Az internet leelőzi a televíziót?
A magyarok ma már több időt töltenek internetezéssel, mint a tévé előtt, derül ki a Telenor több mint ezernégyszáz válaszadó részvétel készült online felmérésének eredményeiből. A tévén kívül milyen eszközökön nézik kedvenc filmjeiket a család különböző tagjai? Hány gyereknek van saját, akár internetképes okostelefonja? A felmérés kérdéseire adott válaszokat egy, a technológia családban betöltött szerepével foglalkozó kerekasztal-beszélgetésén is megvitatták.
A felmérés[1] eredményei szerint a magyar felnőttek ma már több időt töltenek internetezéssel, mint a tévé előtt. A válaszadók 34,7%-a napi négy óránál hosszabb ideig használja a világhálót, míg tévézésre ugyanennyi időt csupán az emberek 12,3%-a fordít saját bevallása szerint. A naponta két óránál többet tévét nézők aránya 48,8%, az ugyanennyit internetezőké viszont 67,5%.
Ugyanez a trend a gyerekek szórakozási szokásaiban is megfigyelhető: naponta négy óránál többet csak a gyerekek 6,1%-a tévézhet, internetezésre viszont 14,5%-uk fordíthat ugyanennyi időt. A legtöbb gyerek (26,8%) napi egy-két órát internetezhet, ötödük azonban naponta legfeljebb egy órát tölthet a világhálón, de majdnem ugyanennyi gyerek böngészhet naponta akár négy órát is.
A jövő tévéjéhez nem kell „drót”
Bár a magyar otthonok döntő többségében (96,3%) található tévékészülék, egyre többen néznek műsorokat egyéb eszközökön, például laptopon (19,4%) vagy okostelefonon (18,3%). Erre többek közt a Telenor MyTV szolgáltatása is lehetőséget ad, amelyet április 15-én és 16-án Hiperneten keresztül adatforgalmi díjtól mentesen lehet használni.
A háztartások 3,6%-ában már nincs tévékészülék, vagy egyáltalán nem használják azt. Még mindig több családnak (66,6%) van DVD-lejátszója, mint ahánynak laptopja (63,3%) vagy asztali PC-je (62,2%). A táblagépek népszerűsége elmarad ettől, tízből négy családnak van ilyen eszköze.
A legtöbben (71,4%) filmeket szeretnek nézni a televízióban, de a sorozatok népszerűsége is kiemelkedő (56,8%), hasonlóan a hírműsorokhoz, amelyeket minden második magyar nyomon követ. Saját bevallásuk szerint az embereket legkevésbé a talkshow-k (4,36%), kvízműsorok (11,3%) és a valóságshow-k (13,1%) érdeklik.
Többen neteznek mobilról, mint PC-ről
Jelentősen változnak az internetezési szokások: a felmérés számai szerint a legtöbb felnőtt (84,6%) okostelefont használ a világháló böngészésére, laptopról pedig 53,9%-uk internetezik, amelyet kicsivel lemaradva (51,7%) követ az asztali számítógép, jelentősen leszakadva pedig a táblagép (31,1%) és az okostévé (11%).
A felmérésben részt vettek gyermekeinek 61,4 százaléka rendelkezik saját mobillal, amelyek döntő többségével (66,4%) internetezni is lehet. Nem véletlen, hogy kettőből egy gyerek saját okostelefont vagy táblagépet használ elsődlegesen, saját használatú asztali PC-je pedig ötből egy gyereknek van. Közös, családi táblagépen vagy valamelyik szülő okostelefonján a gyerekek 31,2 százaléka szokott böngészni.
A válaszadó szülők legtöbbje (42,4%) saját bevallása szerint gyerekzárral védi a gyerekét a káros online tartalmaktól, hasonló funkciójú okostelefonos appokat pedig 39,4%-uk választ. Sok apa és anya azonban egyáltalán nincs képben ezekkel a lehetőségekkel kapcsolatban, 35,4%-uk ugyanis úgy nyilatkozott, hogy nem használ, vagy nem is ismer ilyen megoldásokat.
[1] A nem reprezentatív felmérés adatfelvétele 2015. április 9-12. között történt a Telenor Magyarország Facebook-követői között.