A Facebook Ázsiát veszi célba

Facebook

A Facebook természetesen a vezető közösségi oldal manapság a legtöbb országban 640 millió felhasználójával világszerte. Sőt valójában, ha hihetünk az Alexa oldal rangsorának, akkor össznépszerűségében is a második helyet foglalja el világ szinten a Google után közvetlenül. Jelenleg még 360 millió új felhasználóra van azonban szüksége ahhoz, hogy elérje a 2011-re kitűzött 1 milliárdos célt.

Ehhez főként azokat a területeket kell meghódítania, ahol még nem a Facebook az első közösségi oldal.

Az ilyen országokról készült felmérések tisztán kimutatták, hogy Brazíliától eltekintve a legtöbb és legnagyobb a Facebook által meg nem hódított vidék Ázsiában található. Ebből következik, hogy a Facebook számára perpillanat Ázsia a legfontosabb célterület, noha a SocialBakers felmérése szerint Mark Zuckerberg máris 147 millió ázsiai felhasználóval rendelkezik. Ez azonban mindössze 17 %-a a régió forrásainak, így érdemes egy pillantást vetni azokra az országokra, ahol nem a Facebook dominál, hiszen mindenütt más szociális hálók viszik el helyette a pálmát. Kicsi lista az 5 legnagyobbról:

1. Kína (470 millió Internet felhasználó) – Sina Weibo

A Sina Weibo egy Twitter-szerű mikroblog oldal igazi kínai módra. A mikroblog szolgáltatás jelenleg havonta 10 millió fővel gyarapszik, így év végére várhatóan 150 millió felhasználóval büszkélkedhet. Ráadásul nemrégiben került a rendszerbe két olyan újítás, melyekkel a Twitter nem rendelkezik – hangpostázó “weibo”-k és direkt videó feltöltések. Korlátjai egyelőre abból adódnak, hogy kizárólag egyszerűsített, de tradicionális kínai nyelven érhető el.

2. Japán (99 millió Internet felhasználó) – Mixi

A Mixi eredetileg a Friendster japán versenytársának készült, körülbelül abban az időben, amikor a Facebook még csak szárnyait bontogatta a Harvardon. A hangsúly a Mixi esetében a „közösségi szórakoztatáson” van, ami nagyjából azt takarja, hogy elősegíti a hasonló érdeklődési körrel rendelkezők találkozását. Jelenleg 22 millió felhasználóval rendelkezik, ami a japán „közösségi piac”-ból való 80%-os részesedést jelent. Egyébként maga a Mixi szó az angol „mix” és „I” szavak összetétele, mely arra utal, hogy felhasználóik szeretnének más felhasználókkal „keveredni” a szolgáltatás segítségével. A regisztrációhoz szükséges egy érvényes japán telefonszám, így többnyire a más országokból származók kívül rekednek.

3. Oroszország (60 millió Internet felhasználó) – vKontakte

A vKontakte szociális hálózata nemcsak Oroszországban, de Ukrajnában, Belarusziában és Kazahsztánban is nagy népszerűségnek örvend. Ami a közösségi érzést illeti nagyban hasonlít a Facebookra, megkülönböztetett szerep jut azonban benne a torrent fájlmegosztásnak. Amit a 2011-es februári mutatók tudni engednek, aszerint a vK 135 millió regisztrált felhasználóval rendelkezik. Magyarra fordítva a В Контакте vagy V Kontákte jelentése “Érintkezésben”.

4. Irán (33 millió Internet felhasználó) – BlogFa

Minden valószínűség szerint a felhozatal legkülönlegesebbje a BlogFa, mely egy ingyenes perzsa blog platform sok hasonlósággal a Bloggerhez és a WordPress-hez. Tanulmányok kimutatták, hogy magas szintű viták folynak a BlogFa-n olyan érzékeny témákról is, mint a helyi hírek és a politika. A Facebook látogatottsága szerint csak a 27. helyet foglalja el az országban, míg a BlogFa a harmadik legnépszerűbb.

5. Vietnám (24 millió Internet felhasználó) – Zing Me

A Zing Me egy igencsak népszerű szociális hálózat Vietnám területén, ahol csaknem kétszer annyi felhasználóval rendelkezik, mint a régió meghódítására törekvő Facebook. A portál lényege a változatos szórakoztatás, így a szolgáltatások közt a közösségi részeken túl hírek, zene, játékok, azonnali üzenetváltás és online fizetési lehetőség is akad. A popularitás vitathatatlan kulcsa azonban a ZingMP3, ahol a felhasználók ingyenesen hallgathatnak, beágyazhatnak és letölthetnek zenéket. Persze nem elhanyagolható a ZingPlay és a több mint 20 mini flash játék válogatásának vonzereje sem.

A felsorolt országok közül a Facebook Kínában és Vietnámban van csak blokkolva. A világot tekintve a Facebook részesedése 27%, melynek magját az amerikai 65%-os bázis teszi ki. Az azonban egyértelmű, hogy a Facebook nem éri be ennyivel. Erre utalnak az Ázsiához való közeledésre tett sorozatos kísérletek, így a Hong Kong-i iroda megnyitása is. Elég csak azt elképzelni, hogy már az is az 1 milliárdos álomhatár átlépését jelentené, ha Ázsiában is a világ szinten számított átlag mennyiségében lenne népszerű a Facebook. 

Ami lehetőséget ad az ellenállásra az a vetélytársak változatos felhozatala, hiszen egyikük sem tökéletes Facebook-klón. Épp ellenkezőleg. Míg megvannak a lényeges közösségi tényezők, addig egyéb fontos szolgáltatások is vonzzák a tömeget, mint a vKontakte, peer-to-peer fájlmegosztó szolgáltatása vagy a Zing Me zenét és kikapcsolódást kínáló opciói. Másfelől fontos faktor, hogy ezek az oldalak csak nemzeti nyelven érhetőek el, angolul nem, hacsak nem akarjuk magunkat a Google Translate-tel kínozni. Ez tehát a legfontosabb oka a zárt kereteken belül maradásnak, különösen Japánban, ahol a nyelvi akadályon túl a regisztrációnál megkövetelt telefonszám is kizáró tényező.

A Facebooknak azonban megéri a kihívást és máris igyekszik az emlegetett szolgáltatások túllicitálásával beszállni az ázsiai közösségi oldalak versenyébe, mely remélhetőleg világ szinten minőségi javulást jelent majd.