Kitekintés 2030-ra: partnerség az emberek és gépek között
A Dell Technologies jelentése szerint 2030-ra minden szervezet technológiai szervezetté válik, és a vállalatoknak már most el kell gondolkozniuk infrastruktúrájuk és munkaerejük „jövőállóságán”. Az Institute for the Future (IFTF) által végzett kutatás 20, a világ különböző tájairól származó technológiai, tudományos és üzleti szakemberrel közösen azt vizsgálja, hogy az olyan feltörekvő technológiák, mint a mesterséges intelligencia, a robotika, a virtuális valóság, a kiterjesztett valóság és a felhőalapú informatika miként alakítják át életünket és munkánkat az elkövetkezendő évtizedben. A „The Next Era of Human-Machine Partnerships” (Az ember és gép közötti partnerség következő korszaka) című jelentés ismerteti továbbá, hogy miképpen tudnak felkészülni a fogyasztók és a vállalatok egy állandóan alakuló, formálódó társadalomra.
A prognózis szerint a feltörekvő technológiák, a szoftverekben, Big Datában és a számítási teljesítményben végbemenő hatalmas fejlesztéseknek is köszönhetően, teljes mértékben át fogják alakítani életünket. A társadalom és a gépek kapcsolata új korszakba lép, amit a következők jellemeznek majd:
- A jelenleginél is nagyobb hatékonyság és több lehetőség, aminek köszönhetően az emberiség átlépheti saját korlátait.
- Az ember „digitális vezetővé” válik, a technológia pedig az ember „bővítményeként” fog működni, így téve egyszerűbbé a mindennapi tevékenységeket.
- A munka megy az emberek után: a szervezetek fejlett, adatvezérelt kereső technológiák segítségével kutatják majd fel és alkalmazzák a tehetségeket a világ bármely részéről.
- Az „adott pillanatban” tanulunk, mivel a változás üteme olyan mértékű lesz, hogy új iparágak jönnek létre, és a túléléshez új készségekre lesz szükségünk.
A tanulmánnyal az volt a Dell Technologies célja, hogy segítsen a vállalatoknak eligazodni egy bizonytalan világban és ezzel együtt felkészülni a jövőre. Manapság a digitális átalakulás kíméletlenül átszervezi az iparágakat. A modern kori történelemben először a globális vezetők nem tudják megjósolni, miként fog alakulni a jövőben iparáguk sorsa. A Dell Digital Transformation Index felmérése szerint 16 különböző országból származó magas beosztású döntéshozók 52 százaléka tapasztalt saját iparágában jelentős zavarokat a digitális technológiák eredményeképp. Ráadásul majdnem minden második vállalkozás úgy véli: lehetséges, hogy a cége a következő három–öt évben elavulttá válik.
„Az ipar soha nem tapasztalt még ilyen mértékű zavarokat. A változás üteme nagyon is valóságos, mi pedig vagy lépünk, vagy végünk. Az ember és gép közötti partnerség korszakában az előrelépéshez minden vállalkozásnak digitális, szoftverközpontú üzletté kell válnia. A szervezeteknek azonban gyorsan kell cselekedniük, és ki kell építeniük a gépeikben a kapacitást, elő kell készíteniük az infrastruktúrát, és fel kell készíteniük a munkaerőt, hiszen ők ennek az átalakulásnak a motorjai” — nyilatkozta Jeremy Burton, a Dell marketingigazgatója.
„Napjainkban két szélsőséges nézőponttal találkozhatunk a gépekkel és a jövővel kapcsolatban: az egyik a technológia miatti munkanélküliség szorongására épít, a másik pedig arra a túlzottan optimista nézetre, hogy a technológia minden társadalmi és környezeti problémánkat orvosolni fogja. Ehelyett viszont arra kell összpontosítanunk, hogy hogyan is nézhet majd ki a technológia és az ember közötti új kapcsolat, és miként tudunk erre megfelelően felkészülni. Ha elkötelezzük magunkat, hogy bármilyen kemény munkát jelentsen is, de sikeressé tesszük az ember és a gép közötti kapcsolatot, a társadalomra gyakorolt hatás mindannyiunk életét gazdagítani fogja” — nyilatkozta Tachel Maguire, az Institute for the Future kutatási igazgatója.
A jelentés kiemelten fontos megállapításai:
- 2030-ban az emberiség már nem támaszkodni fog a gépekre, hanem partnerségi viszonyt alakít ki azokkal. Ez előtérbe helyez majd olyan készségeket, mint például a kreativitás, a szenvedély és a vállalkozói szellem. Ezeket a készségeket egészítik majd ki a gépek képességei, mint a nagy sebesség, az automatizálás, vagy a hatékonyság. Az ebből származó termelékenység pedig új lehetőségeket teremt majd az iparágakon és az egyes munkakörökön belül.
- 2030-ra a személyre szabott, integrált, mesterséges intelligencia (AI) által vezérelt asszisztensek jóval túl fogják lépni azokat a feladatköröket, amelyeket napjaink asszisztensei végeznek. Prediktíven és automatizáltan fognak rólunk gondoskodni.
- A technológia nem feltétlenül helyettesíti majd az embereket, de a munkakeresés folyamata megváltozik. A munka már nem egy helyhez, hanem egy sor feladathoz lesz köthető. A gépi tanulási technológiáknak segítségével kereshetővé válnak az egyének készségei és kompetenciái, így a szervezetek minden egyes feladathoz az arra legalkalmasabb tehetséget fogják felkutatni.
- Becslések szerint a 2030-ban létező munkakörök 85 százalékát még nem találták fel. A változás üteme olyan gyors lesz, hogy az emberek az „adott pillanatban” fogják megtanulni az új technológiákat, mint például a kiterjesztett és a virtuális valóság használatát. Az új ismeretek megszerzésének képessége értékesebb lesz, mint maga a tudás.