Ötvenéves A keresztapa! Öt kulisszatitok a legendás moziról
Ötven éve hódította meg a mozivilágot A keresztapa című Francis Ford Coppola alkotás, amely Mario Puzo legendás regényét adaptálta. A később trilógiává bővített filmeposz első epizódja félévszázados születésnapját ünnepli hamarosan. A filmtörténelmi jelentőségű mű forgatásáról számos anekdota és kulisszatitok kering – ezekből szemezgettünk a jubileum kapcsán, amit a Paramount Network azzal ünnepel, hogy műsorára tűzi az első két epizódot.
Minden a vattapamaccsal kezdődött
A korszakalkotó színészként ismert Marlon Brando 47 éves volt, amikor eljátszotta az ikonikus olasz maffiavezér, az idősödő Don Vito Corleone szerepét. A színész kiválasztását a Paramount filmstúdió fejesei eredetileg nem szívelték, ám a próbafelvételek során meggyőzőnek bizonyult a munkája: Brando trükkje az volt, hogy két vattapamacsot tömött a szájába, így arca egy teljesen más korú és fizimiskájú karaktert mutatott. A készítőknek ez annyira megtetszett, hogy megtartották az ötletet és maszkmester alkalmazása helyett speciális szájüregi protézissel érték el, hogy az öreg Corleone egyedi kinézettel rendelkezzen, amely kitörölhetetlenül beleégett a nézők emlékezetébe.
Állati utószinkron
Ugyanilyen ismerős elem a macska, aki a Keresztapa ölében dorombol. A maffiafilmek későbbi paródiáinak elengedhetetlen állata viszont eredetileg nem került volna a kamerák elé, a forgatókönyvben ugyanis nem szerepelt. Marlon Brando találta a kóbor jószágot, amelyik a stúdió környékén mászkált. Az állat azonban olyan hangos zajokat adott ki a forgatáson, hogy később utószinkronnal kellett pótolni a hibás felvételeket.
A lovakat levágják, ugye?
Egészen megdöbbentő, de A keresztapa egyik legkeményebb jelenetében, amelyben egy zsoké kedvenc lovának fejét találja az ágyában, nem használtak kellékeket: a fejet ugyanis egy vágóhíd biztosította a produkció számára, a színésznek pedig nem szóltak az eredetéről. Így a kultikussá vált jelenetben, amelyet a Paramount Network nézői újra láthatnak a hétvégén, könnyen lehet, hogy nem is a karakter, inkább az őt eljátszó férfi őszinte ordítását hallhatjuk.
A család mindenek felett!
Francis Ford Coppola szerette volna, ha színészei elmélyednek a figurákban, és megtestesítik azt az olasz családot, amelyről a filmek szólnak. Ennek érdekében kérte színészeit, hogy a kamerán kívül is játsszák karaktereiket: például együtt kellett vacsorázniuk a forgatások során. A rendező ötlete így hozzájárult, hogy autentikusságával egy egész generáció kedvenc filmklasszikusa születhessen meg, amely még 50 év után is tartalmas szórakozást nyújt.
Al Pacino, a rámenős filmcsillag
Hollywood színe-java esélyes volt Michael Corleone szerepére: többek közt Dustin Hoffman, Burt Reynolds, Martin Sheen, Jack Nicholson és James Caan is, végül azonban az akkoriban új arcnak számító Al Pacinónál landolt a megbízás. A munka azonban nem volt könnyű a fiatal színésszel: Pacino és Coppola közt rendszeresen előfordultak konfliktusok, ráadásul az 1974-ben bemutatott második rész forgatásán ezek még inkább kiéleződtek. Előbbi a nagyobb fizetés kiharcolásán túl a forgatókönyv alakításába is rendszeresen beleszólt, a rendező pedig kénytelen volt alkalmazkodni a sztár igényeihez, aki többször megfenyegette, hogy kilép a produkcióból. Az 1990-ben látott harmadik résznél azonban a rendező már keményebben beleállt Pacino próbálkozásaiba, és megmondta neki, ha több pénz szeretne, mint 5 millió dollár, akkor a film a karaktere temetésével kezdődik majd.
A keresztapa január 8-án 21:00-tól, A keresztapa II. január 9-én 21:00-tól a Paramount Network műsorán!