Középiskolások online korrepetálják hátrányos helyzetű kortársaikat az E-tanodában
Önkéntes alapon segítik online korrepetálással és személyre szabott digitális tananyagokkal hátrányos helyzetű kortársaikat 12-18 éves diákok a most induló E-tanoda projektben. A 21. Századi Pedagógiáért Alapítvány, a Telenor Magyarország és a Microsoft Magyarország programjának pilotjában egy baranyai kistelepülés diákjai és budapesti gimnazisták tanulnak együtt, az E-tanodában pedig az önkéntes mentorálással az érettségihez kötelező iskolai közösségi szolgálat is teljesíthető.
A digitális technológia és a mobilkommunikáció segítségével köti össze az E-tanoda program a 12-18 éves, iskolai tanulmányaikhoz segítségre szoruló hátrányos helyzetű fiatalokat azokkal a kortársaikkal, akik jól teljesítenek egyes tantárgyakból, és szabadidejükben szívesen megosztják tudásukat másokkal. Az E-tanoda januárban indult, fél évig tartó kísérleti programjához a budapesti ELTE Apáczai Csere János Gyakorló Gimnázium és a Városmajori Gimnázium összesen 24 diákja csatlakozott önkéntes „korrepetáló tanárként”, akik a 400 fős ormánsági település, Gilvánfa 14 középiskolás diákjának online mentorálását vállalták.
Az önkéntesek szaktanárok segítségével az E-StudyGroup online keretrendszerében készítenek személyre szabott, interaktív elektronikus tananyagokat a hátrányos helyzetű gyerekeknek, azokra a tárgyakra és témákra fókuszálva, amelyekben a mentoráltak korrepetálásra, segítségre szorulnak. Az E-tanodában a tanulás élő online kapcsolatban, tanulópárokban és -csoportokban zajlik, képzett tanári felügyelet és folyamatos támogatás mellett. Az önkéntesek és diákjaik közösen meghatározott, konkrét célokat jelölnek ki, és a Skype in the Classroom programon keresztül tartják egymással a kapcsolatot. A Telenor az E-tanoda koncepció kidolgozása és koordinálása mellett mindehhez táblagépeket és Hipernetet biztosít a résztvevőknek, valamint célja az is, hogy szakmai tapasztalatcsere és együttműködés induljon a vállalat digitális oktatási programjával, a Hipersulival.
A Telenor Magyarország kezdeményezésére és támogatásával indult projekt szakmai hátterét, a diákok koordinálását és támogatását a 21. Századi Pedagógiáért Alapítvány biztosítja, a gilvánfai diákokat pedig a többszörösen hátrányos helyzetű településen 2008 óta működő Nyitott Ház Tanoda pedagógusai fogják össze. A Microsoft Magyarország két fontos ponton is hozzájárul a program működéséhez: az E-tanodában részt vevő tanulóknak és csoportoknak ingyenesen biztosítja a Skype in the Classroom programot, amely virtuális osztályteremként és tanulásmenedzsment-rendszerként üzemel, valamint a könnyen elsajátítható rendszer használatában már jártas pedagógusok szakmai részvételével biztosítja az E-tanoda zökkenőmentes működését.
Az E-tanoda program egy kétnapos táborral indult, ahol a résztvevők – önkéntesek és mentoráltjaik – személyesen is megismerhették egymást, és kialakították az együtt tanuló párokat, csoportokat, továbbá a biztonságos internethasználatról szóló képzés mellett bevezetést kaptak a tanulást-tanítást segítő tananyagfejlesztő honlap, az E-StudyGroup és a Microsoft Classroom használatába. A kísérleti programot követően, a tapasztalatok alapján a szervezők célja a program folytatása, amelyhez az önkéntes középiskolások az érettségi megszerzéséhez kötelezően elvégzendő 50 órás iskolai közösségi szolgálat keretében is csatlakozhatnak.
„Az E-tanoda jóval több egyszerű oktatási programnál. A digitális technológia segítségével olyan fiatalokat köt össze, akik máskülönben nem kerülnének egymással kapcsolatba. A közös tanulás során nem csak javulhatnak a mentoráltak tanulmányi eredményei, de az őket segítő kortársaik is új ismeretekre tehetnek szert, miközben mindkét csoport digitális készségei fejlődnek. Hiszünk abban, hogy a program hozadéka személyes és társadalmi téren is pozitív hatású, és hozzájárulhat az egyes társadalmi csoportok közti kapcsolat mélyítéséhez. Nagyon jó látni, hogy a civil szakmai résztvevők, a gyerekek és a Microsoft Magyarország is töretlen nyitottsággal dolgozott azon, hogy ez a program elindulhasson.” – mondta el Kutas István, a Telenor Magyarország vállalati kommunikációs igazgatója.
„A Microsoft Skype in the Classroom programjának segítségével az ország bármely részén élő diákok részt vehetnek a tanórákon, és ennek is köszönhetően jobb eredményeket érhetnek el. A megoldás tanárok ezrei számára teszi lehetővé az újszerű oktatási módszerek alkalmazását. Ezen újszerű szemléletnek köszönhetően a diákok – éljenek bárhol is az országban – világra nyitott, felelős, elfogadó felnőttekké válhatnak” – emelte ki Merényi Ádám, a Microsoft Oktatási Üzletágának vezetője. Fontos továbbá, hogy a programnak köszönhetően nem csupán a diákok, de a tanárok is élhetnek a tudásmegosztás lehetőségével, hiszen a nemrég felavatott Innovatív Pedagógus Képzők már készen állnak arra, hogy további iskolák tanáraival osszák meg tapasztalataikat a Microsoft Tanári Közösségi oldalán. „Mindez fontos része, és gyakorlati megvalósulása annak a gondolatnak, amely mellett elkötelezett a Microsoft, hogy hozzásegítse a világ minden lakóját, közösségét ahhoz, hogy többre legyen képes. Ezen felül hiszünk abban is, hogy a magyar gazdaság versenyképessége azon múlik, hogy mennyire versenyképes a magyar diákok tudása. E két alapelv miatt döntöttünk az E-tanoda projekt támogatása mellett” – tette hozzá Merényi Ádám.