25 évvel ezelőtt a Telenor indította Magyarország első kereskedelmi GSM-szolgáltatását
25 évvel ezelőtt még kiváltság volt a mobiltelefon, és kétszer is meggondoltuk, hogy tárcsázzunk-e, csúcsidőben ugyanis drágább volt a hívás. Negyed század alatt soha nem látott fejlődésen ment keresztül a mobilkommunikáció, mára pedig valamilyen formában szinte mindenkit közelebb visz a céljaihoz. Míg a 90-es években körülbelül 11 napig tartott volna letölteni egy DVD-nyi anyagot, a Telenor Hipernet-hálózatán ma ez nagyjából 2 perc, a közelgő 5G technológiával pedig kevesebb, mint 40 másodperc lesz.
1993 augusztusában eredményt hirdettek: mindenki meglepetésére az esélytelennek látszó Pannon GSM skandináv gyökerű konzorcium nyerte az első GSM koncessziót Magyarországon. Szeptemberben még csak egy ember dolgozott a Pannon GSM-nek. Novemberben bejegyezték a koncessziós társaságot, amelynek 5 külföldi távközlési vállalat és 3 magyar cég volt a tulajdonosa.
1994. Kigördül a szerelőcsarnokból az első Boeing 777-es utasszállító repülőgép. Megalakul a Rammstein német zenekar. Michael Schumacher megnyeri élete első Formula–1-es világbajnoki címét. 3 nappal megelőzve versenytársát, 22 bázisállomással indította el Magyarországon az első kereskedelmi GSM-szolgáltatást a Telenor – akkor még Pannon GSM néven. A mobiltelefon ebben az időszakban még státuszszimbólum volt és csak beszélgetésre használták. Míg az első magyar GSM-hálózat indulásakor csak beszédhívás volt, még az SMS is csak később indult, ma már a forgalom legnagyobb hányada mobilinternetezésből származik.
A hangtól az adatig
25 év alatt folyamatosan és rohamos tempóban fejlődött a mobilkommunikáció. 1997-ben az országban először a Telenor vezetett be tesztüzemben feltöltőkártyás konstrukciót. A prepaid előfizetések fénykorukat 2003-ban élték, amikor 78,8% volt az arányuk az aktív előfizetések között. Azóta - köszönhetően a mobilinternet és az okostelefonok térhódításának - folyamatosan csökken a feltöltőkártyás előfizetések aránya: 2017-ben ez mindössze 43%-ot tett ki.
Az sms 1996-ban vált igazán népszerűvé; ekkor nagyjából havi százezer üzenetet váltottak az ügyfelek. Az elmúlt 25 évben összesen több mint 9 milliárd SMS ment át a Telenor hálózatán. Az elindított hívásperceket illetően már 1996-ban átlagosan tízmilliós nagyságrendű percet beszéltek a magyarok, a havi forgalom pedig 2002 körül érte el a százmilliós nagyságrendet. 2008 óta átlagosan havonta 400 millió percet beszélnek az ügyfelek, de a korlátlan csomagoknak köszönhetően ez ma már közelít az 500 millióhoz.
A telefonálás 2019-ben már csupán egy a sok funkcióból, amire a mobilokat használják. Míg a 90-es években a hangátvitel, ma már az adatforgalom a domináns. 2011-ben jelent meg az első olyan csomag a Telenornál, amely mobilinternetes adatforgalmi keretet is tartalmazott. 2012-ben átlagosan havi 1 millió gigabájt feletti az adatforgalom, 2017 óta pedig tipikusan 5-7 millió gigabájt havi adatforgalom megy át a Telenor hálózatán. A mobilinternetes adatforgalom évek óta folyamatosan növekszik a Hipernet hálózatán; 2018-ban közel kétszer magasabb volt az adatforgalom 2017-hez képest; júniusban már átlépte a havi 10 millió gigabájtot (azaz 10 petabájtot).
Az 5G kapujában
A Magyarországon működő 4G hálózatok sebessége világszinten is kiemelkedő, Európában pedig a harmadik legjobb, és a lefedettséget tekintve is a top 3-ban van az ország. A jelentős beruházások eredményeképp ma már a magyarországi lakosság 99%-a hozzáférhet a Telenor 4G szolgáltatásaihoz.
„25 évvel ezelőtt a magyar távközlési piacon a verseny a Pannon GSM piacra lépésével indult el. Ezzel egy időben jelentek meg olyan fogalmak, mint az ügyfélkiszolgálás, ügyfélközpontúság. Habár az évek alatt érkeztek olyan új trendek, amelyek alapjaiban változtatták meg a piacot, a lakossági és üzleti ügyfélkörünk magas szintű kiszolgálására építő szemléletünk azóta sem változott. Eredményeinket e téren nemrég egy független szervezet több díjjal is elismerte” – mondta Drozdy Győző, a Telenor Magyarország vállalati kapcsolatokért felelős vezérigazgató-helyettese.
A Telenor elmúlt években végzett fejlesztéseinek köszönhetően az elérhető legmodernebb technológiákat (4G, 4G+) használó mobilinternet-hálózatának szolgáltatásaihoz jelenleg a magyar lakosság 99,5%-a férhet hozzá. Az akár 300 Mbps-os letöltési sebességet biztosítani képes 4G+ technológia már több mint ezer bázisállomáson érhető el a szolgáltatónál, amellyel akár a 4G-nél kétszer gyorsabb letöltési sebesség is elérhető a technológiát támogató készülékekkel.
„Az 5G-re való átállás kapujában a mobiltechnológia olyan mértékű változás előtt áll, mint amit korábban a 3G-ről 4G-re való átállás jelentett. A minőségi paraméterek javulásával olyan új szolgáltatások, alkalmazások jelenhetnek meg, amelyeket jelenleg még nem ismer a piac. A szolgáltatók szerepe pedig egyre fontosabb lesz abban, hogy képessé tegyék a piaci szereplőket az új technológiára épülő termékek és szolgáltatások kifejlesztésére. Mobilszolgáltatóként ma már azt is fontos feladatnak tekintjük, hogy segítsük és képessé tegyük a piaci szereplőket a mobilhálózatokban rejlő lehetőségek kiaknázására – legyen szó az üzleti ügyfelekről vagy az oktatást támogató fejlesztésekről” - mondta el Koller György, a Telenor műszaki vezérigazgató-helyettese.
TUDTAD?
- 1994-ben, a cég nevébe az induláskor azért került bele a ’GSM’, mert akkoriban a GSM nagyon modern technológiának számított, sokkal jobb hangminőséget biztosított az analóg mobiltelefonoknál, és a GSM-készülékek is sokkal kompaktabb méretűek voltak analóg társaiknál, különösen az antennájuk méretét tekintve.
- 2002-ben lehetett először fotót küldeni egyik mobilról a másikra.
- 2018-ban, a futball világbajnokság időszaka alatt a Telenor online tévészolgáltatásán, a Telenor MyTV-n összesen több mint 130 évnyi időt töltöttek a meccsek nézésével a felhasználók.
- 2019-ben akkreditációt nyert és meghirdette első képzését a Telenor HiperSuli programja, ezzel a hivatalos akkreditált tanárképzés már minden pedagógus számára elérhető. Míg a kezdetekkor a Telenor csupán szolgáltatást indított, ma már a mobiltechnológia társadalmi szerepére is fontos hangsúlyt helyez.
- A kezdetektől napjainkig összesen több mint 76 milliárd híváspercet indítottak az ügyfelek a Telenor hálózatából.
- A Telenor hálózatán a mai napig több mint 316 millió gigabájt adatforgalom történt. Ha ennyi adatot zsebben hordozható méretű, 4TB-os merevlemezeken szeretnénk eltárolni, ehhez körülbelül 77 ezer darabra lenne szükség.
Mérföldkövek: 2G-től az 5G-ig – gyorstalpaló
Ugyan már a kilencvenes évek közepén is lehetett néhány készülékkel mobilinternetezni, ekkor még 1 megabájt adat letöltése majdnem negyedóráig tartott, ráadásul még percdíjat is kellett érte fizetni. A Telenor 2001-ben fektette le a napjainkban is használt mobilinternet alapját jelentő csomagkapcsolt adatátvétel alapjait: a még 2G-snek számító GPRS technológia bevezetésével a mobilos internetezésért számított percdíj megszűnt. Ugyanebben az időszakban megjelentek a kamerás és színes kijelzős mobilok, így lehetővé vált akár az is, hogy fotót küldjünk a telefonunkról.
A 2005-ben elérhetővé vált kereskedelmi 3G szolgáltatás alkalmazásával jelentősen felgyorsult az adatátvitel; egy megabájt adat letöltése negyedóra helyett már csak 20 másodpercet vett igénybe. 2005 végére a 3G Budapest nagy részén elérhetővé vált. Mindössze kilenc év alatt ezerszeresére nőtt a mobilinternet sebessége: 1999-ben még csak 14,4 kilobit/s-mal lehetett letölteni, 2008-ban viszont már 14,4 megabit/s-os sebességet kínált a Telenor.
2012-től napjainkig tart a 4G-szolgáltatás fejlesztése és bővítése. Bevezetésével lehetővé vált, hogy olcsó havidíjért bárki olyan Hipernetre fizessen elő, amelyet egész hónapban intenzíven használhat. 2012-ben a Telenor ügyfelei számára Budapest teljes metróhálózatán elérhetővé vált a Hipernet. Egy évvel később a Telenor duplájára növelte a 4G szolgáltatás által kínált sebességet, 2015-ben pedig minden ügyfele számára elérhető tette a 4G szolgáltatást maximális, 150 Mbps-os letöltési sebességgel – megfelelő készülék és SIM-kártya használata esetén.
Míg korábban egy új korszakot nyitó technológia kiépítése, a szolgáltatás bevezetése volt a mobilszolgáltató legfontosabb feladata, ma már a Telenor a mobilkommunikáció lehetőségeit kihasználva termékeket és szolgáltatásokat is kínál ügyfeleinek, és egyúttal hangsúlyt helyez a mobiltechnológia társadalmi szerepére is.