Digitális világunk - akkor és most
Hamarosan elérkezünk arra a pontra, amikor a "Te honnan jöttél?" kérdésre adott "Az internetről" válaszunkra nem kinevetnek, hanem visszakérdeznek, hogy "Melyik részéről?". 2007-ben az XKCD-s Randall Monroe készített egy térképet, amely azt igyekezett illusztrálni, mely oldalak, illetve internetes programok, játékok látogatásával mennyi időt töltünk el naponta.
Az elmúlt napokban a srácok frissítették ezt a térképet. Érdemes megfigyelni, hogy a Facebook három éve még egy kis eldugott országocska volt, mára gyakorlatilag egy fél kontinenssé nőtte ki magát. Míg a MySpace hatalma jelentősen megtört, az ország feledésbe merülésével egy új közösségi oldal, a Twitter emelkedett fel.
Számomra külön meglepetés, hogy a felmérések szerint az online RPG-t játszó emberek kisebb hányada játszik a fizetős játékokkal, mint három éve, annak ellenére, hogy a Blizzard szerint a World of Warcraft játékosainak száma nem rég érte el a 12 milliót. A másik meglepetés, a Happy Farm és a Farmville viszonya. A statisztikák szerint előbbit ~82 millió játékos játssza naponta, míg a másikat csupán ~60 millió.
A videóblogolás egyre szélesebb elterjedése mellett nem meglepő a YouTube felemelkedése. Számomra ennél meglepőbb, hogy az IM programok közül a Skype mekkora részesedést tudhat magáénak - az viszont már kevésbé, hogy a Windows Live Messenger népszerűsége erősen csökkent.
Kérdés az, hogy mennyire jó az nekünk, felhasználóknak, ha egyes területeken bizonyos oldalak ennyire monopol helyzetbe kerülnek. Nyilván trónkövetelők mindig lesznek, de egyre inkább a nullához közeli esélyekkel indulnak, és általában tiszavirág életűek ezek a projektek.