Tenyérbemászó marketing – 5 tipp a mobil keresőmarketinghez
Mára az okostelefonok penetrációja olyan szintet ért el, és ezzel a mobil keresések jelentősége olyan mértékben növekszik, hogy a kérdést nem lehet figyelmen kívül hagyni. Ez azonban nemcsak azt jelenti, hogy a fogyasztók egyre többet keresnek mobil eszközeikről, hanem azt is, hogy másképp. Mit kell tudni a mobil keresőmarketingről?
A KutatóCentrum adatai* szerint a 18–59 éves internetezők több mint fele rendelkezik okostelefonnal, és ez az arány egyre nő. A keresőmarketinget (Google AdWords) használó vállalkozások döntő része azonban nem gondolkodik azon, hogyan jelenjen meg a mobil keresési találatok környezetében. Valójában fel sem merül bennük a kérdés, hiszen ha egy kulcsszóra hirdetnek, a hirdetés alapértelmezetten minden platformon, így mobiltelefonon is megjelenik. A többség úgy gondolja, ez elég, pedig néhány egyszerű lehetőség kiaknázásával sokkal hatékonyabbá tehető az okostelefonon megjelenő hirdetés.
„Már csak azért is megérné külön foglalkozni az okostelefon felhasználókkal, mert a kampánytapasztalatok azt mutatják, hogy értékes vásárlók. Ahhoz, hogy ki tudjuk használni a mobil keresőmarketingben rejlő lehetőségeket, az első lépés a megfelelő szemlélet kialakítása” – mondta Gál Kristóf, kis- és közepes vállalatokra specializálódott AdWords szakértő, a Klikkmarketing vezető tanácsadója.
Kézben tartott marketing – a méret is számít
A legszembeötlőbb különbség, amiben a mobil keresőmarketing más, az a méret: a találatok kisebb felületen jelennek meg. Az első találati oldal dominálása itt különösen fontos, mert a felhasználók csak ritkán lapoznak tovább.
„A legértékesebb az első három fizetett találat. Érdemes megszerezni e helyek valamelyikét, mert a mobilon megjelenő találatoknál kevésbé számít a vevőknek, hogy egy találat természetes, vagy fizetett hirdetés” – tanácsolja Gál Kristóf.
Hozzátette: emellett a képernyő méretéből adódóan kereséskor az emberek rövidebb keresőszavakat használnak, hiszen körülményes begépelni egy-egy hosszabb kifejezést. Igaz ugyan, hogy egyre többen kezdik használni a Google hangalapú keresését okostelefonokon, de az még a jövő.
A másik lényeges különbség, hogy a mobil keresés ma jellemzően valamilyen valós idejű problémára fókuszál. Ha például moziműsort keresünk okostelefonon, akkor valószínűbb, hogy a közelben lévő mozik mai műsora érdekel, nem pedig egy 100 kilométerre lévő helyé. Hasonlóan az időpont is lényeges: ha mondjuk valaki reggel keres éttermet, akkor vélhetően asztalt akar foglalni, míg ha este, akkor gyorsan be akar ülni valahová.
Ha egy vállalkozás mindezekre tekintettel állítja be a hirdetés paramétereit, akkor nagyobb az esélye a sikerre.
5 mobil keresőmarketing tipp Gál Kristóftól
1. Legyen mobilra optimalizált weboldala
Ez a legfontosabb dolog, amit figyelembe kell venni, ez azonban nem azt jelenti, hogy a meglévő honlap jól néz ki a mobilon! Aki mobilon keres, az konkrét megoldást vár, és lehetőleg azonnal, nem szerencsés hosszú szövegekkel, sok kattintással untatni. A lényeget kell elmondani, és a lehető legkevesebb mellébeszéléssel, azonnal megoldást kínálni. Ha nem mobilbarát a weboldalunk, és a hirdetésre kattintó fogyasztónak csalódást, vagy egyenesen bosszúságot okoznánk, inkább érdemes a desktopra koncentrálni.
2. Hozzon létre mobilpreferált hirdetést
Az AdWords-ben kiválaszthatjuk, hogy az általunk alkalmazott hirdetésváltozatok közül melyek jelenjenek meg kifejezetten a mobil eszközökről érkező keresések környezetében. Így kifejezetten mobiltelefonra optimalizált hirdetést hozhatunk létre.
A keresőszavak megadásakor gondoljunk arra, hogy valószínűleg a közelben keres a problémájára megoldást a vevő. Írjunk kulcsszó-variációkat a város vagy a kerület számának megadásával, például „pizzéria IV. kerület”, „kozmetika Győr”. Emellett a mobiltelefonon megjelenő hirdetésben adjuk a vevő kezébe a megoldást, mondjuk el világosan, mit kell tenni: hívás, foglalás, bejelentkezés, jegyrendelés és így tovább.
3. A hirdetés legyen összhangban a céloldallal
A honlap, ahová a hirdetésre kattintva érkezik a felhasználó, legyen összhangban magával a hirdetéssel. Okostelefonon konkrét problémára keres megoldást a felhasználó, és nem érdekli más. Ebben az okostelefonon történő keresés jelentősen eltér a megszokottól, mert míg egy PC-n való kereséskor könnyen el lehet téríteni az eredeti szándéktól a felhasználót, a mobiltelefon esetében nem. Ha a vevő nem azt kapja, amit keresett, egyszerűen továbbáll.
4. Állítson be kattintható telefonszámot
Ha a telefonos kapcsolatfelvétel segíti az eladást, akkor kézenfekvő megoldás kattintható telefonszámot megadni a hirdetésben. A hirdetés megjelenését be lehet állítani úgy, hogy a telefonszám csak abban az időszakban, akkor jelenjen meg, amikor azt szeretnénk, például munkaidőben. Ezzel a felesleges elégedetlenségnek elejét lehet venni azzal, hogy csak akkor jelenítjük meg a hirdetésben, amikor valóban elérhetőek vagyunk a megadott számon. Egy fodrászat, étterem vagy egy fogorvosi rendelő esetén ez nagyon hatékony lehet.
5. Állítsunk be kattintható címet
Az úgynevezett helybővítmények esetén meg lehet adni a vállalkozás címét, amely megjelenik a keresőben egy, a címhez vezető útvonalterv linkjével is. Így egyenesen a vállalkozásunkhoz tudjuk vezetni az érdeklődőket. Különösen hasznos lehet ez a megoldás az üzlethelyiséggel, irodával rendelkező vállalkozásoknál, vagy például a látogatott turisztikai desztinációkban.
Csak a mobil nem elég a versenyelőnyhöz
„Ma az juthat versenyelőnyhöz, aki minden platformon hatékonyan jelen van a keresőhirdetéssel, és figyelembe veszi a fogyasztói élményt jelentősen javító finomságokat. A keresőmarketingen belül a mobil jelentősége egyre nő. Néhány alapelv megértésével azonban – mint a méret miatti törvényszerűségek, a valósidejűség és a lokalitás –, valamint egy kis kreativitással könnyen eredményesek lehetünk” – mondta Gál Kristóf.
Az idézett kutatási adatok forrása:
*Kutatócentrum, Smartphone és Tablet Report 2014.: http://www.kutatocentrum.hu/hirek/2014/cikk-294/2013-fordulopont-volt-a-mobilpiacon