Kísérleti Windows 8 projektet indít az Eszterházy Károly Főiskola gyakorló gimnáziuma

Microsoft

Az egri Eszterházy Károly Főiskola az ország egyik leginnovatívabb felsőoktatási intézménye az oktatásban alkalmazott korszerű informatikai megoldások tekintetében. A főiskola alap- és középfokú gyakorlóiskolája szeptember 30-tól 35 darab Windows 8-al szerelt Samsung ATIV Smart PC segítségével élesben vizsgálja meg, hogy a Microsoft új eszközrendszere mennyire alkalmas oktatási felhasználásra.

A Microsoft Magyarország és az Eszterházy Károly Főiskola 2012-ben kötött stratégiai megállapodást. A főiskola a korábbi években folyamatosan kísérletezett azokkal a modern technológiai eszközökkel, amelyek hozzájárulhatnak az oktatás színvonalának és hatékonyságának növeléséhez. Az e-könyv olvasókkal és az iPad 2 táblagépekkel folytatott projektek habár népszerűek voltak a diákok körében, és sok pozitív eredménnyel is jártak, ezen eszközök természetes korlátaik miatt mégsem feleltek meg maradéktalanul a sokoldalú követelményrendszernek. 

A Microsoft közreműködésével indított projektben ezért a korábbiakon túl négy szempontra fognak különös figyelmet fordítani:

  • Mennyire alkalmas a rendszer arra, hogy a diákok tartalmakat állítsanak elő rajta (azaz pl. házi feladatot vagy dolgozatot írjanak)?
  • Mennyire alkalmas a rendszer a jelenleg zömében Flash-alapú oktatási segédanyagok futtatására?
  • Milyen mértékben javul az eszközök és alkalmazások hatására a diákok motiváltsága és teljesítménye?
  • Mennyire alkalmas a rendszer speciális oktatási alkalmazások, pl. egy osztályterem-felügyeleti szoftver futtatására?

A kísérlethez a Samsung közreműködésével 35 db Samsung ATIV Smart PC-t használnak fel. Az Intel Atom processzorral szerelt készülék egyaránt kompatibilis a korábbi Windowsokra írt szoftverekkel, valamint a Windows 8 jellemzően érintőképernyős alkalmazásaival, így ideális megoldást jelenthet a tartalom fogyasztásának és előállításának kettős problémájára. A gép érintőkijelzője ráadásul különválasztható a billentyűzettől, így kényelmesen használható teljesértékű táblagépként is.

A Microsoft a 35 db készülék használatához a felhő alapú Office 365 szolgáltatáscsomagot is biztosítja, így az iskolában elkezdett dokumentumok otthon is könnyű szerrel szerkeszthetők.

A Smart PC-ket az iskola kilencedik osztályos tanulói és tanáraik fogják megkapni, akik az elkövetkező tanévben minden lehetséges módon tesztelni fogják a Samsung hibrid készülékeit. A különböző tanórákon a készülékekkel egyebek mellett névjegykártyát készítenek híres történelmi személyiségeknek, függvényeket rajzolnak Excelben, illetve korabeli újságokat készítenek. A tervek szerint az eszközöket nemcsak az órákon, hanem az iskolán kívül is használni fogják, pl. természettudományos méréseknél, valamint otthon, tanulásra és szórakozásra egyaránt.  A projekt folyamán az Eszterházy Károly Főiskola Médiainformatikai Intézetének nyolc fős fejlesztői csapata – két középiskolai diákkal kiegészülve – minden egyes tantárgyhoz Windows 8-as alkalmazásokat is fejleszteni fog a tananyag használatát elősegítendő.

Egy ilyen projekt sikere mindig jelentős mértékben a megfelelő előkészítésen múlik. Ezt felismerve a gyakorlóiskola oktatói az elmúlt fél évben rendszeres képzéseken vehettek részt, amelyek során megismerkedtek a Microsoft oktatás támogató szoftvereivel, megtanulták az eszköz és a Windows 8 kezelését és elsajátították az ezekkel használható leghatékonyabb pedagógiai módszereket is.

Merényi Ádám, a Microsoft oktatási csoportvezetője a projekt kapcsán elmondta: „A Windows 8 egy új kor kezdete a Microsoft, az informatika és reményeink szerint az oktatás világa számára is –úgy terveztük meg, hogy az internetben rejlő képességeket azok teljességében képes legyen kiaknázni, legyen szó akár tartalomfogyasztásról, akár előállításról. A Windows 8 sikeresen egyesíti magában a régi és az új világ előnyeit: egyaránt futnak rajta a legkorszerűbb letölthető alkalmazások és a jól megszokott szoftverek, miközben a felhasználókat beállításaik mindenhova követik, függetlenül attól, hogy milyen Windows 8-as eszközt használnak.”

Az Eszterházy Károly Főiskola kutatásvezetője, dr. Kis-Tóth Lajos az általa megfogalmazott kérdésre válaszol: …hogy kerül a Csempe az Asztalra…? A mindennapi életben teljesen természetes, hogy időről időre folyamatosan követjük az interneten a híreket, feltöltjük a nyaraláson készült fotókat és videókat, pizzát rendelünk on-line vagy megtekintjük az úti célunk helyszínét a Bing Maps segítségével. Emiatt a technológia az iskolában is a személyes tanulási környezet (personal learning environments – PLEs) irányába fog elmozdulni, ami azt jelenti, hogy olyan gyűjteménybe fognak szerveződni a források és a tartalmak, amelyek használata felől a diákok saját maguk dönthetnek, hogy mikor melyiket választják ki, és hogyan rendezik az egyéni tanulásuk folyamán, a saját tempójuk szerint. A PLE elvi alapjai az elmúlt évben jelentősen eltolódtak, hiszen az okostelefonok, tábla számítógépek és alkalmazások immár olyanvonzó alternatívái a böngésző alapú személyes tanulási környezetnek, amelyek képesek hozzájárulni a tökéletes tanulási állapot, a „flow” kialakulásához, és amelyek eléréséhez a Windows 8 tökéletes partner lehet.