Black Friday és Cyber Monday: az ünnepek előtti promóciók nem csak a vásárlók körében népszerűek
A Black Friday mára az egész világon valódi jelenséggé nőtte ki magát, a Google adatai szerint1 az elmúlt 5 évben az internethasználók körében több, mint duplájára nőtt az érdeklődés az esemény iránt. A világon szinte minden évben, minden országban újabb és újabb eladási rekordok dőlnek meg, a vásárlók ebben a néhány napban akár tízszer annyit költenek az online áruházakban, mint egy átlagos hétköznapon2. Egyes becslések szerint az éves forgalom körülbelül 20%-át realizálják ebben a hónapban a kereskedők, miközben a 18–40 év közötti fogyasztók egyharmada körében a leárazások időszakában történő vásárlás már-már hagyománynak tekinthető.
Black Friday és a Cyber Monday népszerűsége Magyarországon is nő – a legfrissebb felmérések szerint a magyaroknak már 90%-a tudja, hogy mi a Black Friday, és idén 10-ből 5-en (49,74%) szeretnének vásárolni a leértékelések során. A Magyarországra vonatkozó adatok szerint tavaly az eladások egy átlagos forgalommal bíró naphoz képest 1377 százalékkal ugrottak meg. Ez az eredmény azonban nem egyedi: Szingapúrban például 511 százalékos, Angliában 1708 százalékos, Németországban pedig 2418 százalékos növekedést mértek. Mindeközben a Black Friday napja, lassan a Black Friday hetévé válik – a fokozott érdeklődés már szerdától tapasztalható, a forgalom pénteken éri el a csúcsot, és csak szombaton esik vissza a keddi szintre3. Magyarországon a 2018-as adatok szerint a legintenzívebb online vásárlási időszak reggel 8 és este 10 közé esett.
Hazánkban a promóciós napokon az üzletek átlagosan 50%-kal4 csökkentik az áraikat, a vásárlók pedig online és hagyományos boltokban is kívánnak vásárolni5. A hagyományos boltokat mindössze a megkérdezettek 4,17%-a preferálja, a csak online vásárlás mellett pedig 41,67% teszi le a voksát. A magyarok személyenként átlagosan három terméket terveznek vásárolni, a férfiak átlagosan 65.000 Ft, a nők átlagosan 45.000 Ft értékben6.
"A leértékelések során leginkább ruházati és lábbeli termékeket keresünk. A kozmetikumok és parfümök a második, az elektronikai cikkek a harmadik legnépszerűbb termékkategória, illetve gyakran vásárolunk konyhai és háztartási készülékeket is7. Ezek egyébként azok a kategóriák, amelyek az év többi időszakában is hasonlóan népszerűek az e-kereskedelemben" – mondja Marcin Glogowski, a PayPal közép- és kelet-európai ügyvezető igazgatója.
A Black Friday és a Cyber Monday népszerűségének növekedésével növekszik a számítógépes bűnözők fenyegetése is. November és december fordulóján a csalási kísérletek száma akár 18%-kal is nőhet az év más időszakaihoz képest8.
"A leértékelések idején, amikor rohanás közben próbáljuk elcsípni a legjobb ajánlatot, különösen fontos, hogy odafigyeljünk adataink biztonságára. A védekezés egyik legjobb eszköze az olyan fizetési megoldás használata lehet, amely garantálja a segítséget abban az esetben, ha valami rosszra fordul" – hangsúlyozza Marcin Glogowski a PayPal-tól. "Ez a védelem különösen fontos lehet azok számára, akik mobil eszközökkel vásárolnak, mert a PayPal felmérése szerint a világ fogyasztóinak kétharmada használ mobileszközt vásárláshoz, miközben a vásárlók több mint fele aggódik a tranzakciók biztonsága miatt."
Az elemzések szerint a Black Friday-en végrehajtott tranzakciók 1,36%-a és a Cyber Monday-on végzett tranzakciók 1%-a lehet csalási kísérlet. Az egyes tranzakciók átlagértéke ebben az időszakban 243 USD (kb. 73.500 HUF)9, így a vásárlók veszteségei több ezer dollárt tehetnek ki.
1 Google
2 Clearhouse
3 Black-Friday.Global, Black Friday
4 Black-Friday.Global, Black Friday
5 PayPal x Censuswide, Holiday Survey 2018
6 Picodi
7 Black-Friday.Global, Black Friday
8 Help Net Security, Online shopping fraud to surge during Black Friday and Cyber Monday
9 ACI Worldwide