James Bond 007: Blood Stone
Az MGM pénzügyi gondjai miatt a legújabb Bond-film forgatási munkálatai hosszú időre jegelve lettek, azért a rajongókat nem hagyták kiéhezve: idén egy újabb, PC-re is megjelenő videójátékot kaptunk, mely a James Bond 007: Blood Stone címet kapta. Mint a franchise nagy rajongója, komoly várakozásaim voltak a játék felé. Lássuk, mi sült ki a 007-es legújabb kalandjából.
Először nézzük a szereposztást, hiszen "M" szerepében Judi Dench, a 007-es szerepében Daniel Craig, az aktuális Bond-lányt pedig a Grammy-díjas Joss Stone alakítja. A főcímdal, mely az I'll Take It All címet kapta, Dave Stewart és Stone kisasszony közös előadásában hallható. És meg kell mondjam, ezen a ponton magasan veri a Quantum of Solace-t, mely véleményem szerint minden idők legrosszabb Bond főcímdalát tudhatja a magáénak.
Mint azt a főcím is mutatja, a játék abszolút film érzetet nyújt. Rengeteg hosszabb átvezető videó gondoskodik a szórakoztatásunkról, miközben tölt, valamint a sima átvezető jelenetek is komoly hasonlóságot mutatnak a Craig-filmekével. Gondolok itt az MI-6 interface-re, illetve a látványos Aston Martin üldözős jelenetekre. Nekem külön tetszettek azok a lassítások, amik egy-egy főellenség kiiktatásakor jöttek. Kb. mint a filmekben, Bond megfordul, elindul, gonosz bácsi géppuska felkap, majd hirtelen megjelenik a célkereszt, és egy bullet-time szerű állapotban beleengedhetünk még jó pár golyót a jó öreg Walter PPK-ból. Látványos, élvezetes - én, mint Bond fan abszolút tudtam értékelni.
Kedvenc pisztolyunk mellett egyetlen nagyobb fegyvert hordhatunk magunknál: a játék során különböző géppisztolyokkal, shotgunokkal, mesterlövész puskákkal, valamint alkalomadtán sokkolóval is találkozunk. Érdemes mindegyikkel lelőni egy-egy rosszfiút, ugyanis ez szükséges lesz az Master of Arms achievement eléréséhez. Alapvetően kijelenthetjük, hogy a Walter-ral is végig lehet menni a pályákon (van egy ilyen achievement is), ugyanis a fejlövés az bizony fejlövés. A rosszarcú kolléga azonnal engedelmeskedik nekünk, kivéve, ha állig be van öltözve, olyankor a sisak ad neki még egy esélyt. De mi nem.
A lőszert alapvetően nem kell sajnálnunk az ellentől. Előfordul majd, hogy szűkében leszünk, de olyankor nyugodtan lekaratézhatjuk őket, majd a puskájukat felvéve tovább szórhatjuk az áldást. Minden egyes "kézzel történő agresszív véleménycsere" eredményeként egy Focus Aim-et kapunk, melyből egy időben maximum hármat spájzolhatunk be. Ez tekinthető a Blood Stone bullet time-jának is: aktiválásakor a játék becélozza az ellent, majd a golyó azonnal leteríti - mindig betalál, mindig öl. Amennyiben elhibázzuk valami okból kifolyólag - például egy shotgunból érkező csúnya sörétfelhő -, úgy a játék nem "veszi el" az adott Focus Aim-et. Persze nyugodtan lövöldözhetünk a vakvilágba is, de olyankor inkább az ammo fog elfogyni, mint a szemből támadó ellenek. De alapvetően kijelenthetjük, hogy a játék nem "csal" annyit, mint a legtöbb FPS-ben.
Rendelkezünk továbbá egy okostelefonnal is, melyet aktiválva láthatjuk, merre kell haladni, illetve a felrobbantható, szétlőhető tárgyak is megjelennek, valamint mutatja az ellenséges egységek mozgását is. Szorult helyzetben nagyon jól tud jönni. Ezen felül a különböző tárgyak leolvasását is a kütyüvel kell elvégeznünk, valamint zárak, ajtók, számítógépek, autók feltörésére is használnunk kell majd - ez valami hihetetlen konzol megoldást kapott, én néha a hajamat téptem. Visszatérve az információszerzésre: 50 különböző dolgot kell leszkennelnünk, hogy a teljes rejtélyt átlássuk. Én kb. 30-at találtam meg - bár a telefon ikon mindig megjelenik, ha egy közelébe érünk -, de nem tudom, ez mennyire befolyásolja a játék végkimenetelét.
Természetesen nem csak lövöldözésből és verekedésből áll a játék. Számos pályán kell amolyan James Bond-osan zűrt okoznunk, hogy be tudjunk osonni egy őrzött terembe, vagy épületbe. Nem ritka, hogy különböző állványzatokon, párkányokon, platformokon ugrálva menekülünk majd Zsuzsi elől, aki úgy néz ki vállalt egy kis vendégszereplést a 4-es metró fúrása mellett - itt legalább ténylegesen dolgozik (persze mi máson, mint hogy minket megállítson). Természetesen a jó öreg Aston Martin sem maradt ki a játékból - emlékeim szerint három alakalommal vezethetjük a DBS-t.
Alapjában véve egy nagyon jól összerakott játékról beszélhetünk. Amikor kezdtem ráunni a mászkálós-lövöldözős részekre, és már ott tartottam, hogy jegelem kicsit, egyből jött egy kis autós/vízi üldözés, vagy némi igazi kémes akció. A grafikára nem lehet panasz (bár én ebben a témában nem vagyok túl kompetens), nekem tetszett. Minden úgy nézett ki és arra hasonlított, ami akart lenni. A szinkronhangok még inkább emelték a játékélményt, valamint a különböző fegyvereknek is különböző hangot sikerült adniuk. Néha ugyan a tipikus Bond-os túlzások bejönnek, de aki a filmekben sem kötött bele az ilyenekbe, az most sem fog. Az optimalizálás is jól sikerült, talán 1-2 alkalommal akadt be kicsit a játék - de ezt okozhatta külső program is.
Negatívumként tudnám felhozni, hogy néhányszor "konzolos" kameranézettel találtam szemben magam, amikor is az aktuális szögtől függött, melyik gomb merre visz minket. A fedezékek közti átosonás is sokszor érdekesen működött, volt, hogy egyszerűen felállt, ahelyett, hogy oldalra osont volna. De ettől eltekintve nem volt különösebb bajom a játékkal.
A befejezésről is szeretnék pár szót ejteni zárásként: engem nem lepett meg a fordulat, sőt, már az elején biztos voltam benne. Bár én semmilyen lezárást nem véltem felfedezni a befejezésben, és ebben a vége főcímben olvasható James Bond will return... felirat is megerősített. Részemről egy 8 pontot kap a játék.
Gépigény
- Operációs rendszer: Windows Vista / XP / 7
- Processzor: Intel Core2 Duo E4300 1.8 GHz / AMD Athlon 64 x2 4000+ 2.0 GHz
- Memória: 1GB RAM (XP) / 2GB RAM (Vista/Win7)
- Videókártya: 100% DirectX 9.0c-kompatibilis, 256MB memóriával rendelkező VGA
- Minimum: NVIDIA GeForce 7600 GT / ATI Radeon X1650
- Merevlemez: 12GB szabad hely (plusz 400Mb a swap file-nak, valamint 2Mb a mentéseknek)