Miért utálják odaát ennyire a Tűzgyűrűt?
Mint az a beszámolómban is említettem, a tengerentúlon valamilyen érthetetlen okból nagyon nem szerették a Tűzgyűrűt (Pacific Rim). Legalábbis a kritikusok a sárga földbe döngölték, de a nézők ennek ellenére 80-90%-ban pozitívan fogadták a filmet. Ezt bizonyítja a Rotten Tomatoes vagy az IMDB pontszám, illetve a kritikák is. Sokat gondolkoztam rajta, hogy akkor mégis miért ennyire ellenszenves a "szakma" del Toro új filmjével kapcsolatban, aztán a Hellboy közben felvillant a körte a káposztalében.
A film nemzetközi, a történet nem amerikai földön játszódik, a Földet pedig nem egy amerikai hősökből álló csipet-csapat menti meg. Ha pedig ez még önmagában nem lenne elég, akkor ott a történet is, ami gyakorlatilag rögtön a végkifejletet meséli el nekünk és nem a ma megszokott "felvezetést" adja meg egy trilógiához. Plusz mindennek tetejébe még a rendező is spanyol, bár ez még mindig nem adnak okot arra az ellenszenvre, amit az amerikai kritika produkál.
Akárcsak a Pokolfajzat (Hellboy) esetén, a történet most is a "múltban kezdődik" (2013), majd bizonyos mérföldköveken át eljutunk a film jelenéhez. Eközben több kontinenst is bejárunk, valamint a világ megmentésére induló csapat is egy erős vegyesfelvágott. A Warnernél tudták, hogy azért rizikós lesz a film, éppen ezért próbálták úgy keverni a lapokat, hogy minden piacot lefedjenek: ennek talán a legszembetűnőbb jele a már említett multinacionális csapat.
De ugyanígy ki lehetne emelni, hogy a szörnyek a japán kultúrából kapták a nevüket, míg a robotok neve ugyanabból a német szóból ered, mint a Jägermeister-é - apropó, Godzilla is egy kaiju egyébként. És az igazat megvallva jó is volt látni azt a tényt, hogy Hollyoodban azért még emlékeznek az Észak-Amerikán kívüli világra is. Egyébként ugyanez volt a Nagyon-nagyon-de-most-már-aztán-tényleg Halálos Iramban legutóbbi részében is, azt valahogy mégis pozitívan fogadták odaát. Pedig aztán abban sem voltak világmegváltó monológok...
Mindössze arról volt szó, hogy az a film gyorsabban hozta vissza a produkciós költségeket, mint a Tűzgyűrű. Ami persze semmit nem jelent, mivel még sok helyen be sem mutatták a filmet, de már az első hétvégén bőven bekaszált 100 millió dollárt összesen. Oké, ennek a kétharmad részét a világ okosabbik felén, de ez most lényegtelen.
Egyébként a hazai fogadtatás is kifejezetten pozitív és annak ellenére, hogy a sok okos temeti a filmet, a nézők 80-90%-a elégedetten nyilatkozik róla. Innentől kezdve pedig tényleg az marad, hogy az amerikai kritikusoknak nem sikerült lenyelni azt a békát, hogy ezúttal nem ők mentették meg a világot.
Aki pedig emlékszik a Pokolfajzat második részére az tudja, hogy del Toro okosan bele tud szőni extra szálakat a történetbe anélkül, hogy tönkretenné az eredetit. Most pedig van 12 évünk, amit el lehet mesélni. így bőven ott a potenciál több folytatásra is. Talán a második rész majd több amerikai jelenlétet hoz majd és varázsütésre odaát is rájönnek, hogy milyen remek filmet is láttak. Addig azonban mi örüljünk neki, hogy nálunk is meg lehet nézni IMAX 3D-ben és tüntetőlegesen nézze meg mindenki. Nem fogjátok megbánni.