Elektronikai eszközöket és okostelefont rendelünk szívesen online
Miért részesítik előnyben az internetes rendelést a hagyományos üzletekkel szemben a vásárlók? A legtöbben (75,3%) azért, mert egy internetes áruházban sokkal könnyebb böngészni a termékek között. Ráadásul azzal, hogy nem kell személyesen felkeresni egy boltot, sok időt lehet megtakarítani – véli a válaszadók 68,6%-a. Egyebek mellett ez is kiderül az Extreme Digital 4388 fő bevonásával készült, nem reprezentatív online kutatásából.
Új okosmobilra vágynak a férfiak és a nők is
Míg a női internetes vásárlók többsége (61,6%) könyvet, a férfiaké inkább kisebb háztartási elektronikai eszközöket (55,5%) rendel az interneten keresztül saját bevallása szerint. A hölgyek ugyancsak gyakran vásárolnak elektronikai eszközöket (55,6%), okostelefonokat (34,5%) és gyerekjátékokat (32,7%) vásárolnak, míg a férfi felhasználóknál az okostelefonok (48%), könyvek (38,6%) és számítógépek (31,1%) a legnépszerűbbek.
Ha mindkét nem vásárlásait együttesen nézzük, a top 3 rendelt termékkategória azonos: a háztartási kisgépek és elektronikai eszközök (55,5%) mellett a könyvek (44,9%) és az okostelefonok (44,3%) állnak a dobogó tetején. Kiemelten népszerűek az internetes vásárlók körében a számítógépek (26%), a tévék és monitorok (25,8%), táblagépek (25,2%), gyerekjátékok (24,1%), valamint a fényképezőgépek és fotós felszerelések (23,8%).
Van, amit még félünk az internetről rendelni
A kutatás eredményei arra is rámutatnak, hogy vannak olyan terméktípusok, amelyeket sokan nem szívesen vásárolnak „látatlanban”, vagyis internetes áruházból. Míg a férfivásárlók többsége klímaberendezést (28,4%), a nők jelentős része (37,2%) mosógépet, hűtőgépet vagy egyéb nagy háztartási gépet nem venne online áruházban. Ez utóbbi termékeket a férfiak jelentős része (27,6%) sem szívesen rendelné internetről, míg a nők közül elég sokan (26,9%) tévé vagy monitor online beszerzésétől is idegenkednek. Mindez azért meglepő, mert az Extreme Digital saját eladási statisztikái kifejezetten azt mutatják, hogy az ingyenes kiszállítás lehetőségének köszönhetően a mosógépek értékesítése jelentősen növekedett.
A férfivásárlók 17,2%-a sportszer, a nők 25,2%-a légkondicionáló megvásárlásánál preferálja a hagyományos üzleteket. A kutatás eredményeiből az is kiderül, hogy a legtöbb ügyfél (72,5%) azért dönt a bolti vásárlás mellett, mert élőben is megnézheti, megtapogathatja a termékeket, illetve segítséget kérhetnek az eladóktól a választásban (34,1%)
A fővárosiak az üzletbe mennek, a vidéken élőknél pedig mindig van otthon valaki
Az Extreme Digital online kutatásának eredményeiből az is kiderül, hogy jelentős különbség mutatkozik az internetes rendelések átvételi módjaiban a budapesti és a vidéki felhasználók esetében. Míg a fővárosi vásárlók legnagyobb hányada (39,2%) az üzletben szokta átvenni rendelését, addig a vidéken élőknek csak 11,2%-a él ezzel a lehetőséggel. Közülük a legtöbben (31,4%) viszont úgy nyilatkoztak, hogy mindig van otthon valaki, aki átveszi a csomagot.
A viszonylag újnak számító Webox/Foxpost csomagátvevő automaták is sokkal népszerűbbek a vidéken élők (17,5%), mint a budapestiek (9,8%) körében. Munkahelyére viszont sokkal több budapesti (22%) internetező rendel csomagot, mint az ország más részén élők (16,1%).
Az interneten mindenki akkor vásárol, amikor csak akar
Saját bevallásuk szerint az internetes vásárlók döntő többségének (93,1%) nincs preferált napja vagy napszaka az online vásárlásra, akkor adják fel rendeléseiket, amikor épp felmerül az igény valamilyen termékre. A kérdőívre érkezett válaszok alapján a hét napjai közül azért csekély mértékben kiemelkedik a szombat (1,9%), a vasárnap (1,5%) és a péntek (1,3%). A többségnek (54,3%) a napszakot illetően sincs preferenciája, de elég sokan leginkább este (17,8%) vagy késő délután (9,7%) szokták feladni megrendeléseiket.
Bár a legtöbben (55%) számítógépen szereti intézni az internetes rendeléseiket, már nagyon sokan (34,2%) rendelnek okostelefonról vagy táblagépről is. A mobil eszközök használatának elterjedtsége a férfi (35,5%) és a női (30,6%) felhasználók körében alig eltérő.