Az okostelefon a 21. század svájci bicskája

A Telenor 500 fő megkérdezésével[1] végzett kutatást a felhasználók okostelefonokhoz kapcsolódó szokásairól és a Hipernet hálózatról. A felmérésből kiderült, hogy majdnem annyit használjuk a telefont böngészésre, mint telefonálásra, és a cset népszerűbb, mint az SMS. Az emberek fele napi szinten használja zenehallgatásra mobilját, a videotelefonálás még mindig nem terjedt el hazánkban. A felhasználók többsége elégedett az általa használt mobilinternet hálózattal, a Telenor ügyfelek pedig kimagaslóan elégedettek a Hipernettel.

A kutatás során a Telenor elsősorban arra volt kíváncsi, hogy a hazai mobilozók mire és milyen gyakran használják telefonjukat, illetve mennyire elégedettek a szolgáltatójukkal. A legnépszerűbb mobiltelefonos tevékenység – nem meglepő módon – a telefonálás lett. Azonban az internet egyre növekvő szerepét mutatja, hogy a második helyre 91%-al a böngészés került, a csetelés (85%) pedig jelentősen megelőzte az SMS-küldést (64%). Az okostelefonok a 21. század svájci bicskái: a felhasználók 88%-a fényképezik, 72%-a zenét hallgat, 68%-a híreket olvas, 60%-a navigál, 41%-a videókat is néz mobilján.

Az alábbi tevékenységek közül melyiket szoktad végezni telefonodon legalább havi rendszerességgel?

A telefon mára életünk nélkülözhetetlen részévé vált: a válaszadók több mint a fele (58%) gyakorlatilag állandóan, napi 5-6 órán át használja a telefonját, míg mindössze 3%-uk gondolja azt, hogy a telefon nem játékszer, ezért csak akkor használja, ha szükség van rá.

A megkérdezettek 97%-a telepített már legalább egy alkalmazást telefonjára, harmaduk (34%) pedig 20-nál is többet. Az alkalmazások népszerűségi rangsorát a Facebook vezeti 55%-kal, amit csak saját csevegő programja, a Facebook Messenger tudott megközelíteni 41%-os eredménnyel.  A dobogó harmadik fokára a YouTube (31%) került, a pontszerző helyeket pedig a Gmail (30%), a Viber (25%) és az Instagram (18%) foglalták el.

Mi a kedvenc alkalmazásod?

Az okostelefonon alkalmazást használók 81%-a WiFi-n és mobilneten is internetezik, 12% csak WiFi-n, míg 5% csak mobilneten. A válaszadók harmadának (33%) 500 MB-os csomagja van, de közel ugyanennyien (32%) rendelkeznek 1GB-os, vagy annál nagyobb mobilnet tarifával is.

A felmérés arra is rávilágított, hogy a mobilinternetezők többsége elégedett a jelenlegi előfizetésével. A válaszadók legjobban a Telenor Hipernet 4G-t, Magyarország egyik leggyorsabb, negyedik generációs mobilnet hálózatát kedvelik, hiszen a cég ügyfelei közül 76% mondta azt, hogy alapvetően vagy tökéletesen elégedett a Hipernettel.

A tableteken és nagyobb kijelzős okostelefonokon tökéletesen élvezhető minden multimédiás tartalom. Nem véletlen tehát, hogy a Telenor streaming alkalmazásokat is kínál a zenerajongók (Deezer), illetve a televízió- és sorozatfüggők (MyTV) számára. Zenét elsősorban útközben (68%) hallgatnak az emberek, de nagyon sokan választják a kikapcsolódásnak ezt a formáját házimunka (36%), illetve tanulás vagy munka (29%) közben is. Televíziót, videókat ugyanakkor elsősorban az otthonukban nézik (72%) a felhasználók, munka vagy tanulás közben csupán 16%, míg útközben 12%.

Férfi-női különbségek a felhasználói szokásokban
Úgy tűnik, a férfiak alaposabban kiaknázzák a telefonjukban rejlő képességeket, hiszen 81%-uk használ alkalmazásokat a telefonján, szemben a nők 61%-ával. A férfiak közel felének (44%) 20-nál is több alkalmazása van, a nők közül csak minden ötödik tölt le ennyi appot (19%).

A mobilos videó- vagy tévénézés, a navigáció vagy címkeresés és a mobilvásárlás is erőteljesen férfias tevékenységnek számít. A nők 44%-ával szemben a férfiak 69%-a használja navigálásra telefonját. A videók esetében 26% és 49%, míg a vásárlásnál 16% és 36% a két érték.

Az alábbi tevékenységek közül melyiket szoktad végezni telefonodon legalább havi rendszerességgel?

Látható az is, hogy a nők sokkal kevésbé érdeklődnek készülékük képességei iránt. Több mint negyedük (28%) nem tudja, hogy 2G-n, 3G-n vagy 4G-n netezik, szemben a férfiak 7%-ával, és közel ugyanekkora hányaduk (23%) nem ismeri mobilinternet csomagjának kapacitását – ez az érték a férfiak esetében mindössze 3%.

[1] A nem reprezentatív felmérés adatfelvétele 2015. február 20-23. között történt a Telenor Magyarország Facebook követői között.

A telefonok legnépszerűbb felhasználási módjai

1. Telefonálás

94%

2. Böngészés

91%

3. Fényképezés

88%

4. Csetelés

85%

5. Közösségi oldalak használata

79%

6. Alkalmazások használata

74%

7. Zenék hallgatása

72%

8. Hírek olvasása

68%

9. SMS-küldés

64%

10. Navigáció, címkeresés

60%

11. Levelezés

60%

12. Videók készítése

52%

13. Utazási információk, menetrendek keresése

48%

14. Videók vagy TV-műsorok nézése

41%

15. Üzletek vagy termékek keresése, árellenőrzés

36%

16. Lexikon funkció: általános információk keresése

32%

17. Szolgáltatások vagy termékek vásárlása

29%

18. Videotelefonálás

12%

 

A legnépszerűbb alkalmazások

1. Facebook

55%

2. Facebook Messenger

41%

3. YouTube

31%

4. Gmail

30%

5. Viber

25%

6. Instagram

18%

7. Google Térkép

15%

8. Időkép

14%

9. Deezer

9%

10. Hangouts

6%

11. Shazam

5%

12. Budapesti Menetrend

4%

13. Dropbox

4%

14. MyTV

3%

15. Waze

2%

16. Evernote

1%

17. IMDb

1%

 

A legnépszerűbb telefonmárkák

1. Samsung

35%

2. Sony

14%

3. Nokia

12%

4. LG

11%

5. Apple

10%

6. Huawei

4%

7. HTC

2%