3D nyomtatott műalkotások: egyszerűsített alkotói folyamat
Samuel Havadtoy, magyar származású amerikai művész és galériatulajdonos idén először vette igénybe a 3D nyomtatás és szkennelés technológiáját néhány műve megalkotásához, amiben örömmel segített neki a FreeDee Printing Solutions. Az izgalmas projekt eredményei jövő márciusban lesznek megtekinthetők a Mudima Alapitvány milánói épületében.
A közös munka nem csak azért volt érdekes, mert egy világhírű művésszel dolgozhatott a FreeDee csapata, hanem azért is, mert a 3D szkenneléstől a 3D modellezésen át a 3D nyomtatásig mindent be lehetett vetni. Az eredmény négy szobrászmű 3D nyomtatott prototípusa: egy kilincs, ahol a művész beszkennelt arca került a szintén 3D szkennelt kilincsre, valamint 3 különféle Sztálin szobor, amelyek eredeti bronz Sztálin szobor, valamint a művész Pinokkió szobrának orra és nyakkendője összemodellezéséből jöttek létre. Dezső Renáta végezte a 3D modellezést és szorosan együtt dolgozott Havadtoy-jel, hogy a végeredmény a művészi koncepciónak a lehető leginkább megfeleljen.
A kilincshez, ahol az arc részletei különösen fontosak voltak, a 3D szkennelést a 0,05 mm pontosságú Artec Spider 3D szkennerrel, míg a nyomtatást a kivételesen precíz Objet Eden 250 nyomtatón végezték. A Sztálin és Pinokkió szobrok 3D szkennelése szintén Artec 3D szkennerekkel készült, míg a remixek 3D nyomtatása MakerBot Replicator Z18 nyomtatón volt lehetséges, mivel a végső méretben kellett létrehozni a műtárgyak prototípusait. Az extra nagy nyomtatási térfogatú FDM printer nagyon jól szerepelt: több mint 100 órás nyomtatásokat vitt végig.
Hogyan döntötte el, hogy 3D szkennelést és nyomtatást fog alkalmazni az alkotásaihoz?
Egyrészt izgalmas kipróbálni új technológiákat, másrészt evolúciónak nevezném. Nagy szobrok esetében idáig az volt a jellemző, hogy a művész elkészítette a modellt kicsiben, amely alapján a mesteremberek a megfelelő technikával létrehozták a kívánt méretű másolatot. A 3D nyomtatásnak köszönhetően enélkül, a több mint 2000 éve működő technológia nélkül könnyen felnagyíthatunk bármit és készíthetünk azonnal 1:1 arányban szobrokat.
Volt már korábban tapasztalata 3D szkenneléssel, nyomtatással?
A FreeDee-vel volt az első alkalom, hogy kipróbáltam a technológiát, és valószínűnek tartom, hogy az előbbiek miatt a jövőben más munkákhoz is alkalmazni fogom.
Milyen munkafolyamatokon mennek keresztül még a kész nyomtatások, hogy elérjék a végső, kiállítási formájukat?
Mind a kilincs, mind Sztálin esetében a nyomtatások csak prototípusok, amelyekről mintát veszünk, kiöntjük viaszból, majd ennek segítségével készül el a bronzszobor. A Sztálin szobrok esetében a nyomtatott tárgyakat még az öntés előtt csipkével bevonom, később ezeket festékkel bepöttyözöm. Mind a csipkézett, mind a bronz verzió kiállításra kerül. (A leírt, a művészre jellemző stílusban készült alkotásokat Samuel Havadtoy online galériájában találhatunk.)
Mikor és hol kerül sor a kész művek kiállítására?
A milánói Mudima Alapítvány épületében nyílik 2016 márciusában 2 és fél emeleten kiállításom, ezért most nagyon sok a munkám. Az apropó pedig, hogy az alapítvány „bezár” és múzeumként nyílik újra. A fordulópontot ez a fél évig tartó kiállítás fogja jelenteni.
Mi a kiállítás témája?
Több mint 10 éve Olaszországban élek, ez az ország a szívem csücske és a kiállítás is erre épül: az olaszokat kritizálja és szereti.
Az arcommal ellátott kilincsből 14 készül, amelyek a termeket nyitó ajtókra kerülnek. Ezzel azt az ellentétet szeretném kifejezni, hogy egyes személyek folyton jönnek-mennek, mint például én, mások viszont képesek megnyugodni egy helyben. Emellett a 14-es számmal a keresztút stációira is szeretnék utalni. A 14. ajtó mögött Pinokkió fogadja majd a látogatókat. Az értelmezést rájuk bízom.
A Sztálin szobrokra pedig azért esett a választásom, mert Olaszországban a kommunista párt még mindig nagyon erős.
Érdekel, hogyan rövidíthető a vállalati alkotói folyamat is 3D nyomtatással? Töltsd le a ’3D Printing Economics 101’ esettanulmányt!