Friss
Black and White
"Navégre!" - szoltam azon a 
szent napon, amikor megtudtam, hogy megjelent az isteni Black and White. És 
igazam van. Már '98 decemberében olvastam a játékrol. Bár Peter Molyneaux nem 
arrol hires, hogy elkapkodja a dolgokat. A Dungeon Keepernél is 
huzta-halasztotta a megjelenést, és persze most is. Az elözényei a játéknak elég 
érdekesek.
 Peter régebben a Bullfrognál alkotott, de váratlanul '96 nyarán otthagyta a 
céget. Eztán alapitotta a Lionhead Studiost, és elkezdte a játék alapozását. A 
cég elnevezése is egy külön történet. Eredetileg a cég egyik alapitotagjának, 
Marc Webley hörcsögének neve volt Lionhead. A mult idöt azért használtam, mert 
az elöbb emlitett rágcsálo a nagy megtisztel- tetést nem birta elviselni, és 
megdöglött. A cégnek ez elég rossz omen lett volna, ezért a másik változat Red 
Eye volt, de ilyen nevü cég már létezett, igy maradtak a Lionheadnél. A játék 
fejlesztése során nemcsak programozok dolgoztak a cégnél, hanem egy ujságirot 
is. A neve Steve Jackson, és azért szerzödtették, hogy a csapat napjairol és a 
játék készüléséröl irjon. Az ujságiro felfogadásakor négyen voltak a csapat 
tagjai: Jackson, Molyneaux, Webley és Tim Rance programozo, aki a Populusban is 
segitett. Az idö elörehaladtával egyre többen lettek: Molyneaux házába 
beköltözött Demis Hassabis, aki a játék enginejét és az egységek mesterséges 
inteligenciáját készitette. Utána két Dungeon Keeper készitö igazolt át: Jonty 
Barnes, ö lett a föprogramozo, és Marc Healey, aki szinte mindig másszinü 
hajával és orrkarikájával a társaságba uj szint hozott. Mindezekhez képest annak 
idején ö készitette a Dungeon Keeper grafikájának 95% -át. Igy dolgozgattak, egy 
idö után kinötték a Molyneaux-rezidenciát, és átköltöztek egy másik 
hadiszállásra. Itt ujabb két tag csatlakozott hozzájuk: Russel Shaw, aki a 
zenéket kezdte komponálni, valamint Jamie Durrant, aki a www.lionhead.co.uk cimü 
honlapot inditotta utjára. 1998 nyarán végre elkészült a tervezési specifikácio, 
ami a játék müködését és tudását irta le. Ezután a varázslatokat irták bele a 
programba. Shaw javasolta, hogy a tájon az egér mozgatásával is lehessen 
varázslatokat elsütni. Na már egy kicsit konkrétabban a játékrol. Te egy istent 
alakitasz, akit az a szent jobb képvisel. Ezenkivül akaratodat a teremtményeddel 
is érvényesitheted, de varázslatokat is elsüthetsz. A játék ciméhez hüen a táj 
aszerint változik, hogy milyen cselekedeteket hajtottál végre. Szoval ha 
gonoszan cselekszel, és a teremtményedet is rosszul neveled, akkor szinte 
fekete-fehér lesz a játék, ha jo vagy, épp az ellenkezöje. A grafika egyébként 
gyönyörü, a fizikai modellezés kitünö. A játéktér körül foroghatsz, zoomolhatsz, 
a rálátás hajlásszögét megváltoztathatod. A tájon a bal egérgomb lenyomása után 
az egér mozgatásával "huzhatod" magad. Néha igy kissé nehéz mozogni, ilyenkor a 
kurzormozgato gombokat is használhatod. A teremtmény- edet magad választhatod ki 
az elsö pályán, de csak 3 fajta közül választhatsz. Ezen kivül még nyerhetsz 
egyet, ha a pályán találhato összes birkát össze- gyüjtöd az egyik fickonak. 
Akkor a szörny neveléséröl. Ha jo tett után meg akarod dicsérni, fel-le mozgasd 
a egeret, ha meg akarod verni, akkor vizszintesen tedd ezt, csak eröszakosan. 
Ezenkivül varázsolni is tanithatod, plussz van 3 nyakörved hozzá. Az egyik az 
eröszakos varázsporáz, a másik a békesség poráza, a harmadik (a középsö a 
templom tartopillérén) a tanulás lánca. Ezekkel irányithatod szörnyedet, de 
akármihez ki is kötheted. Jajj...a játék folyamán 2 tanácsado segit munkádban, 
az egyik a gonosz, a másik a jo éned. Ezek jo mokásak, sokat veszekednek. De 
néha jo meghallgatni a gonosz ördög tanácsait, mert ö is okosakat mond. No, azt 
is kihagytam, hogy nincs bemelegités, rögtön a játék közepébe vág a játék, bár 
már az intro is az egyfajta alapfogásokat be- mutatja. Az elsö pálya még szintén 
oktato jellegü, de a 2. pálya már a tettek mezejére hiv (no azért van ott is 
egy-két tanora). A varázslatokat a népedtöl imádkoztathatod ki ugy, hogy a falud 
közepén állo totemet megfogod a jobb gombbal, és az egeret fel-le mozgatod. Igy 
népedet imádkozni hivod. Ök miközben imádnak téged, meg is éheznek, ezért nem 
árt néha etetni öket. A mágiáknak nincs vége, szinte mindig lehet uj varázslatot 
kapni. Ilyenek pl.: a tüzlabda, védekezö varázslat, étel csoda, esö csoda, fa 
csoda, teleport, stb. Ezeket a tájra jobb gombbal rajzolva (a jobb also sarokban 
a kis ikon jelzi), a totemnél vagy a szentélynél felvéve sütheted el. Most a 
népedröl. A progi sok népet ismer, mindegyiknek más épületei és kinézete van. 
Ezek mindegyikének saját személyisége van. Mint isten, te is adhatsz nekik 
ihletet, vagyis munkára foghatod öket. Pl.: ha megfogsz egy palit, és egy fa 
mellé lerakod, abbol favágo lesz élete végéig. De ha épitkezés mellé teszed le, 
akkor épitész lesz. Ha egy nö mellé, akkor szerelmes lesz, ha buzaföldre, akkor 
földmüves. Ha valamelyiket végrehajtod, a pali körül erös fény lesz. Egyébként 
maguktol is dolgoznak az emberek, de igy kicsit szorgosabbak. Ha házakat akarsz 
nekik épiteni, rakj a raktárbol (a falu közepén áll, jobb esetben tele gabonával 
és fával) a gyárhoz fát, ott a mester elkésziti a ház alapját. Ezek kockák, 
amiket kombinálhatsz. Minél többet kapcsolsz egybe, annál nagyobb épület lesz. 
Hát ennek vége sincs. Még nem is irtam a házak vagy a táj felett találhato 
ezüstös papirkákrol, amik kisebb alküldetéseket tartalmaznak. Ha ezeket 
megcsinálod, akkor a nép egyre jobban fog hinni benned és segit meg mindenben. 
Még a raktárrol. Ide gyüjtik embereid a gabonát és a fát. Te is pakolhatsz ide, 
igy a moráljuk nagyobb lesz. A templomod (abbol nagy sugár jön ki felfelé) a 
központod, a játék opcioit tartalmazza. Itt menthetsz, betölthetsz, joslatot 
kérhetsz, térképet bámulhatsz, és mindezt szemet kápráztatoan. szép 
környezetben. Itt nyomhatsz a szörnyedre tetkot is. Vigyázz!!! A tetko a 
viselkedést is meghatározza, ugy használd öket. A teremtmény egyébként kb. 23 
ora játék után nö meg gigantikusra. Az internetes játékrol. Itt az idöjárást a 
meteorologiai honlapokrol tölti be a progi, igy ha otthon esik az esö, a 
játékban is szemerkélni fog. Remélem, ennyi elég lesz, bár tuti, hogy valamit 
kihagytam. Más nincs akkor hátra: JO SZORAKOZÁST AZ ÉV JÁTÉKÁHOZ!!!

