A Google 10 milliója Jordániában – Miért fontos ez nekünk?
A Google éppen nemrégiben kötött 10 millió $-os szerződést a jordán kormánnyal, melyben megállapodtak a következő 3 évre Jordánia online reklámjáról, mint ideális turista és befeketetési célpont, valamint a helyi lakosság képzéséről. A megegyezés természetesen részben saját reciprokát is magában foglalja: a Google szándéka az így befolyó összegnek legalább 25%-t visszaforgatni az épülő jordán tech iparba.
“A kormányzati és a kormányzással csak részben kapcsolatban lévő szervezeteknek fontos, hogy kiaknázzák a Google nyújtotta lehetőséget olyan módon, hogy az megélénkítse a királyság turizmusát és befektetőket vonzzon az országba.”- nyilatkozott Marwan Juma, az információs és kommunikációs technológia tárcájáért felelős miniszter a Jordan Times-nak a hét folyamán.
H.M. Abdullah, Jordánia királya szerint perpillanat Jordánia GDP-ének 40 %-a származik a gazdaság tecnológiai szektorából. Ha ehhez hozzátesszük még azt a tényt, hogy a bevételek 18.3 % emellett az idegenforgalomból származott, akkor a kormány frigye a Google-val egyenes mesteri húzás. Feltéve, ha jól használják ki.
Ez persze azt is jelenti, hogy a Search Engine Optimization (SEO) és a Social SEO innentől mindennapos részei a jordán kormány munkájának. Ami ebből következik, az az intenzív webes jelenlétből adódó technikai kérdések köre, hiszen így a jordán web ipar egy jókora löketet kap egy teljesen új többnyelvű szint eléréséhez. A változások nem csak helyi, de regionális szinten lesznek jelentősek, amit az e téren gazdag tapasztalattal rendelkező vállalkozók majd szépen hasznosítanak is.
A szerződés másik fele (a Google 2.5 millió USD-vel járul a programhoz) szintén remek környezetet teremt a versengéshez. Számos cég fog eztán tolongani a kegyért, hogy a Google és Jordánia partnereként betehesse a lábát a Közel-Keletre.
Ben Flanagan a TheNational-nek elárulta tegnap, hogy a Google további 2-3 iroda megnyitását tervezi a régióban működő kairói és dubai-i kirendeltségek mellé.
Ezt erősítette meg Carlo d’Asaro Biondo, a Google dél- és kelet-európai, közel-keleti és afrikai részlegeiért felelős alelnöke is: “Jövőre a Közel-Keleten és Észak-Afrikában, reményeink szerint két-három új irodát sikerül nyitnunk.”
Ezzel a megállapodással Amman ideális jelölt volna egy új regionalis iroda vezetésére, mely a levantei térséget uralná. Így csak az amerikai blokád alatt álló Szíria és az instabil politikai helyzetben lévő Libanon csaknem egész területén áll fenn a kiutasítás. Ami a jövőt illeti, a befektetés később nyilvánvaló előnyt jelent majd, amikor a Google 2011-ben hasonló befektetést hoz majd létre a palesztin tudományos szektorban.
Nem csak Jordánia és a jordán gazdaság profitál így az üzletből, hiszen a régióra olyan jellemző beteges féltékenység már felütötte fejét a szomszédos kormányoknál. Várható tehát, hogy többeken, mint mondjuk Quatar és UAE, lépjenek és hasonló szövetségre lépjenek országaik globális imázsáért, melynek promocionálására a hagyományos média már regionális szinten sem képes.
Ezt látva 2011-ben érdekes lesz látni, hogy a Google valóban katalizátorként hat-e a Közel-Kelet szolgáltató szektorára. Ha igen, akkor a Microsoftnak ideje felkötni az alsóneműjét…