A Samsung és az Apple zsebelte be a bevételek 99%-át
A 2012-es év első negyedében a Samsung és az Apple lett a világ két legnagyobb okostelefon gyártója. Ez talán nem is annyira meglepő hír, mint hogy a két cég együttesen az összes piaci profit 99%-át könyvelte el, ha az okostelefonokról beszélünk. Az egyetlen, aki még képes volt egy morzsát ellopni a tortából, az a HTC volt. Számokban kifejezve az elmúlt negyed évben 47%-kal nőtt a kereslet a smartphone-ok iránt, amely 52%-kal dobta meg a bevételeket. A két óriás pedig mindenkit állva hagyott.
De hogyan is jön ki, hogy senki nem profitál a mobil üzletből?
Kezdjük a Nokiával, akit hosszú idő után a Samsung fosztott meg a trónjától. A finn gyártó lepasszolta az Android-ot, görcsösen ragaszkodott a Symbian-hoz, majd befürdött a MeeGo-val, végül a Windows Phone mellett kötött ki - aminek szintén rohamosan zuhan a piaci részesedése. Ezen a ponton tehát a Nokia nem profitál.
Másik versenyzőnk, a kanadai RIM, akik már egy jó ideje ássák a saját sírjukat, szintén képtelen bármiféle profitot felmutatni, és ez valószínűleg a mostani kampányukkal sem fog változni. Sőt... C'est la vie!
Vissza szeretett Android táborunkba, ahol a Sony - immár az Ericsson nélkül - egyre sikeresebb. Ez jelenleg abban nyilvánul meg, hogy egyre kevesebb pénzt veszítenek. Hasonló cipőben jár a Motorola is, akik ugyan most látszólag mindent feltettek a RAZR-ra, évek óta nem jelentettek profitot. Talán az LG az egyetlen, aki még jól áll, bár ők is inkább csak nullára hozzák ki magukat évek óta.
És végül a HTC, akik szintén botrányos negyedéveket produkáln(t)ak eddig, de a One család úgy tűnik, hogy egyelőre pozitív irányba billenti a mérlegüket. Ez várhatóan még feljebb kúszik majd a következő negyedekben, de nem kell tőlük sem semmi egetverő megváltásra számítani.
Tehát itt nem arról van szó, hogy a gyártók telefonjaira nincs kereslet: eladások vannak, csupán nem fedezik a fejlesztési és egyéb költségeket - ezért nem beszélhetünk profitról.
Na de hogyan csinálja a Samsung és az Apple?
Az Apple esetén ez roppant egyszerű: amellett, hogy hatalmas hasznuk van az iPhone-on, minden szolgáltatótól, aki árusítani akarja, prémiumokat követelnek. Kiváló példa erre a Sprint, akik több milliárd dollárért voltak kötelesek előre berendelni a telefonból, még azelőtt, hogy egyáltalán árusítani kezdték volna. És nem történt ez másként a további ~250 szolgáltató esetén sem. Azonban a taktika működik, ugyanis a bevételek 73%-a az ő zsebükben landolt.
Ezzel szemben a fő rivális a piaci szektor minden területét lefedi a készülékeivel, ezáltal óriási felhasználóbázist céloz meg. Szinte nincs az az igény, amit ne tudnának kielégíteni, és ehhez nem feltétlenül kell csődbe mennie a vásárlónak.