Foglalt helye van a 3D nyomtatóknak az egyedi autóépítők és tuningműhelyek polcain
Hatalmas sikerrel zajlott a hétvégén az Autó, Motor és Tuning Show a Hungexpo pavilonjaiban. Idén először az egyedi digitális gyártástechnológiák is bemutatásra kerültek, lehetőség volt kipróbálni professzionális 3D szkennereket és működés közben megfigyelni asztali és ipari 3D nyomtató készülékeket. Az érdeklődők egyedi felnikupakokat is nyerhettek a rendezvényen a FreeDee Printing Solutions 3D nyomtatás standnál regisztrálva, így a szerencsések akár egyedi tervezésű és gyártású autós kiegészítők boldog tulajdonosává is válhatnak.
Az autó- és motorrajongók egyik legnagyobb éves rendezvénye a hagyományosan a Hungexpo-n megrendezésre kerülő AMTS, amelyen a hazai autó, és motortuning-műhelyek, valamint autós különlegességek kerülnek bemutatásra a nagyközönség számára. Idén egy újabb érdekességgel bővült a kínálat: a FreeDee révén a digitális additív gyártási technológiák, azaz a 3D szkennelés és a 3D nyomtatás is bemutatásra került a háromnapos show-n.
Az A pavilon közepétől nem messze helyezkedett el a FreeDee 3D nyomtatás és 3D szkennelés standja, ahol a folyamatosan működő Makerbot 3D nyomtatók mellett egy Artec Spider nagyfelbontású 3D szkenner is bemutatásra került. A nagyformátumú Makerbot Replicator Z18 gép szekrény méretével hangsúlyos szerepet kapott a kiállításon, szinte minden elhaladó tekintet megakadt a zümmögő 3D nyomtatókon. A gépek az alkalomhoz illően autóipari alkatrészeket nyomtattak, volt itt V8-as motorblokktól kezdve turbófeltöltőn át sebváltóig minden; az egyetlen közös a kiállított alkatrészekben az volt, hogy mindegyik 3D nyomtatóval készült.
Az egyedi autóépítők és tuningműhelyek számára lehetőségek egész tárházát nyitja meg a 3D szkennelés és a 3D nyomtatás, hiszen a digitális 3D technológiák segítségével egyszerűen, a szokásos idő töredéke alatt elkészíthetők a vázhoz tökéletesen illeszkedő, egyedi formájú alkatrészek; legyen szó egy egyedi karbon alkatrészhez szükséges sablonról, vagy akár különleges felnikupakokról. A bemutatón éppen egy kormánykereket és autósülést szkenneltünk be az Artec professzionális eszközével, amely 50 mikronos pontossággal képes letapogatni a legösszetettebb felületeket is, így a legapróbb részletek is megjelennek a digitális 3D modellen. A kiállítás másik pontján is felfedezhető volt olyan egyedi építésű autó, amelyen a FreeDee által 3D nyomtatott alkatrészek voltak: egy különleges színű Volkswagen felnijein például Makerbot Replicator 3D nyomtatóval készült felnikupakok díszelegtek AMTS logóval.
Az egyedi építésű autócsodák mellett a rendezvény szívében, az A pavilonban olyan sok kiállító volt megtalálható, hogy az ember egy lendülettel nem is tudta végigjárni. Volt itt élő autómosás fürdőruhás lányokkal, versenyautó bemutató, sportkocsi-tuning forgószínpaddal, videomapping fóliázott Corvette-re, és minden dögös autó mellett dögös hoszteszlányok. Az amatőrök színes járgányai azonban eltörpültek a profi műhelyek bemutatója mellett: a Nimrod standján különleges sportkocsikat vehettünk közelebbről szemügyre. A forgószínpadon egy különleges, egyedi építésű Lamborghini Aventador került bemutatásra, az autó mellett pedig Magyarország legszebb lányai álltak méltó dekorációként. A Lambo mellett volt itt még 458-as Ferrari átépítve, sőt, még Koenigsegg csodaautó is.
Természetesen nem csak az A pavilonban zajlott az élet, a parkolókban autós-motoros bemutatókat nézhettek meg az érdeklődők, a Gymkhana országos bajnokság futama is itt zajlott éppen. A motorok szerelmesei a szomszéd pavilonban csodálhatták meg a legújabb gépeket, a veterán motorok és autók szerelmeseinek is külön pavilon jutott. A legforgalmasabb mégis az A pavilon volt, hiszen itt voltak a legdögösebb autók.
A hatalmas érdeklődés alátámasztotta, hogy a 3D szkennelésnek és 3D nyomtatásnak, azaz az egyedi digitális gyártástechnológiáknak ott lenne a helye a tuningműhelyekben, hiszen a jelenlegi átfutási idők töredéke alatt lehetne egyedi alkatrészeket gyártani, bármilyen formához illeszkedően. A látogatók többsége már ugyan hallott a 3D nyomtatásról és 3D szkennelésről, élőben azonban a legtöbben még nem láttak működő gépet, és nem is foghattak a kezükbe 3D nyomtatott autóalkatrészeket. Ráadásul a technológia már tényleg elérhetővé vált a kisebb műhelyek vagy egyéni mesteremberek számára is: egy közepes laptop áráért már olyan nyomtatóra is szert tehetünk, amely 100 mikronos (tizedmilliméteres) felbontásban képes készíteni akár 25 x 20 x 20 cm-es darabokat. Jóllehet a professzionális, autóipar számára megfelelő pontossággal rendelkező kézi 3D szkennerek még mindig drágának számítanak, az Artec Eva és Artec Spider kéziszkennerekhez most az Artec Studio szoftver 2 éves licensze ingyen kapható, így több százezer forintot is megspórolhat, aki mostanában szerzi be nagyfelbontású 3D szkennerét.
Szinte biztos, hogy az autós eseményeken való 3D-s jelenlét hagyományteremtő lesz, hiszen minden egyedi tervezésű és gyártású alkatrész esetében hosszú munkaórákat illetve munkanapokat takaríthat meg, aki a digitális gyártástechnológiákat is beilleszti a termékfejlesztési folyamatokba. Attól sem kell megijedni, hogy az alkatrészek tervrajzait 3D-ben kell elkészítenünk: a FreeDee 3D Akadémia képzésein például a 3D nyomtatás és 3D szkennelés mellett megtanulhatjuk a 3D modellezés csínját-bínját, kezdve a 3D alapoktól egészen olyan professzionális mérnöki CAD szoftverek használatáig, mint a Rhinoceros vagy a Solidworks. A 3D modellezést egyre több iskolában, hétvégi vagy esti rendben is elsajátíthatjuk, így az sem elfogadható kifogás, ha valaki nem rendelkezik CAD mérnöki előképzettséggel.