Változásban a világ és az irányadó robotikai normák
Az ipari világ változása épp a szemünk előtt zajlik. Szükségünk van olyan új irányvonalakra, melyek szabályozzák emberek és robotok együttműködését, hiszen jelenlegi irányadó normáink csupán helytelen kérdések felvetéséhez vezetnek. Egy biztonságos robot alapvetőnek tekintése helyett fel kell tenni a kérdést, hogyan lehet őket biztonságosan beilleszteni az ember-robot együttműködésbe.
Ha visszapillantunk a történelembe, világossá válik, nem először tágítják ki egy piac alapvető változásai az addigi szabályozás határait. Amikor az első, még igazán lassan haladó autók megjelentek Nagy-Britanniába kiépítetlen útjain, még a „Red Flag Act” volt érvényben. A jármű előtt egy férfi gyalogolt vörös zászlót lengetve, hogy az automobil egy járókelőt se sodorjon veszélybe. A módszer sem hasznos, sem pedig nagy tömegben megvalósítható nem volt. Ha nem lépett volna tovább rajta az emberiség, az autó soha nem nőtte volna ki a jómódúak játékszerének skatulyáját, pedig a mobilitásra már akkor is volt igény.
„Red Flag Act” a robotiparban
Az autók elterjedéséhez hasonló folyamat megy végbe napjainkban az ipari robotok piacán is. A UR5 és UR10 korszakalkotó robotkarok éppen a robotok piacát forgatják fel. A nagy érdeklődés irántuk jelzi a piaci keresletet, ezzel egy időben azonban a robotok iránti új követelmények kitolják az eddigi normák és szabályozások határait. Azt azonban, hogy milyen, vagy hogy néz ki egy biztonságos könnyűipari robot, sehol sem határozták még meg egzaktan.
Az irányelvekkel és normákkal kapcsolatos vitákat az Universal Robots nagyon komolyan veszi. A vállalat robotjainak védőkerítés nélküli telepítéséhez minden esetben kockázatelemzés szükséges. Ahhoz, hogy ember és robot védőkerítés nélkül dolgozhasson együtt, az együttműködő üzemnél szükséges a teljes rendszerre kiterjedő kockázatfelmérés, mely megfelel az aktuális irányelveknek és DIN-normáknak. Könnyűipari robotok egyedüli előállítójaként többéves piaci tapasztalata van a cégnek, melyet folyamatosan fel tud használni a termékfejlesztésnél. Az UR5 és az UR10 szabadalmaztatott biztonsági rendszerrel rendelkeznek, amely az EN ISO 13849:2008 PL d normáknak, és az EN ISO 10218-1:2011 5.4.3 paragrafusának is megfelelően a TÜV Nord által tesztelt és igazolt. A biztonsági beállítások rugalmasan alakíthatók a mindenkori felhasználásnak megfelelően, így a robotkar normál és csökkentett biztonsági módban is működtethető. A TÜV Nord részletes és alapos teszttel értékelte ki az UR robotkarokat, ez alapján pedig jóváhagyta működésüket az ember-robot együttműködéshez.
Új normák kellenek
Ezek a normák azonban sok esetben még mindig a „hagyományos ipari robotokhoz” igazodnak, ez pedig elbizonytalanítja a piacot. Mindez érthető, hiszen sok területen előtérbe kerültek olyan új termékek, melyek rövid ideje még elképzelhetetlenek voltak. Az irányadó normák és a valóság egymásból fejlődnek ki, mely ebben az esetben is jól látszik. Az új ISO-Norm kialakításáért felelős TS15066 Bizottság világos szabályozások kidolgozására törekszik. Munkáján látszik, hogy ez egy fontos vita, melynek megoldására sürgősen szükség van, mivel az eddig meglévő normák nem megfelelőek az automatizálás aktuális, még kevésbé pedig a jövőbeni helyzetét tekintve. Az Universal Robots elkötelezte magát a Bizottság munkája iránt, mert úgy tartja, a piacnak szüksége van a biztonságosan együttműködő könnyűrobotokra és megfelelő, érvényes telepítési szabályokra.