A Telenor mobil eszköz menedzsment rendszerével már több száz készüléket kezelnek a cégek

A nyár óta elérhető Telenor MDM szolgáltatással központilag lehet beállítani, frissíteni az okostelefonokat és táblagépeket, a frissen vásárolt eszközök beüzemelése pedig akár a távolból is elvégezhető. A szolgáltatás rengeteg időt és vesződséget megspórol a rendszergazdáknak, a legtöbb vállalatnál mégis az extra biztonsági funkciók miatt választják a Mobile Device Managementet.

Nem csupán a nagyvállalatok, de kkv-k mindennapjait is megkönnyíti, ha a céges mobilokat – amelyek manapság az esetek többségében okostelefonok -, illetve a sok esetben laptopok kiváltására használt táblagépeket központilag lehet menedzselni, azaz feltelepíteni a munkához szükséges alkalmazásokat, beállítani a levelezést, illetve letiltani olyan funkciókat, amelyek a biztonságos használatot veszélyeztetnék. Például egy száz készülékből álló eszközparkot maximum öt perc alatt már át lehet állítani az MDM szolgáltatással, ennek hiányában azonban akár egy teljes napig is eltarthat a folyamat.

Ezt teszi lehetővé a Telenor Mobile Device Management, röviden MDM szolgáltatása, amely a német 7P cég TÜV minősítésű távmenedzsment technológiáján alapul. A Telenor MDM segítségével nemcsak a rendszergazdák, hanem egy hétköznapi PC-használói ismeretekkel rendelkező, erre kijelölt munkatársai egyszerűen, egy könnyen kezelhető webes felületen keresztül beállíthatják az új kollégák okostelefonjait és táblagépeit. A szolgáltatást olyan nagyvállalatok vezették már be Magyarországon, mint a Calzedonia, a Dreher vagy a Garantiqa.

A Telenor MDM-et már használó vállalkozások visszajelzései alapján a legtöbb cégnél azért döntöttek a mobil eszközmenedzsment bevezetése mellett, mert a sok céges mobil eszköz egyenként való beállítása, a szükséges alkalmazások kezelése, frissítése már kezelhetetlenné vált. Manapság a legtöbb nagyvállalatnál már céges IT-biztonsági szabályzat írja elő az ilyen szolgáltatás használatát, és sokhelyütt a céges adatok biztonságban tartása érdekében használnak MDM-et, vagy szintén biztonsági okokból korlátozni szeretnék az egyes rendszerfunkciókat. Az MDM egy másik kedvelt funkciója, hogy telepítése után egy eszközön belül is elkülöníthetők a privát tartalmak (például a kamerával készült fotók), és a vállalati adatok (például a céges levelezés és a címjegyzék).

A Magyarországon 35 boltból álló üzlethálózatot fenntartó Calzedonia Hungary-nél a korábbi levelezőrendszer modernizálása kapcsán váltották a céges mobilflottát okostelefonokra. Az új készülékekkel már a levelezést és az irodaszerek rendelését is elvégezhetik az üzletvezetők. A munkához nem szükséges alkalmazások telepítését viszont korlátozták a készülékeken, így nem alakulhat ki vitás helyzet abból, ha például valaki fizetős játékokat vásárolna rájuk. Az MDM segítségével a meghibásodott készülékek helyére kerülő új mobilok menedzselése is elvégezhető a távolból, akár android, akár iOS vagy windows1 rendszerű készülékről van szó.

„A szolgáltatás első fél évének sikeressége jól jelzi, hogy a mobileszközök milyen hatalmas teret hódítottak a vállalati környezetben: ma már a dolgozók részéről is jogos elvárás, hogy ne kelljen mindenhová laptopot magukkal cipelniük, hanem okostelefonról vagy táblagépről is hozzáférhessenek egy-egy fontos dokumentumhoz, vagy megválaszolhassanak egy levelet. Önmagában az operációs rendszerek még nem feltétlenül garantálnak tökéletes biztonságot, míg a Telenor MDM szolgáltatása például feltörés és kártevők érzékelése esetén is azonnal riaszt" – mondta Szász Attila, a Telenor IoT és felhőszolgáltatásainak vezetője.

Mivel a Mobile Device Management bevezetésének módja a használt eszközök típusától és platformjától, valamint a vállalat informatikai rendszerétől is függ, a Telenortól díjmentes felmérést és árajánlatot kérhetnek az érdeklődő vállalkozások.


1 Az Android 2.3 vagy újabb, iOS 4 vagy újabb, Windows Phone 8 vagy újabb rendszerek támogatottak.