Colin McRae Rally 2005
Nem sok fiatalnak adódik alkalma valódi versenyautó kormánykereke mögé
ülni és végigvezetni egy raliszakaszt, érezni az ezzel járó
izgalmakat. Akik nem lehetnek egy valódi versenycsapat tagjai, a
játéktermekben felállított konzolokon vezethetnek egy-két futamot,
ezáltal virtuálisan bizonyíthatják vezetési tudásukat. Tudják ezt a
játékprogramokat kiadó cégek is, és évente több versenyautó-játékot
dobnak piacra. Az F1-es, a körpályás Nascar és Indycar, valamint a GT
vagy raliversenyek között mindenki megtalálhatja a tetszése szerinti
versenytípust.
Az egyik ilyen számítógépes játékszoftver egy szimuláció, a skót
Colin McRae világhíru WRC-raliversenyzo (World Rally Championship)
nevével ellátott sorozat ötödik része. A CMR 05 nem egészen egy év
alatt készült el a Codemasters fejlesztocégnél, kijavítva a CMR 04-es
részben fellelt hibákat és új versenyautókkal bovítve a kínálatot. Az elozo részekhez viszonyítva ez most nem egy ízig-vérig
raliszimuláció. Megtalálható benne az arcade-játékok egy-két
karakterisztikus része. Az egyik szembeötlo példa, noha 34 versenyautó
szerepel a listán, hogy a játék kezdetén csupán nyolc közül
válogathatunk, a többi le van zárva. Ezeket az autókat csak akkor
használhatjuk, ha a versenyeken jó eredményeket érünk el. Minél
nehezebb szintu ralin gyozünk, annál jobb kocsi használatára kapunk
engedélyt.
A Colin McRae Rally 2005 egyik újdonsága egy kezdo raliversenyzo karrierjének építése, míg az elozo részekben a skót ralimestert, Colin McRaet alakítottuk. A játék kezdetén a versenyzo alsókategóriás versenyeken indul, majd lassan fejlesztve a vezetési technikáját, mind feljebb kerül a ranglistán, nehezebb versenyeken léphet fel, végezetül pedig a WRC-hez hasonló pályákon vezetheti a vagyont éro versenyautókat, amilyeneket a valódi ralikon is hajtanak.
A versenypályák kilenc ország területén vannak elhelyezve, helyszínenként pedig nyolc szakasz van. A spanyol ralit aszfaltos utakon vezetjük, Nagy-Britanniában a pályák leginkább sáros vagy erdei utakon vannak kijelölve, a görögországi versenypályák pedig nagyon megviselik a versenyzoket, de a jármuveket is. Az ausztrál és amerikai utak alapja salakos, sok port nyelnek a versenyzok, a japán rali a legvizesebb, esos idoben aszfalton, a svédországi etápok havas tájakon keresztül vezetik a versenyzoket, Finnországban pedig dimbes-dombos foldesutakon kell kivívni a minél jobb eredményt. A németországi pálya a legváltozatosabb, egymást váltják az aszfaltos regionális utak és a szoloültetvények között, valamint a gazdasági területeken át vezeto földesutak. Az út menti tájak grafikája aprólékosan kidolgozott, realisztikus, ám a versenyt nézok még mindig mozdulatlanok, ezen a grafikai megoldáson van még javítanivaló. Sajnos a pályák elég rövidek, egy kis gyakorlás után a pályaszakaszokat 3-4 perc alatt végigvezethetik a játékosok.
A kocsik listáján kilenc kategóriájú autó közül választhatunk. Megtalálhatók a négykerék-meghajtásúak (Subaru Impreza, Ford Focus, Mitsubishi Lancer...), a kétkerék-meghajtásúak (Citroen Saxo, VW Polo...), a hátsókerék-meghajtásúak (Lancia Stratos, Ford Siera...), az elsokerék-meghajtásúak (Renault Clio Sport, VW Golf GTI...) és a jól ismert B-csoport (Audi Quatro, Peugeot 205, Ford RS...). A CMR 2005-ben az autók listája ki lett bovítve terepjárókkal (Land Rover, Mitsubishi Montero, Nissan Pickup...) és spéci kategóriával (VW Beetle, Ford Escort, Mini Cooper...). A tapasztalt és türelmes játékosok az autók tuningolásával és különbözo alkatrészek fejlesztésével erosíthetik autójukat, melyek hozzájárulhatnak a jobb eredmény eléréséhez. Változásokat eszközölhetünk a motoron, fékeken, felfüggesztésen, váltószekrényen és a kipufogón. E bütykölés hosszadalmas munka, de játék közben, ha megfeleloen végeztük el a beállításokat, észrevehetoen befolyásolja autónk irányítási lehetoségeit. A kocsik elég élethuen mozognak a pályákon, ezért, ha túltuningoltuk a kocsi paramétereit, hasznavehetetlen járgánnyal kell versenyeznünk, ami sokszor csak az elso árokig vagy fáig tart.
A versenyautók vezetése realisztikusnak mondható, de egy gamepad vagy kormány még élvezetesebbé teheti a játékot. A látószöget beállíthatjuk úgy, hogy az autó elülso szélvédojén át lássuk az utat (ez a nehezebb megoldás), vagy pedig úgy, hogy felülrol láthassuk a autót és a versenypálya környékét. Ütközéskor kocsink kisebb-nagyobb mértékben roncsolódik, igaz néha nem éppen annyira, mint amekkora az ütközés ereje, így a pályaszakaszokat még a roncsokkal is be tudjuk fejezni. Ebben a CMR-részben az idojárási viszonyok nagyban befolyásolják a versenyautók irányítását: esos idoben észrevehetoen nehezebb, a nedves és amellett sáros úton megfeleloen irányitani az autót, míg a hóval borított pályán kiszámíthatatlanul viselkedik a jármu.
A CMR 2005 játszható multiplayer módban vagy hálózatba kötött számítógépeken (LAN). Az autók számát egy pályán nyolcra korlátozták a fejlesztok, a konkurens versenyautóknak csak a szellemképe látható az úton, ami kezdetben zavarólag hathat. Minél közelebb kerülünk a szellemautókhoz, annál átlátszóbbak, nem szükséges kerülgetni oket, csak keresztülhajtunk ezeken az autókon. E megoldással nem kell az ellenfelet figyelni, jobban koncentrálhatunk a pályára, jobb eredményt érhetünk el.
A játéknak nincs nagy gépigénye, egy 2 GHz-es CPU, 512 MB rendszermemória, 128 MB-os középkategóriás grafikai kártya is elegendo az élvezetes játszáshoz, de az adrenalinszint fokozására ajánlott beszerezni egy gamepadot vagy kormányt.
A Colin McRae Rally 2005 egyik újdonsága egy kezdo raliversenyzo karrierjének építése, míg az elozo részekben a skót ralimestert, Colin McRaet alakítottuk. A játék kezdetén a versenyzo alsókategóriás versenyeken indul, majd lassan fejlesztve a vezetési technikáját, mind feljebb kerül a ranglistán, nehezebb versenyeken léphet fel, végezetül pedig a WRC-hez hasonló pályákon vezetheti a vagyont éro versenyautókat, amilyeneket a valódi ralikon is hajtanak.
A versenypályák kilenc ország területén vannak elhelyezve, helyszínenként pedig nyolc szakasz van. A spanyol ralit aszfaltos utakon vezetjük, Nagy-Britanniában a pályák leginkább sáros vagy erdei utakon vannak kijelölve, a görögországi versenypályák pedig nagyon megviselik a versenyzoket, de a jármuveket is. Az ausztrál és amerikai utak alapja salakos, sok port nyelnek a versenyzok, a japán rali a legvizesebb, esos idoben aszfalton, a svédországi etápok havas tájakon keresztül vezetik a versenyzoket, Finnországban pedig dimbes-dombos foldesutakon kell kivívni a minél jobb eredményt. A németországi pálya a legváltozatosabb, egymást váltják az aszfaltos regionális utak és a szoloültetvények között, valamint a gazdasági területeken át vezeto földesutak. Az út menti tájak grafikája aprólékosan kidolgozott, realisztikus, ám a versenyt nézok még mindig mozdulatlanok, ezen a grafikai megoldáson van még javítanivaló. Sajnos a pályák elég rövidek, egy kis gyakorlás után a pályaszakaszokat 3-4 perc alatt végigvezethetik a játékosok.
A kocsik listáján kilenc kategóriájú autó közül választhatunk. Megtalálhatók a négykerék-meghajtásúak (Subaru Impreza, Ford Focus, Mitsubishi Lancer...), a kétkerék-meghajtásúak (Citroen Saxo, VW Polo...), a hátsókerék-meghajtásúak (Lancia Stratos, Ford Siera...), az elsokerék-meghajtásúak (Renault Clio Sport, VW Golf GTI...) és a jól ismert B-csoport (Audi Quatro, Peugeot 205, Ford RS...). A CMR 2005-ben az autók listája ki lett bovítve terepjárókkal (Land Rover, Mitsubishi Montero, Nissan Pickup...) és spéci kategóriával (VW Beetle, Ford Escort, Mini Cooper...). A tapasztalt és türelmes játékosok az autók tuningolásával és különbözo alkatrészek fejlesztésével erosíthetik autójukat, melyek hozzájárulhatnak a jobb eredmény eléréséhez. Változásokat eszközölhetünk a motoron, fékeken, felfüggesztésen, váltószekrényen és a kipufogón. E bütykölés hosszadalmas munka, de játék közben, ha megfeleloen végeztük el a beállításokat, észrevehetoen befolyásolja autónk irányítási lehetoségeit. A kocsik elég élethuen mozognak a pályákon, ezért, ha túltuningoltuk a kocsi paramétereit, hasznavehetetlen járgánnyal kell versenyeznünk, ami sokszor csak az elso árokig vagy fáig tart.
A versenyautók vezetése realisztikusnak mondható, de egy gamepad vagy kormány még élvezetesebbé teheti a játékot. A látószöget beállíthatjuk úgy, hogy az autó elülso szélvédojén át lássuk az utat (ez a nehezebb megoldás), vagy pedig úgy, hogy felülrol láthassuk a autót és a versenypálya környékét. Ütközéskor kocsink kisebb-nagyobb mértékben roncsolódik, igaz néha nem éppen annyira, mint amekkora az ütközés ereje, így a pályaszakaszokat még a roncsokkal is be tudjuk fejezni. Ebben a CMR-részben az idojárási viszonyok nagyban befolyásolják a versenyautók irányítását: esos idoben észrevehetoen nehezebb, a nedves és amellett sáros úton megfeleloen irányitani az autót, míg a hóval borított pályán kiszámíthatatlanul viselkedik a jármu.
A CMR 2005 játszható multiplayer módban vagy hálózatba kötött számítógépeken (LAN). Az autók számát egy pályán nyolcra korlátozták a fejlesztok, a konkurens versenyautóknak csak a szellemképe látható az úton, ami kezdetben zavarólag hathat. Minél közelebb kerülünk a szellemautókhoz, annál átlátszóbbak, nem szükséges kerülgetni oket, csak keresztülhajtunk ezeken az autókon. E megoldással nem kell az ellenfelet figyelni, jobban koncentrálhatunk a pályára, jobb eredményt érhetünk el.
A játéknak nincs nagy gépigénye, egy 2 GHz-es CPU, 512 MB rendszermemória, 128 MB-os középkategóriás grafikai kártya is elegendo az élvezetes játszáshoz, de az adrenalinszint fokozására ajánlott beszerezni egy gamepadot vagy kormányt.