Battlefield 2
Néhány évvel ezelott, amikor a számítógépes játékok használata a világhálón a legtöbb halandónak elérhetetlen volt, megjelent a Battlefield 1942. Az egyik legjobb FPS, amely megváltoztatta a multiplayer játékok világát. Következett a folytatása, a Battlefield: Vietnam, majd a mostani sikerjáték, mely ugyan a kettes jelölést viseli a cím után, de tulajdonképpen a Battlefield sorozat harmadik része. Az elso rész témája a második világháború kezdete Európában, a második részben a vietnámi harctér volt a színhely, míg a Battlefield 2-ben a huszadik század vége a történelmi idoszak.
A sorozat elso részének meglepoen nagy sikere volt, így követte a második rész, melyrol nemigen írtak elragadtató hangnemben a szaklapok. ezért gyorssan feledésbe merült. Az EA kiadóház (a nagy sikeru SIMS-sorozatról, valamint a sportszimulációkról vált ismertté) pénzt nem sajnálva nagy feladat elé állította a Digital Illucsions CE (DICE) játékfejleszo csapatot, hogy megint a Battlefield sorozaté legyen a a multiplayeres játékok vezeto címe. Ritkán történik meg, hogy a másolat jobb az eredetinél, azonban a néhány évig tartó munka a játék fejlesztésén ezt eredményezte. A fejlesztok nemcsak az elso részben fellelheto hibákat javították ki, hanem számtalan újítást is iktattak a programba.
A Battlefield sorozat stílusuk szerint a játékos nézopontjából vezetett lövöldözos háborús multiplayeres akciójáték (FPS), stratégiai elemekkel tarkítva. a BF 2 összetettsége miatt csak kábeles vagy ADSL internetkapcsolattal muködik kifogástalanul, a modemes kommunikáció nem jöhet számításba. Küzdhetünk a számítógép ellen is (single mód), de ilyenkor hamar ellaposodik a game, nagyon sokkat veszít varázsából. Helyi hálózatban (LAN) kötött számítógépeken, akár egy otthoni, "barátok közötti háborúzást" is szervezhetünk, az élvezetes csatákhoz azonban minimum 12 számítógép szükséges.
A Battlefield 2 megtartotta az elso részbol ismert játékkoncepciót, visszont a programmag (engine) teljessen át lett írva, ezáltal még élethubb a grafikai megjelenése.
A harcterek is változatosak, helyszíneként 12 térképünk van (közel-keleti és kínai témákkal), melyek nagysága három méretben változtatható, a játékosok számától függoen. A legkisebb helyszínen 16 ember csatázhat, a következo nagyság 32, míg a legterjedelmesebb térképen akár 64-en is háborúzhatnak virtuálisan.
A játékos továbbra is egy általa kiválasztott csapat tagja, melynek vezérét a tagok választják ki maguk között, a többiek pedig a kapott feladatokat kell hogy végezzék, kialakítva a vezérlési hierarchiát, melyet az egér segítségével megjeleníthetünk a képernyon. Egy újdonsággal is találkozunk, ez a szóbeli értekezés a csapattársakkal (VoIP funckció). Ehhez nem kell egyéb, mint egy mikrofonnal ellátott fejhallgató. De hogy a 16, 32 vagy 64 játékos ne beszélhessen egyszerre, hangzavart keltve, a csapatok a feladatok szerint kisebb csoportokra vannak felosztva, és az értekezés csak e csapat tagjai között lehetséges, míg a csoportvezetok külön csatornán beszélik meg a teendoket. A csapatkapitányoknak teljes áttekintésük van a térkép felett, kamerával felszerelt pilóta nélküli repülo segítségével figyelik a hadszintereket, és megfelelo taktikai utasításokkal látják el a csoportvezetoket. Ez az újdonság csak akkor muködik kelloképpen, ha mindannyian elvégzik a rájuk eso feladatot.
Mint már említettem, a játék teljesen új engine-nel látott napvilágott. A fejlesztoknek sikerült a virtuális háromdimenziós megjelenítést részletesebben megoldani, így nemcsak a szereplok és a jármuveik mozgására alkalmazták a fizika törvényeit, már az apróbb tárgyak is "ismerik a fizikát". A katona sisakja ha a földre esik, nem úgy gördül, mint egy labda, egyenesvonalúan, hanem gördülési irányát befolyásolja a sisak formája és a felület, amelyen gördül. A textúrák számát is maximálisra növelték minden egyes objektumnál, így a különbozo hadieffektusok majdnem természetazonosak. A fegyverbol kilott löveg különbözoen pattan el a betonfaltól, fától, fémtol. Mostmár az általunk vezetett hos a golyók áradatától nem bújhat egy vékony fémlemez mögé, ez az aktuális játék befejezését jelentené számára. A DICE fejlesztoi figyelembe vették az anyagok keménységét, így a géppuska golyói áthatolhatnak az említett vékony fémlemezen, halálos sebeket ejtve a mögötte bujkáló katonán, a tanklövegek áthatolnak a ház vastag falain is, az aláaknázott híd a robbanássorozat után, mint a kártyavár dol össze. A játékban használatos fegyverek megfelelnek az adott kornak, rombolási erejük hasonlít a valódi fegyverekéhez, és a repülok, helikpterek, páncélos jármuvek irányítása valamivel könnyebb, mint az elso részben.
A hangeffektusok terén is sokat javítottak. A visszaverodo golyó hangja realisztikus, vagy például egy szuk utcában mindaddig nem fogjuk meghallani a bennünket támadni készülo helikpter hangját, amíg közvetlen közelünkbe nem ér, mivel a hangot visszaverik az körülöttünk levo épületek. A jármuvek hangját hosszabb játék után felismerhetjük és meghatározhatjuk akár azt is, hogy az ellenség csapatáé vagy a mienk.
Mindezek után nem kell csodálkozni, hogy a futtatáshoz igen eros számítógépre lesz szükségünk. Egy optimális PC-konfiguráció a következo: 3 GHz-es processzor, 512 MB rendszermemória (az 1 GB-os sem sok), DVD-lejátszó, felsokategóriás grafikai kártya minimum 128 MB videómemóriával, 5.1-es hangrendszer, 5 GB-nyi hely a merevlemezen, mikrofonnal ellátott fejhallgató, gyors internetvonal (ADSL vagy kábeles internet).