PS4 - spekulációk
Miközben egyre nagyobb számban röppennek fel pletykák a következő Xbox-ról, ezzel párhuzamosan elindultak a találgatások a Sony válaszáról is. Egyelőre a Japán illetőségű cég a PS3 konzolra összpontosít, miközben piacuk bővítését sem hanyagolták el azaz bevezették a PlayStation nevet a mobil-piacra, a SonyEricsson Xperia Play által. Az NGP is közeleg, de mi van, ha a Microsoft nem ül tétlenül a babérjain és éppen ebben a pillanatban is újabb mérnököket vesz fel, hogy a következő Xbox-on dolgozzanak? Ezzel szemben csak spekulálhatunk, hogy mi lehet a PlayStation 4 ütőkártyája?
Perpillanat még még nincs semmilyen megerősített hír. Sőt egy Sony dolgozó úgy nyilatkozott, hogy a PS3 életciklusának még csak felénél tart (ez azt jelentené, hogy 2016-ra jut a végére), így sok még a lehetőség a fejlesztők előtt a jelenlegi konzolon is. Ezzel szemben néhány halovány sejtés mégis megalapozottnak látszik. Ezeket szedtem egy csokorba, szigorúan a spekulációk talaján maradva.
A PS4 Szakít a Cell processzorokkal, és visszatér az x86-osokhoz...
Nemrég februárban suttogtak ugyan olyan pletykákat, hogy meghiúsult a Sony/IBM kutatási projekt, melynek keretein belül egy új PowerPC chip készült volna a jövő PlayStation-jei számára, ám ez korántsem minden. A Sony teljes bizonyossággal ragaszkodni fog az immár 3 milliárd dolláros projektjéhez, a Cell többmagos processzoraihoz, fittyet hányva az olyan panaszokra, minthogy: "iszonyatosan nehéz fejleszteni rá!"
Ennek négy oka is van, amiért indokolt a feltételezés, hogy a Sony kitart a Cell processzorok mellett:
- Egyszerűen megoldható lenne a kompatibilitás visszafelé a PS3-mal
- Ismerős fejlesztői környezetet teremtene, noha a nehézkes kezelhetőség továbbra is fennállna
- Erre válaszul a szoftvercégek már rég kialakították a segédeszközöket, ezeket lecserélni sem lenne szerencsés
- A Toshiba eladta a nagasaki-i Cell gyárukat a Sony-nak megközelítőleg 400 millió Fontért. Az összeg fényében nem valószínű, hogy a Sony friss szerzeményét pusztán szeméttelepként szeretné beüzemelni.
Milyen technikai tulajdonságokat, újdonságokat fogadna szívesen a köz a jövő PlayStation-jében?
Álmodozhatunk 32 nanométeres technológiájú Cell processzorról, a PS3-éhoz mérten dupla SPE számmal (tehát az így immár 16 lenne). Közben ne felejtsük el azt sem, hogy a telefonpiacon történt együttműködés a Google-lel, és az, amit az Androiddal műveltek példaértékű. Néhányan arról sustorognak, hogy ezek után el sem tudjuk képzelni, mikre lehetnek még képesek.
A Blu-Ray nyilvánvalóan halott ötlet. Bár el kell ismerni nagy előrelépés volt a konzolpiacon, de mostanra már nincs akkora igény rá, mint amit a várakozások reméltek. (Ráadásul a felhasználók többségének sincs meg a szükséges sávszélességű internetkapcsolata.) Ahogy Kaz Hirai fejlesztő elmondta : "olyan helyeken is van üzleti érdekeltségünk, ahol nincs meg az a robosztus hálózati infrastruktúra, mint amire számítottunk. Egy akkora cég, mint a miénk nem engedheti meg magának, hogy csakis kizárólag online terjessze szoftvereit. Szükségünk van fizikai adathordozóra is."
A kontrollerre térve pedig Dr. Richard Marks-t, a Sony Computer Entertainment speciális projektjeinek managerét szeretném idézni: "bármi szóba jöhet, ami még közvetlenebb kapcsolatot és irányíthatóságot ad a játékosok kezébe".
(Arról ugyan még nem érkezett hír, hogy közelegne az agyhullámokkal történő vezérlés, de már pár éve is hallhattunk a Matel próbálkozásáról, noha azóta nincs semmi konkrét információ az ilyen irányú fejlesztésekről.)
Megjelenési dátum?
Ez bizony ingatag talaj. A jövő talán az olyan konzolokban rejlik, amelyeket bárhol használhatunk, akár menet közben is, majd hazaérve csak csatlakoztatjuk TV-nkre és máris folytathatjuk ott, ahol abbahagytuk. A Sony számításai a PlayStation 3-nak 10 éves életciklust jósoltak, ezzel mintegy kijelentve, hogy tőlük következő generációs konzolt senki ne várjon 2016 környéke előtt. Más elképzelés, hogy ilyesmi egyáltalán meg sem jelenik, legalábbis PlayStation4 néven nem.
Emellett rengeteg potenciál rejtőzik még a jelenlegi verzióban is. Ott van például a PlayStationxMove, mely új dimenziót teremt a fejlesztők számára, ám még így sincs kihasználva a PS3 hardvere.
"Hogy merre fogunk ezek után haladni, nos, az remek kérdés." Ahogy a Sony Computer Entertainment angliai elnöke, Ray Maguire nyilatkozott: "A dolog online oldala is nagyon érdekes és természetesen nagy részét képezi az üzlet előrehaladásának. Ám a jövőben számunkra használható technológiákat illetően túl korai lenne még találgatni, mivel a PS3-mal csak félidőnél járunk - sok év vár még erre a konzolra is, inkább erre összpontosítunk még pár évig, és kiaknázzuk a lehetőségeit a fejlesztőkkel karöltve.”