Friss
Civilization III.
Szevasztok! Éljen! Hurrá! Igen, 
végre megérkezett, amire mindenki várt! Megszületett minden stratégiai játékok 
atyjának harmadik része, mely mindenben követi a nagy elödöt. Az elsö rész, majd 
a szebb grafikával ellátott második kiadás után sok játék jött ki Civilization 
néven, de ezek mindegyike hatalmas bukás volt, többek közt a gyenge grafika és a 
nagyon gyenge alapötletek miatt. Ezek után már éppen ideje volt, hogy Sid Meier 
és csapata elkészitse az igazit.
 És ez félig-meddig sikerült is nekik évek távlatábol. Akkor lássuk a játékot. Az 
install, az utobbi idöben szinte már minden játéknál igy van, nagyon lassu, 
ugyhogy nyugodtan el lehet közben menni pl: ebédelni. A sikeres feltelepités 
után megkezdhetjük az érdemi játékot. Bejön az intro. Nem tul mozgalmas, de 
mindenképpen elgondolkodtato. Vajon mit akar ábrázolni a Bábel- torony? Többek 
közt a népek szétválását, másrészt a fejlödést (alulrol felfelé egyre modernebb 
a torony felépitése). A kidolgozása kitünö, az alatta hallhato "zene" altato 
hatásu. Bejön a menü. Szép, átláthato, olyan, amilyet elvárunk. A háttérben 
megint a Bábel-torony láthato (plusz nekem oda van irva: www.pcpult.on.hu meg 
ilyenek, hála a Hydrotol kapott magyarositásnak). Az elején engem zavart, hogy 
választásnál elöször ki kell jelölni az adott pontot, és utána még egy klikkel 
lehet elinditani. Ennek elönye, hogy ha véletlenül féltrenyomunk, akkor lehet 
korrigálni, hátránya, hogy ha nem figyel az ember, értékes perceket tölthet el 
várakozással. Inditsunk uj játékot. Mindenféle véletlenszerü és elöre 
beállithato térkép van, de én a földgömböt hiányoltam (lásd elsö rész, ahol 
szinte mindig azon játszottam). Most, hogy fut a játék, lássuk, mink van. Hát, 
nem sokminden, legföképpen egy settler egység. Ennek segitségével minél elöbb 
hozzunk létre egy várost, majd gyártsunk egy worker egységet. Ez a program talán 
legnagyobb ujitása. Az elözö részekben csak a settlerrel lehetett bányászni, 
utat épiteni, stb. Most ez megváltozott. Ezzel az egységgel hajthatjuk végre 
ezeket, de ami a legjobban tetszett, hogy önmüködöre is be lehet állitani. Ekkor 
magátol oda megy, ahova akar, és ott dolgozik, ahol kedve van. Igy egész jol 
végzi a munkáját, de néha azért nem árt ránézni, és eligazitani. A worker után 
jöhet néhány harci egység, melyek az idö mulásával egyre fejlettebbek lesznek. 
És itt is találni hiányosságot. Harc közben két egység szembefordul egymással, 
majd csak azt vesszük észre, hogy az egyiknek elfogyott az összes életeröpontja, 
és eltünt a képernyöröl. Szoval az animáciot elhagyták. Öröm az ürömben, hogy ha 
az egyik egység egy dombon áll, a másik sik terepen, akkor nönek az esélyei, még 
ha egyenlö feltételek közt a másik gyözött is volna. Akkor vissza a gyártáshoz. 
A városnak különbözö épületeket lehet emelni, melyek hatására az ott élö emberek 
morálja nö. Ennek ellenére vannak lázadások. Multkor egy szál egységemmel 
elkoboroltam a területemtöl jo messzire, és az orrom elött felépitett friss 
várost csipöböl bevettem. A nép nem lázadt fel, csak akitöl elvettem a várost, 
az igyekezett visszaszerezni a területet. Ezután a város lakoi a rossz 
ellátottság miatt fellázadtak, utána pedig a fövárosom szimpátiatüntetést 
tartott, amit alig tudtam elnyomni. Egyébként ünnepelni is tudnak emberkéink, 
ekkor a város felett tüzijáték látszik. Az épületeket pajzsok termelésével 
készitik el a dolgozok, amik elveszhetnek, ha mondjuk egy nagyobb dolog gyártása 
közben valami kicsi egységet kell létrehozni. Ekkor a gép figyelmeztet egy kis 
ablakkal erre a veszteségre. Mivel a játék körökre osztott (hoppá, ezt 
kihagytam, pedig ez a legalapvetöbb), ezért az épitések jellemzésére a körökben 
mért idöt használja a gép. Léteznek csodák, melyek megépitésével a kultura 
fejlettsége és a morál is növekszik. Ebböl elég sok van, és érdemes is öket 
elsöként felépiteni a népek közül. A tudomány is nagy befolyásolo tényezö, mert 
a nép kedveli a kulturát, ezt az is bizonyitja, hogy más népek városai átállnak 
a mi oldalunkra. Ha ügyesen, a fejlesztési térkép segitségével és némi anyagi 
támogatással látjuk el tudosainkat, akkor erös hadseregre és nagy elönyre 
tehetünk szert ellenfeleinkkel szemben. Sajnos az uj tudomány kiválasztásánál 
van egy kis hiba, ugyanis ha meg akarjuk nézni azt a bizonyos fejlesztési 
térképet, akkor a megjelenitett tudományt elkezdik termelni a tudosok, igy már 
nincs változtatásra lehetöség. Egyébként ezt a térképet a bal felsö sarokban a 
tanácsadoknál is megnézheted, ahol átállithatod az ado felhasználásának 
fajtáját, megnézheted politikai és katonai szövetségeidet, stb. A politika jol 
kidolgozott, a jobb felsö sarokban találhato kis tanácsado segiti az alkuk 
kötését, igy aranyra pontosan ki lehet számolgatni az elfogadhato szintet. Most, 
hogy a föbb alapötleteket átnyaltuk, lássuk a külsöségeket. A képernyö bal felsö 
sarkában találhato a tanácsadok ikonja, bal alul a világtérkép, alul középen az 
adott egység lehetöségei (feloszlatás, várakozás, stb.), alul jobbra pedig az 
eligazito képernyö, amelyen megtalálhato aranyunk száma, az évszám, és a Please 
wait ... felirat, amely egy gyengébb gépen elég hosszu ideig láthato, és ezért 
elég szaggatottá teszi a játékmenetet. Ez megérthetö, hiszen hatalmas 
területeket és gyönyörü grafikát biztosit a grafikus motor. A városok látképe 
gyönyörü, a saját palota kidolgozása is megfelelö és az egységek is szépek. 
Sajnos a remek kivitelhez borzasztoan gyenge zene (inkább pittyegés) járul, ami 
elég andalito hatásu, ezért jobb játék közben valami mást hallgatni. Hát a 
játékrol ennyit, az összhatás elég meggyözö, de azért lehetett volna még mit 
csinálni. Én mindenkinek ajánlom, de arra készülni kell, hogy ezzel a játékkal 
nem lehet megcsinálni az esti egyorás meneteket, mert ez idöt igényel. Ha nincs 
2-3 ora szabadidöt, nem is ajánlom, hogy elkezd vagy folytasd a játékot, mert 
nem éri meg. Ettöl függetlenül az utobbi idö legjobb stratégiai játéka látott 
napvilágot. Jo szorakozást hozzá!

