Az okostelefon a 21. század svájci bicskája
A Telenor 500 fő megkérdezésével[1] végzett kutatást a felhasználók okostelefonokhoz kapcsolódó szokásairól és a Hipernet hálózatról. A felmérésből kiderült, hogy majdnem annyit használjuk a telefont böngészésre, mint telefonálásra, és a cset népszerűbb, mint az SMS. Az emberek fele napi szinten használja zenehallgatásra mobilját, a videotelefonálás még mindig nem terjedt el hazánkban. A felhasználók többsége elégedett az általa használt mobilinternet hálózattal, a Telenor ügyfelek pedig kimagaslóan elégedettek a Hipernettel.
A kutatás során a Telenor elsősorban arra volt kíváncsi, hogy a hazai mobilozók mire és milyen gyakran használják telefonjukat, illetve mennyire elégedettek a szolgáltatójukkal. A legnépszerűbb mobiltelefonos tevékenység – nem meglepő módon – a telefonálás lett. Azonban az internet egyre növekvő szerepét mutatja, hogy a második helyre 91%-al a böngészés került, a csetelés (85%) pedig jelentősen megelőzte az SMS-küldést (64%). Az okostelefonok a 21. század svájci bicskái: a felhasználók 88%-a fényképezik, 72%-a zenét hallgat, 68%-a híreket olvas, 60%-a navigál, 41%-a videókat is néz mobilján.
Az alábbi tevékenységek közül melyiket szoktad végezni telefonodon legalább havi rendszerességgel?
A telefon mára életünk nélkülözhetetlen részévé vált: a válaszadók több mint a fele (58%) gyakorlatilag állandóan, napi 5-6 órán át használja a telefonját, míg mindössze 3%-uk gondolja azt, hogy a telefon nem játékszer, ezért csak akkor használja, ha szükség van rá.
A megkérdezettek 97%-a telepített már legalább egy alkalmazást telefonjára, harmaduk (34%) pedig 20-nál is többet. Az alkalmazások népszerűségi rangsorát a Facebook vezeti 55%-kal, amit csak saját csevegő programja, a Facebook Messenger tudott megközelíteni 41%-os eredménnyel. A dobogó harmadik fokára a YouTube (31%) került, a pontszerző helyeket pedig a Gmail (30%), a Viber (25%) és az Instagram (18%) foglalták el.
Mi a kedvenc alkalmazásod?
Az okostelefonon alkalmazást használók 81%-a WiFi-n és mobilneten is internetezik, 12% csak WiFi-n, míg 5% csak mobilneten. A válaszadók harmadának (33%) 500 MB-os csomagja van, de közel ugyanennyien (32%) rendelkeznek 1GB-os, vagy annál nagyobb mobilnet tarifával is.
A felmérés arra is rávilágított, hogy a mobilinternetezők többsége elégedett a jelenlegi előfizetésével. A válaszadók legjobban a Telenor Hipernet 4G-t, Magyarország egyik leggyorsabb, negyedik generációs mobilnet hálózatát kedvelik, hiszen a cég ügyfelei közül 76% mondta azt, hogy alapvetően vagy tökéletesen elégedett a Hipernettel.
A tableteken és nagyobb kijelzős okostelefonokon tökéletesen élvezhető minden multimédiás tartalom. Nem véletlen tehát, hogy a Telenor streaming alkalmazásokat is kínál a zenerajongók (Deezer), illetve a televízió- és sorozatfüggők (MyTV) számára. Zenét elsősorban útközben (68%) hallgatnak az emberek, de nagyon sokan választják a kikapcsolódásnak ezt a formáját házimunka (36%), illetve tanulás vagy munka (29%) közben is. Televíziót, videókat ugyanakkor elsősorban az otthonukban nézik (72%) a felhasználók, munka vagy tanulás közben csupán 16%, míg útközben 12%.
Férfi-női különbségek a felhasználói szokásokban
Úgy tűnik, a férfiak alaposabban kiaknázzák a telefonjukban rejlő képességeket, hiszen 81%-uk használ alkalmazásokat a telefonján, szemben a nők 61%-ával. A férfiak közel felének (44%) 20-nál is több alkalmazása van, a nők közül csak minden ötödik tölt le ennyi appot (19%).
A mobilos videó- vagy tévénézés, a navigáció vagy címkeresés és a mobilvásárlás is erőteljesen férfias tevékenységnek számít. A nők 44%-ával szemben a férfiak 69%-a használja navigálásra telefonját. A videók esetében 26% és 49%, míg a vásárlásnál 16% és 36% a két érték.
Az alábbi tevékenységek közül melyiket szoktad végezni telefonodon legalább havi rendszerességgel?
Látható az is, hogy a nők sokkal kevésbé érdeklődnek készülékük képességei iránt. Több mint negyedük (28%) nem tudja, hogy 2G-n, 3G-n vagy 4G-n netezik, szemben a férfiak 7%-ával, és közel ugyanekkora hányaduk (23%) nem ismeri mobilinternet csomagjának kapacitását – ez az érték a férfiak esetében mindössze 3%.
[1] A nem reprezentatív felmérés adatfelvétele 2015. február 20-23. között történt a Telenor Magyarország Facebook követői között.
A telefonok legnépszerűbb felhasználási módjai |
|
1. Telefonálás |
94% |
2. Böngészés |
91% |
3. Fényképezés |
88% |
4. Csetelés |
85% |
5. Közösségi oldalak használata |
79% |
6. Alkalmazások használata |
74% |
7. Zenék hallgatása |
72% |
8. Hírek olvasása |
68% |
9. SMS-küldés |
64% |
10. Navigáció, címkeresés |
60% |
11. Levelezés |
60% |
12. Videók készítése |
52% |
13. Utazási információk, menetrendek keresése |
48% |
14. Videók vagy TV-műsorok nézése |
41% |
15. Üzletek vagy termékek keresése, árellenőrzés |
36% |
16. Lexikon funkció: általános információk keresése |
32% |
17. Szolgáltatások vagy termékek vásárlása |
29% |
18. Videotelefonálás |
12% |
A legnépszerűbb alkalmazások |
|
1. Facebook |
55% |
2. Facebook Messenger |
41% |
3. YouTube |
31% |
4. Gmail |
30% |
5. Viber |
25% |
6. Instagram |
18% |
7. Google Térkép |
15% |
8. Időkép |
14% |
9. Deezer |
9% |
10. Hangouts |
6% |
11. Shazam |
5% |
12. Budapesti Menetrend |
4% |
13. Dropbox |
4% |
14. MyTV |
3% |
15. Waze |
2% |
16. Evernote |
1% |
17. IMDb |
1% |
A legnépszerűbb telefonmárkák |
|
1. Samsung |
35% |
2. Sony |
14% |
3. Nokia |
12% |
4. LG |
11% |
5. Apple |
10% |
6. Huawei |
4% |
7. HTC |
2% |