A férfi jégkorong-válogatott felkészülő edzésén tesztelték a Canon új DSLR fényképezőgépeit
Élesben, különleges körülmények között, a világbajnokság előtt álló magyar férfi jégkorong-válogatott felkészülő edzésén próbálhatták ki az újságírók a Canon két új digitális tükörreflexes fényképezőgépét, a középkategóriás EOS 80D-t, és a kiemelkedő sorozatfelvételi képességekkel bíró, professzionális használatra szánt Canon EOS-1D X Mark II-t.
Ha hokit fotózunk, nélkülözhetetlen a sorozatfelvétel
A helyszínválasztás nem volt véletlen, egy jégkorong-mérkőzés fotózása komoly kihívás még egy profi fotós számára is, és mivel rendkívül gyorsan történnek az események, fontos, hogy a fotózáshoz használt fényképezőgép jó sorozatfotós képességekkel rendelkezzen. A hokimérkőzéseken annyira sok váratlan dolog történik, hogy enélkül szinte lehetetlen elcsípni a leglátványosabb jeleneteket – derült ki Mudra László, a Magyar Jégkorong Szövetség hivatalos fotósának előadásából.
A Canon új középkategóriás EOS 80D modellje másodpercenként 7 képkockát tud rögzíteni 24,2 megapixeles felbontásban. Ehhez képest a csúcsmodell EOS-1D X Mark II 20,2 megapixeles felbontás mellett másodpercenként akár 16 képet is tud exponálni (élőképben), teljes AF-/AE-követés mellett pedig másodpercenként 14 képet rögzít. Az utóbbi készüléknél extra lehetőség, hogy az ultra-HD (4K) felbontású videomód használata esetén a 60 fps-os rátával rögzített felvételből a 4K Frame Grab móddal kb. 8.8 MP-es JPEG állóképeket lehet kimenteni - magyarázta el Lató Péter, a Canon Hungária termékmenedzsere a sportfotózáshoz nélkülözhetetlen paramétereket.
Hogyan állítsuk be a gépet, ha hokimeccset fotózunk?
Mudra László szerint egy átlagos hobbigéppel is meg lehet próbálkozni egy jégkorong-mérkőzés fotózásával. Mindenképpen manuális üzemmódban érdemes használni a gépet, ha viszont mégis ragaszkodunk az automata módhoz, akkor pedig +1 FÉ értékű expozíciókorrekciót ajánlott beállítani. A fehéregyensúlyt érdemes a meccs előtt, a fehér jég felületén megmérni manuálisan, mivel az automatikus fehéregyensúly használata a legtöbb gépen a jeges környezethez kevésbé illő, meleg színeket eredményez.
Mivel a pályán nagyon gyorsan történnek az események, célszerű minél tágabb (f/2.8-f/4.0) rekeszt és minél rövidebb (kb. 1/1000 másodperc) záridőt használni, mert a játékosok gyors mozgását csak ilyen rövid záridővel tudjuk bemozdulás nélkül megörökíteni. Ennek következménye képpen kénytelenek leszünk magasabb érzékenységet (legalább ISO 1600-at, de akár ISO 3200-at vagy ISO 6400-at is) használni.
A legjobb stratégia hokifotózáshoz
Sokkal jobb lesz a végeredmény, ha tudatosan több nézőpontból, tehát például a pálya mellől, a plexin át, és a lelátó különböző pontjairól is készítünk képeket. Változatosabb lesz az elkészült képsorozat, ha azon nem csak akció képek, hanem akár a szurkolók reakciói is szerepelnek benne.
Ha viszont a pályán történő akciót fotózzuk, ügyelni kell arra, hogy a korong se maradjon le a képről, a korongot birtokló játékos pedig ne álljon háttal nekünk. Az optikai zoom használatával is érdemes csínján bánni a jégkorong szövetség hivatalos fotósa szerint: egy tágabbra sikerült kompozícióból még mindig ki lehet vágni a látványos jelenetet, ha viszont túlságosan ránagyítunk valakire, és emiatt marad le a fotó érdekes részlete, azt utólag már nem lehet pótolni.