A fényképmegosztó oldalak felveszik a harcot a Facebookkal
A szó bizonyos értelmében létezik egy óriás fotómegosztó oldal, amely egymagában nagyobb, mint a legnagyobbak, a Flickr, a Picasa és a Photobucket együttvéve. Természetesen már mindenki hallott róla: ez a Facebook. A közösségi oldalak legnépszerűbbikének felemelkedése azonban együtt jár a kérdéssel, hogy mégis mit tehetnek az egyszerű mezítlábas fényképmegosztók a Facebook sokrétű szolgáltatása ellen, hogy versenyben maradjanak? Ezzel egy időben ráadásul egy maréknyi új, a fotók megosztását elősegítő alkalmazás próbál utat találni.
Ennek ellenére a már létező megosztó oldalak állítják, módjukban áll tenni ügyük érdekében. Különösen az egyre rohamosabban fejlődő telefonokhoz kötött fotótechnológiák terén érzik magukat előnyben – ez fogja elválasztani őket a Facebooktól.
Legtöbbjük eddig hasonló lehetőségeket kínált a katalogizálásra, szerkesztésre és megosztásra, csakúgy mint ezek albumokba rendezésére és a slide show-k (képvetítések) összefűzésére. Egész eddig ez bőven elegendő volt, hogy a fotó megosztás nagyjai félresöpörjenek minden fenyegetést, amit a Facebook jelentett.
Ennek egyszerű oka az volt, hogy a Facebook többnyire csak pillanatképekkel tud megbirkózni, melyek nem nagyon igényelnek szerkesztést, így inkább események dokumentációjaként volt alkalmazható, semmint valódi művészi alkotások létrehozására (bár tulajdonképpen elmondható, hogy ez az állás a jelen percig sem változott)
Tom Munro, a Photobucket egy hónapja beiktatott új vezérigazgatója szerint felhasználóik megosztani, szerkeszteni és alkotni szeretnek a legjobban, vagyis mindazt, amit nehezen tehetnek meg Facebookon.
Ellenben a Facebook durván 500 millió felhasználóval büszkélkedhet, illetve minden webbel kapcsolatos téren kiemelkedő sikereket tudhat magáénak, így természetesen a fotómegosztók is az eltörlendő konkurencia listáján szerepelnek.
Egy hónappal ezelőtt a Facebook bejelentette, hogy frissíteni szándékozik a fotószolgáltatását, mely fejlesztés a nagyfelbontású képek ideális kezelését, csoportos címkézést valamint a nézegetéshez egy csinos lightboxot tartalmaz. Az újítások némelyike egyértelműen azzal a céllal érkezett, hogy a fényképmegosztók specialitásainak megfelelő vonzerejű versenytársa legyen.
A számokat tekintve a Facebook kiütéssel győzedelmeskedik.
A web rendszeres analizálásával foglalkozó cég, a comScore kimutatása szerint a Facebook képeinek októberben 98 milliós közönsége akadt. Ezzel szemben a fényképmegosztók versenyét szerény fölénnyel vezető Photobucket 25 millió látogatót vonzott és még e mögött maradt le a 21 milliós nézettséget elérő Flickr, illetve a 11 millió felhasználóval sereghajtó Picasa.
Ezek közül a Picasa az egyetlen, amelyről a comScore éves összehasonlításokat is közzétett, melyek szerint az oldal népszerűsége 2009. októbere óta 14%-kal emelkedett. Összehasonlításképpen viszont a Facebook fotós alkalmazásának felhasználóinak száma a tavalyi 47.6 millióról duplájára emelkedett. Persze meglehetős bizonyossággal kijelenthető az is, hogy a 98 millió kattintás nagy százalékát adják az egyszerű nézelődők, ahelyett a populáció helyett, akik valaha is egy fotómegosztót igénybe vennének. Az újabb statisztikák szerint több mint 3 billió kép kerül a Facebookon havonta feltöltésre.
Emellett az utóbbi héten újoncok is bedobták a nevüket az online fotómegosztás kalapjába. A Path szándék szerint amolyan anti-Facebookként működne (vagy még inkább, mint anti-Twitter, ahol egy népszerű felhasználónak akár egymillióplusz követője is akadhat). A Path éppen ezért felhasználóinak nem engedélyezné az 50-nél több baráttal való megosztást.
Az új alkalmazás a picplz (ejtendő: pic, please) lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy képeiket Facebookról, Myspace-ről és Twitterről elérhetővé tegyék. A Pixable, mely nemrégiben mintegy 2,5 millió dolláros tőkeinjektálással gazdagodott, a Facebook és más oldalak képeiből varázsol animált videókat.
A Yahoo! tulajdonában lévő Flickr produkciós vezetője, Matthew Rothenberg állítása szerint nem érzi problémának a Facebook riasztó számait, sőt inkább partnerként, mint versenytársként tekint a közösségi oldalra. Emellett a cég küldetését úgy írta le, hogy szeretnének egy az emberek számára megfelelő helyet teremteni ahhoz, hogy feltöltsék és megosszák képeiket barátaikkal. Ha az emberek, akikkel meg szeretnénk osztani tartalmainkat a Facebookon vannak, akkor a Flickr ezzel is megbirkózik. Kiemelte ezen kívül a geotagelés lehetőségét, mely a képek ellátását jelenti készülési helyük földrajz koordinátáival. Az oldal jelenleg 184 millió ilyen tájolt fotóval rendelkezik.
A Flickr a mobil fotográfiában is élen jár, hiszen 2005 óta kínál egyre bővülő feltöltési lehetőségeket. Mellesleg a legtöbbet használt telefon e célra az iPhone, de a csúcskategóriás eszközök mellett a középkategória használata is egyre divatosabb. A Flickr rendelkezik egy többplatformos alkalmazással a mobil használók számára, melyet eddig csak az iPhone-ra 5 millióan töltöttek le Munro állítása szerint a Photobucket is kazalnyi tervvel rendelkezik az életben maradáshoz .A következő néhány napban az oldal szándékozik alaposan megújulni, hogy ily módon is sokkal intuitívebb külsőt és felhasználási élményt biztosítson. A fejlesztések következő csomagja pedig már egy nagyobb, egészen alapokat megmozgató vállalkozás lesz. Annak ellenére, hogy Munro egyelőre nem szolgált adatokkal valószínűnek tűnik, hogy a mobil alkalmazások bővítése bekerül majd a megreformálandó területek közé.
A Google tulajdonában lévő Picasa szóvivőnője már eljuttatta a megfelelő fülekbe gyorsan terjedő híreit miszerint itt is fejlesztés készülődik, melynek része lesz többek között egy arcfelismerő szoftver, egy ténylegesen működő tagelés, új lehetőségek kollázsok és montázsok készítésére valamint a Picasa 3.8.
Ezek a fejlesztések, melyekről a fotómegosztók nyilatkoztak szerintük, fenn fogják tartani őket a versenyben az új kihívóval szemben, persze, csak ha nem felejtik el azt a tényt, hogy a folyamatos megújulás teszi csak lehetővé az életben maradást a gyorsan változó digitális világ farkas törvényei közt.