Így csinál pénzt a Facebook belőled
Mindenki Márkójának viszonylag gyorsan és sok pénzt kéne csinálnia, különben a részvényeinek értéke lassan a béka nemesebbik felének párnájaként fogja a legnagyobb szolgálatot tenni. De aggodalomra semmi ok, természetesen a van erre is terv: reklámok! De nem ám a megszokott, minden harmadik másodpercben az arcodba robbanó fajta... Nem. A Facebook új reklámjai a Te életedből merítenek majd.
A dolog eddig nagyjából úgy működött, hogy az oldal megnyitásakor - miközben Te vadul lövöltözted a csúzliból a verebeket - a Facebook sütijei szépen vizsgálgatták, hogy milyen oldalakat nézegetsz, mik érdekelnek, majd ez alapján kaptad a reklámokat. Volt is belőle egy kisebb botrány, így Márkóéknak új módszert kellett kitalálniuk. És ezzel megszületett a modern kori, digitális emberkereskedelem. Lássuk, hogyan is működnek a dolgok.
Facebook Exchange (FBX)
Tegyük fel, hogy keresgélsz egy weboldalon, megtetszik valami, majd pár perc múlva visszatérsz a digitális civilizáció földjére. Amennyiben a Facebook és az adott oldal kötött úgynevezett FBX megállapodást, akkor a reklámok között máris viszont láthatod majd az adott dolgot, mielőtt elfeledkeznél róla, hogy mit is akartál venni. Természetesen ez a véletlen egybeesés a háttérben rengeteg zöldhasú mozgatását követeli majd Márkó zsebe felé, de legalább Neked nem kell majd fejben tartanod, mire is vágysz. Komolyan, még rendesek is, elvégre gondolkodnak helyetted, nyilván jogos, hogy ezért pénzt kérnek - és még csak nem is te fizeted ki a szolgáltatást! Háh, brilliáns!
Természetesen a szabályzatban van erre is valami záradék, hogy csak olyan partnerekkel dolgoznak együtt, akik "rendelkeznek a megfelelő technológiai háttérrel az egyén privát adatainak megfelelő védelméhez". Magyarul feltételezhetjük, hogy lesz egy minimum összeg, ami alatt nem jelenik majd meg a reklám, de senki ne számítson arra, hogy a Facebookot kicsit is érdekli majd, hogy ezen felül ki mennyire törődik az adatvédelemmel.
Telefonszámcsere
Tegyük fel, hogy az előző boltból már rendeltél korábban, amikor is megadtad a telefonszámod is. Teljesen hétköznapi eset, szerintem mindenki megtette már, aki valaha vásárolt bármit is az interneten. Vélhetően ez a telefonszám megyegyezik a Facebookon találhatóval. Fent említett bolt ekkor megkérheti a Facebookot, hogy direktben, csak neked jelenjen meg a reklám. Természetesen ezt is egy jó adag zöldhasú átadása előzi majd meg, és akár e-mail cím alapján is működhet. Ez utóbbinál nyilván tömegesen, vagyis mindenki megkapja majd a reklámot, aki valaha használta az e-mail címét az adott oldalon.
Az adatokat ezesetben hash módszerrel védenék, amelyről korábban már leírtam a véleményem.
Figyeljük, mit veszel online
A fentiekből tökéletesen látszik, hogy a Facebook reklámrendszere egyre pofátlanabb módon igyekszik majd minél pontosabban az arcunkba tolni azt, amire szükségünk van. Ha pedig sikerül bizonyítaniuk, hogy azért vettél meg valamit, mert egész nap előtted lebegtették, akkor még több pénzt kérnek majd el az adott cégtől, aki feladta a hirdetést.
Ezt egy külső, Datalogix nevű cég elemzi majd, akik "a folyamat során nem tudnak meg többet a profilodról". Kérdem én: pontosan minél is nem tudnak meg többet?
Természetesen a közleményt - amelyben ezek a fenti dolgok is olvashatóak - a szokásos mondandóval zárták, miszerint azért, hogy ingyenes legyen az oldal, nekik reklámozniuk kell. És az mindenkinek jó, ha olyan reklámokat lát, ami még érdekli is - bár ilyen nem létezik, de ez megint más kérdés. Természetesen a Datalogix miatt ismét panaszt tettek az oldal ellen, de egyelőre úgy tűnik, hogy valahogy sikerült meggyűzniük egy szakmailag igen elismert auditort, hogy minden rendben.
De semmi gond, örüljünk, hiszen továbbra is ingyen csúzlizhatjuk a madarakat, miközben a szeméyles adatainkkal együtt kilóra eladnak mindenkit...