A Facebook a kisvállalati marketing kakukkfiókája
A honlap, a céges Facebook oldal és az email voltak a kisvállalkozások kedvenc marketing eszközei 2015-ben. A Facebook az első tíz helyből hármat szerzett meg, míg a Google AdWords csak a nyolcadik lett. Emellett két kategóriában az első öt eszközből négy a Facebook istállóhoz tartozik - derül ki Marketing Commando 2300 fő megkérdezésével készült friss online felméréséből.
A megkérdezett kisvállalalatok leggyakrabban használt marketing eszköze a honlap, amit a válaszadók 85 százaléka használ. Ettől nem sokkal marad el a Facebook céges oldal, 80 százalékkal. A válaszadók 72 százaléka használ e-mailt, amely így a harmadik legnépszerűbb eszköz. Meglepetésre a Google AdWords csak a nyolcadik helyen végzett, melyet a válaszadók 45 százaléka használ.
A 10 leggyakrabban használt marketing eszköz a kisvállalatok körében |
1. Saját honlap |
2. Facebook céges oldal |
3. Email, saját listára |
4. Keresőoptimalizálás (SEO) |
5. Online hírlevél - holtversenyben |
5. Facebook hirdetés |
6. Ajánlás - OFFLINE |
7. Árakció |
8. Google adwords |
9. Facebook poszt kiemelés |
10. Kupon (saját) |
A Facebook és a Google mindent visz
A fizetett online hirdetéseket vizsgálva szembetűnő, hogy a 10 legtöbbet használt eszköből nyolc a Facebook és a Google kötelékéből került ki. Az első helyen a Facebook hirdetés áll. A második a Google AdWords, melyet további három Facebook eszköz követ. Az első tízbe a két óriáson kívül csak a banner és a PR cikk fért bele.
„A Facebook igazi kakukkfiókaként viselkedik, szinte minden mást kitúr maga mellől: a top tízből a Facebook három, a fizetett online marketing eszközök közül az első ötből négy(!) helyen szerepel“ – mondta Wolf Gábor kisvállalati marketing szakértő.
A 10 leggyakoribb fizetett online hirdetési forma a kisvállalatok körében |
1. Facebook hirdetés |
2. Google AdWords |
3. Facebook poszt kiemelés |
4. Facebook videó |
5. Facebook remarketing |
6. Google remarketing |
7. Google display network |
8. banner reklám |
9. PR cikk |
10. Facebook applikáció |
A kezdő cégek átlagosan három fizetett hirdetéstípust használnak, a legtöbben FB hirdetést, Google Adwords-öt és Facebook poszt kiemelést. A stabil és növekvő cégek marketing mix-e jóval összetettebb, további hat eszközt használnak, köztük az olyan korszerű módszereket, mint például a remarketing vagy a videó.
Nem a Google zsugorodik, a Facebook nő
„A Facebook bővülése nem jelenti azt, hogy a Google piacát veszi el. Ellenkezőleg: a Facebook szolgáltatásai egyre lejjebb teszik lécet, ma könyebb egy vállalkozásnek marketingezni mint bármikor. Akár egy személyes profil segítségével is vevőket lehet gyűjteni“ – mondta Wolf Gábor.
Hozzátette: Ehhez képest a Google AdWords használatához legalább egy egyszerű honlapra szükség van, amelynek az elkészítése sokkal több erőforrást és némi tudást is feltételez, ami sokaknak a Facebook utáni második lépés.
A Facebookot előszeretettel használják a meglévő vevőkkel való kapcsolattartásra is a megkérdezett kisvállalkozások. A meglévő vevőkkel a legtöbben (72%) céges Facebook oldalon és emailben tartják a kapcsolatot. Azonban harmadik és a negyedik is egy újabb Facebook eszköz, a Facebook esemény és a Facebook csoport.
„A kezdő vagy még bizonytalan bevételű cégek használják a leginkább az ingyenes eszközöket. Valójában ezek sem ingyenesek, hiszen az idő és energia amit ráfordít a vállalkozás jelentős erőforrás. Azonban sokan ezen keresztül értik meg a marketing működését, majd teszik meg az első lépéseket, készítenek honlapot és kezdenek el fizetett hirdetéseket használni“ – vélekedik a kisvállalati marketing szakértő.
Leáldozóban a hideghívás és postai DM
Az offline eszközök közül a legnépszerűbb az ajánlás, melyet a vizsgált kisvállalkozások 54 százaléka használ. Ezt követi a szórólap (32 százalék), valamint a kiállítás más rendezvényén, melyet a válaszadók 29 százaléka alkalmaz.
Azonban a hideghívásnak és a postai DM-nek leáldozóban van. Azoknak a többsége akik ezt a két eszközt használják csökkenő bevételt könyvelnek el.
“Ennek az egyik oka, hogy egyre nagyobb a hitelesség jelentősége. Ma már önmagában a hideghívás és a hideg listára küldött postai DM egyre kevésbé eredményes, mert nem hiteles. Azonban ha más eszközökkel előbb ismertséget és bizalmat építünk, a postai DM nagyon hatékony lehet. Különösen most, amikor az inbox-unk dugig van spam-mel, hírlevelekkel és kampány emailekkel – miközben a postaládánk üres. Tehát ott ma kisebb a verseny, és ezt pár ügyes cég nagyon jól kihasználja” – mondta Wolf Gábor.
A 10 leggyakoribb offline marketing eszköz kisvállalatok körében |
1. Ajánlás |
2. Szórólap |
3. Kiállítás más rendezvényén |
4. Sajtóhirdetés |
5. Értékesítők |
6. Hirdetés reklámújságban |
7. Szórólap |
8. Reklámtáblák |
9. PR cikk |
10. Hideghívás |
Jó év volt 2015!
A megkérdezett kisvállalkozások 68 százaléka több bevételt vár 2015-ben, mint egy évvel korábban. 31 százalékuk vélekedik úgy, hogy stagnálni fog a vállalkozás, és mindössze 9 százalék számít csökkenő bevételre.
„Ilyenkor nem szabad hátradőlni. Ha egy kicsit javul a gazdaság sokan hajlamosak behúzni az evezőket és úszni az árral. Ez óriási hiba. Ilyenkor kell piacot építeni, új marketing eszközöket kipróbálni, fejleszteni, innoválni, javítani a versenyképességet“ – figyelmeztet Wolf Gábor.