Napkitörés és proton vihar tart a Föld felé
Helyi idő szerint 15 óra körül éri el bolygónkat a legnagyobb napkitörés, mely 2005 óta történt. A galád részecskék röpke 1.400 mérföld/másodperces sebességgel robognak felénk, megérkezésüket pedig elektromos zavarok, valamint a GPS vétel beli hibák fogják jelezni. Azonban ezúttal potyautasokat is szállítanak.
Aggodalomra semmi ok, nem kell marslakóktól tartani. Helyettük egy S3-as erősségű (az 5-ös skálán) proton vihar is tiszteletét teszi. Míg a napviharok teljesen megszokott és normális jelenségek (kb. 2.000 minden 11 éves ciklus során), addig az efféle viharok igen elenyésző esetben történnek. És veszélyesek.
Már most sikerült belepiszkítaniuk a légi forgalomba, és várhatóan jó pár műhold is meg fogja sínyleni a dolgot. De pánikra semmi ok, vannak lépések, melyekkel meg lehet előzni a problémákat (én mindenesetre a közelben tartom a törölközőmet, biztos, ami biztos...).
A vihar elsősorban a magas frekvenciájú rádiókommunikációt érinti, mely a repülőgépek és a légi irányítás során elsődleges. A Föld mágneses tere miatt a sarkok a legkevésbé védettek az ilyen jellegű viharok ellen, ezért a légitársaságok kerülni fogják azon légifolyosók használatát.
Ami a műholdakat illeti, könnyen megeshet, hogy a vihar újraindítja őket, vagy annak hatására zajos lesz a sugárzott kép. Az igazi veszély, ami a hardverelemek teljes kisülése, a szakértők szerint igen kicsi valószínűséggel következik majd be.
Ami a GPS vevőket illeti, az átlagemberek valószínűleg nem fognak semmit észrevenni az egészből. Problémákkal azok fognak küzdeni, különösen holnap, akik nagy pontosságú eszközökkel dolgoznak - katonaság, valamint a mérnökök.
A proton vihar az emberi szervezetre is veszélyt jelent, de ismét nincs ok az aggodalomra. Bár nem bizonyított, még akár szupererőkre is szert tehetünk - emlékszünk a Fantastic 4-ra? Oké, elég lapos és bugyuta film volt, de valami hasonló most a szituáció. A NASA arra kérte az asztronautákat, hogy maradjanak az ISS fedélzetén, és ne tegyenek űrsétákat a vihar ideje alatt (heh, "I'm walkin' on sunshine, ooooh, don't it feel good?!").
Szóval, egy szónak is száz a vége, ha ők közvetlenül a vihar közepén biztonságban vannak, akkor nekünk nincs mitől félnünk. A repülőgépek utasaira is csak a 65. szélességi fok felett jelent veszélyt a vihar, ezért a következő napokban az arra haladó gépek alacsonyabban fognak szállni.