Friss
Black and White
"Navégre!" - szoltam azon a
szent napon, amikor megtudtam, hogy megjelent az isteni Black and White. És
igazam van. Már '98 decemberében olvastam a játékrol. Bár Peter Molyneaux nem
arrol hires, hogy elkapkodja a dolgokat. A Dungeon Keepernél is
huzta-halasztotta a megjelenést, és persze most is. Az elözényei a játéknak elég
érdekesek.
Peter régebben a Bullfrognál alkotott, de váratlanul '96 nyarán otthagyta a
céget. Eztán alapitotta a Lionhead Studiost, és elkezdte a játék alapozását. A
cég elnevezése is egy külön történet. Eredetileg a cég egyik alapitotagjának,
Marc Webley hörcsögének neve volt Lionhead. A mult idöt azért használtam, mert
az elöbb emlitett rágcsálo a nagy megtisztel- tetést nem birta elviselni, és
megdöglött. A cégnek ez elég rossz omen lett volna, ezért a másik változat Red
Eye volt, de ilyen nevü cég már létezett, igy maradtak a Lionheadnél. A játék
fejlesztése során nemcsak programozok dolgoztak a cégnél, hanem egy ujságirot
is. A neve Steve Jackson, és azért szerzödtették, hogy a csapat napjairol és a
játék készüléséröl irjon. Az ujságiro felfogadásakor négyen voltak a csapat
tagjai: Jackson, Molyneaux, Webley és Tim Rance programozo, aki a Populusban is
segitett. Az idö elörehaladtával egyre többen lettek: Molyneaux házába
beköltözött Demis Hassabis, aki a játék enginejét és az egységek mesterséges
inteligenciáját készitette. Utána két Dungeon Keeper készitö igazolt át: Jonty
Barnes, ö lett a föprogramozo, és Marc Healey, aki szinte mindig másszinü
hajával és orrkarikájával a társaságba uj szint hozott. Mindezekhez képest annak
idején ö készitette a Dungeon Keeper grafikájának 95% -át. Igy dolgozgattak, egy
idö után kinötték a Molyneaux-rezidenciát, és átköltöztek egy másik
hadiszállásra. Itt ujabb két tag csatlakozott hozzájuk: Russel Shaw, aki a
zenéket kezdte komponálni, valamint Jamie Durrant, aki a www.lionhead.co.uk cimü
honlapot inditotta utjára. 1998 nyarán végre elkészült a tervezési specifikácio,
ami a játék müködését és tudását irta le. Ezután a varázslatokat irták bele a
programba. Shaw javasolta, hogy a tájon az egér mozgatásával is lehessen
varázslatokat elsütni. Na már egy kicsit konkrétabban a játékrol. Te egy istent
alakitasz, akit az a szent jobb képvisel. Ezenkivül akaratodat a teremtményeddel
is érvényesitheted, de varázslatokat is elsüthetsz. A játék ciméhez hüen a táj
aszerint változik, hogy milyen cselekedeteket hajtottál végre. Szoval ha
gonoszan cselekszel, és a teremtményedet is rosszul neveled, akkor szinte
fekete-fehér lesz a játék, ha jo vagy, épp az ellenkezöje. A grafika egyébként
gyönyörü, a fizikai modellezés kitünö. A játéktér körül foroghatsz, zoomolhatsz,
a rálátás hajlásszögét megváltoztathatod. A tájon a bal egérgomb lenyomása után
az egér mozgatásával "huzhatod" magad. Néha igy kissé nehéz mozogni, ilyenkor a
kurzormozgato gombokat is használhatod. A teremtmény- edet magad választhatod ki
az elsö pályán, de csak 3 fajta közül választhatsz. Ezen kivül még nyerhetsz
egyet, ha a pályán találhato összes birkát össze- gyüjtöd az egyik fickonak.
Akkor a szörny neveléséröl. Ha jo tett után meg akarod dicsérni, fel-le mozgasd
a egeret, ha meg akarod verni, akkor vizszintesen tedd ezt, csak eröszakosan.
Ezenkivül varázsolni is tanithatod, plussz van 3 nyakörved hozzá. Az egyik az
eröszakos varázsporáz, a másik a békesség poráza, a harmadik (a középsö a
templom tartopillérén) a tanulás lánca. Ezekkel irányithatod szörnyedet, de
akármihez ki is kötheted. Jajj...a játék folyamán 2 tanácsado segit munkádban,
az egyik a gonosz, a másik a jo éned. Ezek jo mokásak, sokat veszekednek. De
néha jo meghallgatni a gonosz ördög tanácsait, mert ö is okosakat mond. No, azt
is kihagytam, hogy nincs bemelegités, rögtön a játék közepébe vág a játék, bár
már az intro is az egyfajta alapfogásokat be- mutatja. Az elsö pálya még szintén
oktato jellegü, de a 2. pálya már a tettek mezejére hiv (no azért van ott is
egy-két tanora). A varázslatokat a népedtöl imádkoztathatod ki ugy, hogy a falud
közepén állo totemet megfogod a jobb gombbal, és az egeret fel-le mozgatod. Igy
népedet imádkozni hivod. Ök miközben imádnak téged, meg is éheznek, ezért nem
árt néha etetni öket. A mágiáknak nincs vége, szinte mindig lehet uj varázslatot
kapni. Ilyenek pl.: a tüzlabda, védekezö varázslat, étel csoda, esö csoda, fa
csoda, teleport, stb. Ezeket a tájra jobb gombbal rajzolva (a jobb also sarokban
a kis ikon jelzi), a totemnél vagy a szentélynél felvéve sütheted el. Most a
népedröl. A progi sok népet ismer, mindegyiknek más épületei és kinézete van.
Ezek mindegyikének saját személyisége van. Mint isten, te is adhatsz nekik
ihletet, vagyis munkára foghatod öket. Pl.: ha megfogsz egy palit, és egy fa
mellé lerakod, abbol favágo lesz élete végéig. De ha épitkezés mellé teszed le,
akkor épitész lesz. Ha egy nö mellé, akkor szerelmes lesz, ha buzaföldre, akkor
földmüves. Ha valamelyiket végrehajtod, a pali körül erös fény lesz. Egyébként
maguktol is dolgoznak az emberek, de igy kicsit szorgosabbak. Ha házakat akarsz
nekik épiteni, rakj a raktárbol (a falu közepén áll, jobb esetben tele gabonával
és fával) a gyárhoz fát, ott a mester elkésziti a ház alapját. Ezek kockák,
amiket kombinálhatsz. Minél többet kapcsolsz egybe, annál nagyobb épület lesz.
Hát ennek vége sincs. Még nem is irtam a házak vagy a táj felett találhato
ezüstös papirkákrol, amik kisebb alküldetéseket tartalmaznak. Ha ezeket
megcsinálod, akkor a nép egyre jobban fog hinni benned és segit meg mindenben.
Még a raktárrol. Ide gyüjtik embereid a gabonát és a fát. Te is pakolhatsz ide,
igy a moráljuk nagyobb lesz. A templomod (abbol nagy sugár jön ki felfelé) a
központod, a játék opcioit tartalmazza. Itt menthetsz, betölthetsz, joslatot
kérhetsz, térképet bámulhatsz, és mindezt szemet kápráztatoan. szép
környezetben. Itt nyomhatsz a szörnyedre tetkot is. Vigyázz!!! A tetko a
viselkedést is meghatározza, ugy használd öket. A teremtmény egyébként kb. 23
ora játék után nö meg gigantikusra. Az internetes játékrol. Itt az idöjárást a
meteorologiai honlapokrol tölti be a progi, igy ha otthon esik az esö, a
játékban is szemerkélni fog. Remélem, ennyi elég lesz, bár tuti, hogy valamit
kihagytam. Más nincs akkor hátra: JO SZORAKOZÁST AZ ÉV JÁTÉKÁHOZ!!!