bonyolultat nem tartogat számunkra, így gyorsan belevethetjük magunkat az építkezésbe.

Ha netalántán új tartalmakra vágynánk, két kiegészítő is megjelent már (The Sims 3: A világ körül, The Sims 3: Álomállások), illetve két „Cuccok csomag” (The Sims 3: Luxuslakás Cuccok, The Sims 3: Padlógáz Cuccok). Az Ezen kívül még a játék honlapján számos kiegészítőt vásárolhatunk meg. Az alapjáték magyar felirattal jelent meg, amihez ajándékba kapunk kapunk 11€ értékű SimPoint kreditet, melyből kiegészítőket tudunk vásárolni. Lehetőségünk van letölteni a Világteremtő alkalmazást, amellyel akár magunk is létrehozhatunk egyedi világot simjeink számára. A másik program, ami szintén ingyenes a Mintateremtő nevet viseli. Ezzel lehetőségünk van egyedi minták elkészítésére, amiket aztán a játékban viszontláthatunk bútorokon, falakon, padlón, ruhákon és egyéb tárgyakon.

Egy lány a Sims-ről...

„Bizonyára mindenki, aki hangyányit is jártas a számítógépes játékokban, hallott már a The Sims-ről, és kapásból arra asszociál, hogy ez bizony egy „lányos” játék. Nem is ok nélkül. Talán a legtöbb fiú már csak elvből sem nyúl hozzá, inkább lövöldözzünk, versenyezzünk, ontsuk a vééért, a virtuális életet hagyjuk meg a hölgyeményeknek! De vajon miért inkább a nők szívébe lopja be magát a Sims? Erről hosszasan filozofálgathatnánk. Biztosra veszem – magamból kiindulva –, hogy minden lánynak első dolga saját maga megalkotása egy sim formájában, aztán jöhet egy álomházacska (amire futja a játékkezdő összegből), majd a szívünket épp megdobogtató fiú karaktere.:) Felfoghatjuk úgy ezt a játékot, mint egy modern Barbie babázást, vagy egy romantikus filmet, amiben mi egyengetjük a cselekmény szálait. Ráadásul könnyebb – és olcsóbb is – berendezni a sim házakat, mint egy Barbie-ét.:D Talán idővel unalmassá válhat folyton felgyorsítva végignézni, ahogy emberkénk kialussza magát, miután elsakkoztunk a munkából való hazaérést várva, ilyenkor pötyögjük be a Google-ba, hogy „sims kódok”.:) Már épülnek is a kacsalábon forgó paloták a munkanélküli simnek. Teljesen életszerű! Legalább egy-egy órára (na jó, van az 4 is:D) megfeledkezhetünk a mindennapi bosszúságokról.” 

A játék minimális gépigénye:

  • CPU: Pentium 4, 2GHz
  • Ram: 1GB
  • VGA: 128MB, Pixel Shader 2.0 támogatással
  • Op. rendszer: Windows Xp, Vista, 7

A játékot a szokásos gépen teszteltük: AMD Phenom II X3 710, 4GB memória társaságában, ATi Radeon 4850 512mb-os videókártya szolgáltatta a teljesítményt a FullHD felbontáshoz. Maximális beállítások mellett is akadásmentesen futott. A Sims3-at jól optimalizálták, régebbi gépeken is képes normális fps szinttel futni.

Összegzés

A játék nagyon sokat fejlődött elődjeihez képest, a „simvonal” részről részre emelkedik, mindenki tetszését el fogja nyerni a „töltésmentes” játékmenet. Csak ajánlani tudom minden korosztály számára, de főleg fiataloknak és nőknek. Negatívumnak mondható, hogy lehetne több tárgy az alapjátékban, de ezt úgyis tudjuk bővíteni kiegészítőkkel, „Cuccok” csomagokkal, illetve a Sims Store-ból. Aki teheti, mindenképpen próbálja ki, csalódás biztosan nem ér majd senkit.

A The Sims 3-at az Electronic Arts Magyarország bocsátotta a PC Pult rendelkezésére, ezúton szeretnénk megköszönni nekik! Hamarosan új teszttel jelentkezünk, amiben az egyik kiegészítőt, a The Sims 3: Álomállásokat fogjuk kivesézni.