Az emberek 93%-a elfogadná a robotoktól kapott utasításokat a munkahelyén
Az Oracle és a Future Workplace legújabb kutatása szerint a HR vezetők és a munkavállalók készen állnak az AI használatára, azonban a vállalatok mégis sokszor kudarcot vallanak az AI bevezetése és a munkaerő felkészítése során.
Az Oracle és a Future Workplace kutatócég együttműködésében készült felmérés szerint az emberek készen állnak, hogy robotoktól fogadjanak el utasításokat. A felmérésben 1320 HR vezetőt és munkavállalót kérdeztek meg az Egyesült Államokban, az eredmények pedig azt mutatják, hogy az emberek szívesen használnának mesterséges intelligenciát (AI) a munkájuk során és tisztában vannak vele, hogy a manuális munkafolyamatok automatizációján túl milyen más előnyökkel szolgál ez a technológia. Ennek ellenére a vállalatok nem támogatják kellőképp az alkalmazottakat az AI használatában, következésképp csökkenő termelékenységgel, elavuló tudásbázissal és a munkaerő elvesztésével kell szembenézniük.
Az AI at Work elnevezésű kutatásból az is kiderült, hogy jelentős különbség van az AI munkahelyi és otthoni használatának elterjedtsége között. Míg a magánéletében az emberek 70%-a használ valamilyen AI technológiát, a HR szakemberek csupán 6%-a alkalmazza a mesterséges intelligenciát, és csak a munkavállalók 24%-a vesz igénybe valamilyen AI megoldást a munkahelyén. Hogy kiderítsék, miért van ilyen markáns eltérés az AI adaptáció terén, amikor az emberek egyértelműen szeretnének mesterséges intelligenciát használni a munkájukban is (93%-uk megbízna a robotoktól kapott instrukciókban is), az Oracle és a Future Workplace megvizsgálták, hogyan vélekednek a HR vezetők és a munkavállalók az AI előnyeiről, milyen akadályai vannak az AI munkahelyi bevezetésének, illetve milyen üzleti következményei lehetnek, ha egy vállalat nem használ mesterséges intelligenciát.
A munkavállalók és a HR vezetők látják az AI-ban rejlő potenciált
A kutatásban megkérdezett összes válaszadó egyetértett abban, hogy az AI pozitív hatással van a szervezetekre. A mesterséges intelligencia legnagyobb hasznának pedig egyöntetűen a fokozott termelékenységet jelölték meg. A következő 3 év távlatában a válaszadók az alábbi pozitív hatásokra számítanak az AI kapcsán:
- A munkavállalók 59%-a szerint az AI növelni fogja a vállalatok működési hatékonyságát, 50% szerint gyorsabbá teszi a döntéshozatali folyamatokat, 45% szerint jelentősen csökkenti a költségeket, 40% szerint jobb ügyfélélményeket tesz lehetővé, és 37% úgy gondolja, hogy a mesterséges intelligencia a munkavállalói élményt is javítani fogja.
- A megkérdezett HR vezetők 27%-a szerint az AI pozitív hatással lesz a tanulásra, illetve a fejlesztésre, 26% szerint a teljesítménymenedzsmentre, 18% szerint a bérszámfejtésre, valamint 13% szerint a toborzásra és munkavállalói előnyökre.
A vállalatok nem tesznek eleget a munkavállalók AI-ra való felkészítésében
A HR vezetők és munkavállalók szerint a vállalatok nem fektetnek kellő energiát a munkaerő AI-képzésére, annak ellenére, hogy ismerik annak egyértelmű üzleti előnyeit. A felmérésben megkérdezettek több olyan tényezőt is kiemeltek, ami gátat szab az AI bevezetésének a vállalatuknál.
- A HR vezetők 90%-a aggódik, hogy nem lesz képes a feladatköréhez tartozó AI technológiák gyors bevezetésével lépést tartani, illetve jelenleg sem tudja megfelelően kezelni a vállalaton belüli AI készségek egyre növekvő hiányát.
- Miközben a munkavállalók fele (51%) aggódik a gyors AI adaptálás miatt, és 71%-uk gondolja, hogy az AI-hoz kapcsolódó tudás fontos szerephez jut majd a következő 3 évben, a HR vezetők 72%-a szerint vállalataik semmilyen AI tréning programmal sem támogatják a dolgozókat.
- A szakképzettségbeli hiányosságokon felül a megkérdezett HR vezetők és munkavállalók 74%-a a költségeket, 69%-a a technológiai hibákat, 56% pedig a biztonsági kockázatokat jelölte meg az AI bevezetésének további akadályaiként.
AI nélkül munkahelyek szűnnek meg és csökken a versenyképesség
Az Oracle és a Future Workplace felmérése éppen az ellenkezőjét igazolta annak a nézetnek, miszerint az emberek tartanak az AI munkahelyi bevezetésétől. A kutatásban részt vevő HR vezetők 79%-a és a munkavállalók 60%-a állította, hogy ha a vállalatuknál nem adaptálnának AI technológiát, az negatív hatással lenne a saját és kollégáik karrierjére, valamint a vállalat egészére nézve is.
- Az AI bevezetés sikertelenségének legvalószínűbb következményeként a válaszadók a termelékenység csökkenését, a tudás elavulását és a munkahelyek megszűnését jelölték meg.
- A szervezet szemszögéből nézve a válaszadók szerint az AI adaptálása a C-szintű vezetőkre és igazgatókra lesz leginkább pozitív hatással. A vezetői szintű AI támogatás hiányában a vállalatok versenyképessége jelentősen csökkenhet.
“A kutatási eredmények jól mutatják, hogy az emberek egyáltalán nem félnek a mesterséges intelligencia használatától, a robotokkal való interakcióktól, vagy a munkájuk elvesztésétől az AI miatt, és szívesen alkalmazzák a legújabb innovációkat” – mondta Fehér Csaba, az Oracle EMEA HCM portfolió igazgatója. „Ahhoz, hogy a munkavállalók minél hamarabb elsajátítsák a munkájukhoz kapcsolódó AI-készségeket, a vállalatoknak szorosan együtt kell működniük a HR osztályokkal, hogy át tudják hidalni a tudásbeli hiányosságokat, és olyan IT stratégiát dolgozzanak ki, amellyel egyszerű és hatásos AI innovációkkal bővíthetik meglévő üzleti folyamataikat.”
“A mesterséges intelligencia segít a versenyképesség megőrzésében, haladóbb stratégiai gondolkodást tesz lehetővé a HR vezetőknek és hatékonyabb munkavégzést az alkalmazottaknak. Azon vállalatok, amelyek szeretnék kivenni a részüket az AI forradalomból és áthidalni a tudásbeli hiányosságokat a szervezeten belül, mindenekelőtt az AI tréningekre kell nagyobb hangsúlyt helyezniük. Ha a munkavállalók szeretnének lépést tartani a munkaerőpiac mostani és jövőbeni követelményeivel, a munkájuk során is szükségük lesz az AI alkalmazására” – mondta Dan Schawbel, a Future Workplace kutatási igazgatója és a Back to Human könyv szerzője.
Módszertan
A kutatás keretében 1320 HR vezetőt és munkavállalót kérdeztek meg a mesterséges intelligencia munkahelyi használatával kapcsolatos véleményükről. A felméréshez különböző iparágak és különféle méretű vállalatok munkavállalói közül válogattak. A résztvevők mindegyikének kettős jóváhagyási folyamaton kellett átesniük és átlag 300 adatpontból álló profilozáson mentek keresztül a kérdőívek kitöltése előtt.